پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
آلودگی هوا ده ها سال است مهمان شهر تهران است. در این مدت ، تغییراتی خواسته یا ناخواسته رخ داده است. به صورتیکه امروزه دیگر، منوکسید کربن عامل آلودگی هوای تهران نیست. بلکه در سالهای اخیر این ذرات معلق بوده است که به آلاینده شاخص هوای تهران تبدیل شده است.

شعارسال:از مجموع ذرات معلق خروجی از اگزوز خودروها، بنابر اعلام مدیر پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اتوبوسها حدود 44 درصد، کامیونها حدود 32 درصد و موتورسیکلتها حدود 15 درصد سهم دارند.(1)

سهم بقیه وسایل نقلیه نیز در انتشار ذرات معلق به این شرح اعلام شده است: مینی بوس ها حدود 6% ، خودروهای سواری حدود 2% و خودروهای وانت حدود 1% است. (1) آنچه در این میان جلب توجه می کند آن است که در طول سالیان گذشته معمولاً انگشت اتهام به سمت خودروهای سواری بوده است و اقداماتی هم که جهت مقابله با آلودگی هوا انجام شده است، اکثراً در جهت محدودسازی خودروهای سواری (عاملین انتشار 2% ذرات معلق) بوده است. در حالی که برای کنترل 91 درصد منابع انتشار ذرات معلق با منشا موتوری (شامل کامیون ها، اتوبوس ها و موتورسیکلت ها) اقداماتی جدّی انجام نشده است!

خودروهای سواری: در نبود شبکه کارآمد حمل و نقل عمومی شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای شخصی هستند. به همین دلیل میزان تردد این گروه از خودروها در گذرگاههای شهر تهران زیاد است. همین موضوع هم باعث شده است تبلیغات فراوانی علیه این گروه از خودروها انجام شود اما اگر به مستندات اعلام شده مراجعه شود مشخص می شود که در مورد ذرات معلق با منشا موتوری، سهم خودروهای سواری تنها حدود 2 درصد است! با اینحال به علت تبلیغات انجام شده، محدودیتها و جرایم زیادی برای خودروهای سواری در نظر گرفته شده است.

خودروهای سواری در ساعات مهمی از روز اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک را ندارند. حتی افرادی که منزلشان در این محدوده هست نیز در ساعات اعلام شده نمی توانند از خودروی خود استفاده کنند. همین شرایط برای محدوده زوج یا فرد نیز وجود دارد. پلیس و دوربین های ثبت تخلفات در این موارد هیچ اغماضی نمی کنند. این جدیّت در جریمه خودروهای سواری فاقد معاینه فنی وجود دارد. پلیس هر خودروی سواری که فاقد گواهی معاینه فنی باشد را میتواند 50هزار تومان جریمه کند. کاری که مرتباً انجام می شود.

این در حالی است که عاملین انتشار 91% ذرات معلق (کامیونها، اتوبوسها و موتور سیکلتها) تقریباً آزاد هستند! بر روی کاغذ این گروه از وسایل نقلیه هم مانند خودروهای سواری باید معاینه فنی داشته باشند اما عملاً نوع رفتاری که با این گروه می شود اصلاً قابل مقایسه با خودروهای سواری نیست.

موتورسیکلت ها: از نظر محدودیتهای مکانی، موتورسیکلتها هیچ محدودیتی ندارند! وقتی موتورسیکلتی آزادانه از چراغ قرمز با آن درجه از اهمیت عبور می کند و پلیس جریمه اش نمی کند. طبیعی است که عرفاً مجاز باشد به هر محدوده ای (اعم از طرح ترافیک یا پیاده رو) وارد شود و کسی هم مانعش نشود.

کامیون ها: هرچند کامیونها در ساعات روز برای تردد در تهران محدودیت دارند. اما شب هنگام در خیابانها و بزرگراه های تهران بدون هیچ محدودیتی جولان می دهند. تردد شبانه کامیونها در شهر تهران باعث شده است آلایندگی آنها از دید اکثر مردم و مسئولین مخفی بماند. تنها در ماههای اخیر بود که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر نقش برجسته آنها در ایجاد آلودگی هوا تهران تاکید کرد.(2)

اتوبوس ها: وضعیت اتوبوسها نیز تقریباً مشخص است. اتوبوس های فرسوده برای ترددهای برون شهری محدودیت دارند اما برای ترددهای درون شهری محدودیتی جدّی ندارند. کمبود وسایل حمل و نقل عمومی باعث شده است به آلودگی منتشر شده از سوی این گروه از خودروها به دیده اغماض نگریسته شود و مباحثی چون الزام نصب فیلتر دوده به فراموشی سپرده شود.(3)

با توجه به موارد یاد شده مشخص می شود مسئولین و مدیران شهر تهران در مقابله با آلودگی هوا می توانند مؤثرتر و کارآمدتر تصمیم گیری و اقدام نمایند. یعنی بجای حرکت در مسیرهای اشتباه و تاکید بر کنترل خیل عظیم خودروهای سواری، توان و بودجه در اختیار را ابتدا صرف کنترل و مدیریت خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها نمایند. در آن صورت با توجه به واقعیتهای موجود، کاهش آلودگی هوای شهر تهران در دسترس تر خواهد بود.

1- طرح LEZ آنقدر چکش‌کاری شد که کارآیی مورد نظر خود را از دست داد؛ خبرگزاری تسنیم، ۲۳ بهمن ۱۳۹۵

2- علت ۳۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ؛ انتخاب، ۰۷ آبان ۱۳۹۶

3- نصب فيلتر دوده روی اگزوزها دود می خورد! جهان نیوز، ۳ آبان

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت الف ، تاریخ انتشار 22آبان 96،کدخبر: 3960821217 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین