پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
رییس کمیته ملی المپیک گفت: اندونزی به لحاظ کمبود زیر ساخت‌ها و مشکلات مدیریتی نمی تواند میزبانی شایسته‌ای نسبت به دوره‌های گذشته بازیهای آسیایی داشته باشد.

شعارسال: کیومرث هاشمی در نشست خبری خود با محوریت برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، اظهار کرد: آرام آرام برای برگزاری کمیته ملی المپیک آماده می شویم، اما احساس می‌کنم بعضا ابهاماتی مطرح شده است که نیاز دیدم پاسخ این ابهامات را بدهم. احساس می‌کنم که ورزش کشور نیاز به همدلی و رفاه بیشتری دارد و نباید رفتارهای شخصی را به منافع ملی ترجیح دهیم. این همواره یک اصل بوده و به آن پایبند بوده ایم.

رییس کمیته ملی المپیک افزود: ما سال آینده دو رویداد بزرگ ورزشی را پیش رو داریم که برای ورزش ما شاخص ارزیابی هستند. یکی در بخش فوتبال که جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است که ان‌شاء‌الله تیم‌ ‌ملی در آن نتایج خوبی بگیرد، اما مهم‌ترین رویداد سال آینده بازی‌های آسیایی جاکارتا است که در کنار بازی‌های المپیک شاخص ارزیابی برای ورزش ما محسوب می‌شود. کشورهای دیگر به خوبی در حال سرمایه‌گذاری هستند و این گونه نیست که فکر کنیم چون در دوره‌های گذشته مدال‌های خوبی را کسب کرده‌ایم این دوره نیز این کار تکرار خواهد شد. بنابراین باید با همدلی و هماهنگی پیش برویم تا نتایج خوب را تکرار کنیم.

وی با بیان این که اندونزی برای میزبانی از بازی‌های آسیایی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند ، گفت‌: میزبانی این دوره از بازی‌های آسیایی با دوره‌های قبلی قابل مقایسه نیست. اطلاعاتی در اختیار داریم که میزبانی از بازی‌های آسیایی به لحاظ مدیریتی به مشکل بر می خورد. به لحاظ زیرساخت نیز اندونزی مشکلات فراوانی دارد. به همین دلیل آنها نتوانستند این بازی‌ها را به صورت متمرکز در یک شهر برگزار کنند و یکسری رشته‌ها در جاکارتا و یک سری از رشته‌های دیگر در حومه جاکارتا که فاصله ۳۵۰ کیلومتری در پایتخت برگزار می‌شود و به همین علت کار مدیریت کاروان بسیار سخت خواهد بود.

رییس کمیته ملی المپیک در ادامه‌ با تاکید بر این که ورزش ایران برای موفقیت به وفاق هر چه‌ بیشتر نیاز دارد، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی هر چقدر در سیاست گذاری ، تصمیم گیری و پشتیبانی همدل تر باشند درصد موفقیت کاروان نیز بیشتر خواهد شد. در حال‌ حاضر بالاترین سطح هماهنگی و همکاری با وزارت ورزش و جوانان داریم و هیچ گاه این هماهنگی‌ها به این حد نبوده است که بخش اعظم این تعامل به تدبیر وزیر ورزش و جوانان باز می‌گردد.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات کمیته ملی المپیک، خاطر نشان کرد: در دوره مدیریت حال حاضر در وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به دنبال این هستیم تا انتخابات سالم و آزادی داشته باشیم. هماهنگی‌ها در سطح بالایی قرار دارد و اعتقاد داریم که منافع ملی باید در اولویت قرار بگیرد. همیشه در زمان‌های انتخابات تنش‌هایی به وجود آمده است، اما تمام تلاشمان را به کار بسته ایم که این تنش‌ها وجود نداشته باشد و آن را از بین ببریم. وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک هیچ تقابلی با یکدیگر نداریم و همه در یک کشتی قرار داریم. ممکن است مدیران سمت هایشان تغییر کند که این نیز امری طبیعی است.

هاشمی با اشاره به ایجاد برخی شائبه‌ها مبنی بر این که کمیته ملی المپیک قرار است با کدام اساسنامه برگزار شود، گفت‌: اساسنامه جدید که حالت پیش نویس دارد و در اختیار هیات وزیران است باید مراحل قانونی خود را در داخل و خارج از کشور طی کند که به انتخابات کنونی نمی رسد. برای این که شبهه‌ای ایجاد نشود با معاونت قانوگذاری مجلس شورای اسلامی مشاوره‌ای داشته ایم و کتبا استعلام کرده‌ایم که آنها نیز در جواب گفتند که انتخابات را می توانید مطابق با آخرین اساسنامه خود برگزار کنیم. از طرف دیگر نیز از IOC نظر خواهی کرده‌ایم که آنها هم همین موضوع را تایید کرده‌اند. لذا آخرین اساسنامه ملاک عمل ما در برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک خواهد بود که نه مراجع داخلی و نه IOC مشکلی با آن ندارند.

رییس کمیته ملی المپیک در ادامه‌ این نشست با بیان این که اعضای مجمع کمیته ملی المپیک نیز اساسنامه این کمیته‌ را ملاحظه کرده‌اند ، خاطر نشان کرد: ما در تاریخ ۲۲ مرداد ماه سال ۹۶ طی نامه ای رسمی به اعضای مجمع اساسنامه را ارائه دادیم که آنها نیز آن را مورد تایید قرار دادند. حال یکسری شبهه ایجاد می‌کنند که چرا اساسنامه ابتدا به IOC ارسال شده است خب این موضوع دست ما نیست و این را قانون IOC به ما می‌گوید. بر اساس تصمیم گیری که در اجلاس سال ۲۰۰۹ کپنهاگ گرفته شد، اعلام شده است که کمیته بین‌المللی المپیک باید نظر اولیه در قبال اساسنامه کشورها را داشته باشد. سپس بعد از آن به مجمع ارائه کند که ما نیز همین کار را انجام دادیم. بنابراین چیز پنهان کاری نداریم. مگر می‌شود چیزی را در ورزش پنهان کرد؟ ما مر قانون را رعایت کرده‌ایم و ان‌شاء‌الله پس از آغاز به کار کمیته ملی المپیک در دوره جدید پیش نویس اساسنامه جدید مورد پیگیری قرار گیرد و به سرانجام برسد.

رییس کمیته ملی المپیک همچنین در ادامه‌ با بیان این که روسای فدراسیون‌های غیرالمپیکی نمی‌توانند برای حضور در انتخابات هیات اجرایی کمیته ملی المپیک کاندیدا شوند، عنوان کرد: بر اساس قانون IOC فدراسیون‌ها و روسای غیر المپیکی نمی‌توانند در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک شرکت کنند. البته برای عضویت در هیات رییسه تمامی روسای فدراسیون‌ها می‌توانند ثبت‌نام کنند، اما برای شش عضو هیات اجرایی تنها ۲۹ رییس فدراسیون‌های المپیکی و یا نمایندگان آنها که عضو هیات رییسه فدراسیون باشند و به همان نحوی که رییس فدراسیون انتخاب شده است ، انتخاب شده باشند می‌توانند کاندید شوند که البته در ایران فقط نماینده رییس فدراسیون فوتبال چنین شرایطی را دارد. ما اصلا قصدی برای این که ورود افراد را سد کنیم نداشتیم، چرا که این موضوع اصلا در دست ما نیست.

هاشمی در ادامه‌ درباره برخی انتقادها مبنی بر این که چرا صالحی امیری به عنوان یک فرد سیاسی توانسته است تحت عنوان کارشناس خبره ورزشی صلاحیت حضور در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک را از سوی هیات اجرایی این کمیته‌ کسب کند، خاطر نشان کرد: بر اساس تبصره "پنج" ماده "پنج" اساسنامه کمیته‌ بین‌المللی المپیک، روسای کمیته‌ ملی المپیک در کشورهای مختلف می‌توانند به صلاحدید خود از میان مراجع دولتی نمایندگانی را برای حضور در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک معرفی کنند که بر این اساس نیز ما صالحی امیری را معرفی کرده‌ایم. این یک بحث رایج در دنیا است. انصافاً در کشور ما انتخابات به بهترین شکل برگزار می‌شود. ما این موضوع را دوستانه در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک مطرح کرده‌ایم که با استقبال تک تک آنها مواجه شده ایم. البته خیلی از افراد را داریم که واجد شرایط هستند، اما به‌ هر حال سلیقه این بوده است. مثلا مشحون نیز به عنوان کارشناس آموزش و پرورش ۳۰ سال معلم ورزش بوده است و تک تک اعضا به او رای داده‌اند. البته صالحی امیری در سطوح بالا حضور داشته است و مدتی نیز سرپرست وزارت ورزش و جوانان بوده است. اساسنامه IOC هم به ما این اجازه را داده است تا از مراجع دولتی افرادی را که احساس می‌کنیم به درد ورزش می خورند را وارد کنیم.

رییس کمیته ملی المپیک در ادامه‌ ‌اضافه کرد: اتفاقا من باید در این باره معترض باشم، اما نمی دانم چرا برخی‌ها چنین مسائلی را مطرح می‌کنند. شما می توانید در ادوار بعد از انقلاب را هم ببینید که چه افرادی کاندیدا شده‌اند خب این موضوع سلیقه است. به عقیده من صالحی امیری مدیری شایسته است که می‌تواند منشا خدمت به ورزش ایران باشد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، هاشمی در پاسخ به این سوال که بسیاری از اهالی ورزش معتقدند بحث معرفی صالحی امیری به عنوان کارشناس خبره ورزشی به این خاطر بوده که با شما به توافق رسیده است دبیر کل کمیته ملی المپیک شوید ، گفت‌: فکر می‌کنم در مقطع کنونی در هیچ پستی کاندیدا نشوم بهتر است. اصلا اگر این موضوعی که شما می‌گویید صحت داشته باشد مگر ایرادی دارد. این که با هم هماهنگ باشیم کار بدی نیست. ما باید در راستای مصالح ورزش قدم برداریم.

وی در ادامه‌ و در پاسخ به این سوال که برخی ها معتقدند که این انتخابات مهندسی شده است، خاطر نشان کرد: در گذشته اگر تعاملی صورت نمی گرفت و حواشی زیاد می‌شد خیلی ها انتقاد می‌کردند. اکنون که تعامل صورت گرفته است و همگی بر اساس مصالح ورزش ایران و منافع ملی قدم برداشته‌ایم و هیچ تنشی وجود ندارد باز هم انتقاد می‌کنند. سال آینده بازی‌های آسیایی جاکارتا را پیش رو داریم و با این شرایطی که در آن قرار داریم بهترین مصلحت این بود که انجام شد.

رییس کمیته ملی المپیک درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر این که صالحی امیری از معاونت فرهنگی شهرداری استعفا نمی‌دهد تا در انتخابات حاضر شود، گفت‌: صالحی امیری می‌تواند کاندیدا شود و این که این کار را انجام دهد یا خیر دست خودش است، اما شرایط برای ورود او مهیا است و کار تمام شده است و او می‌آید.

هاشمی در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر این که پست بعدی شما چه خواهد بود؟ گفت‌: من آدم این نظام و حکومت هستم و باید ببینیم که چه می‌شود. من شفاف حرفهایم را اعلام کرده‌ام.

رییس کمیته ملی المپیک همچنین درباره نحوه انتخاب خزانه دار، گفت‌: ما چون از منابع دولتی استفاده می‌کنیم خزانه داری کل کشور می‌گوید باید ذی حساب داشته باشید که کارمند رسمی دولت باشد. بنابراین ما ترجیح می‌دهیم یک کارمند رسمی دولت داشته باشیم که مسئولیت خزانه داری و ذی حسابی را با همدیگر انجام دهد. در اساسنامه جدید آمده است خزانه دار باید انتخابی و انتصابی باشد که این بهترین تصمیم است، اما اساسنامه قبلی می‌گوید که باید انتخابی باشد.

رییس کمیته ملی المپیک درباره اعتراض اصغر رحیمی و استعفای او از سرپرستی کاروان ورزشی ایران ، گفت‌: رحیمی از همکاران خوب ما است و تجربه سال‌ها حضور در کاروان‌های ورزشی را دارد. او واقعا فرد شایسته ای است و از نظر ما همچنان سرپرست کاروان است. البته طبیعی است که دلخور باشد، اما ان‌شاء‌الله با او صحبت می‌کنیم تا این مشکل را بر طرف کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 27 آذر 1396 ، کدخبر: 96092715201 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین