پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
در ادامه سلسله گفتگوهایمان با اعضای شورای شهر تبریز، این بار به سراغ وی رفتیم. گفتگوی تفصیلی با شیاری را در ادامه می خوانید.

شعار سال: علی شیاری فردی است که ناگفته های بسیاری از شهرداری و شورا دارد . در ادامه سلسله گفتگوهایمان با اعضای شورای شهر تبریز، این بار به سراغ وی رفتیم. گفتگوی تفصیلی با شیاری را در ادامه می خوانید.

*با سلام خدمت شما. چه دلیلی باعث شد تا به فکر عضویت در شورای شهر بیفتید؟

با عرض سلام خدمت شما عزیزان، در ابتدا باید بگویم که تحصیلات و تخصص من با فعالیت های سیاسی و اجتماعی ارتباط مستقیم دارد و از گذشته دغدغه هایی در این زمینه داشتم و تصمیم گرفتم تا جایی که می توانم در جهت بهبود این مشکلات به مسئولان، چه در شهر و استان و کشور قدم بردارم.
البته بعضی از دوستان هم به بنده گفتند شما می توانید در این راستا مؤثر واقع شوید و خود نیز تا حدودی تمایل داشتم و از سمت مشاور استاندار وقت استعفا داده و کاندیدای شورای شهر شدم.
در حالیکه برخی از کاندیداها ازافزایش تعداد اعضای شورا استقبال می کردند ولی به نظر من هرچقدر تعداداعضای شورا کمتر باشد کارایی بیشتر می شود واگر هم می خواهند افزایش دهند تعداد را آنقدر زیاد کنند تا لابی گری صورت نگیرد.

*هیچ کدام از شهرداران آمار ارائه نمی کردند شما شهرداران قبلی و فعلی را از لحاظ نقاط قوت و ضعف چگونه ارزیابی می کنید؟

هر مدیری که می آید نقاط ضعف و قوت دارد اگر بخواهیم دقیق مقایسه نماییم باید مصداقی بررسی کنیم مثلا فضای سبز، ترافیک، مسیرگشایی، بافت فرسوده، حاشیه نشینی و ... را لحاظ کرده و نمره بدهیم و در آخر بررسی ها می توان گفت که عملکرد کدام مدیر خوب بوده و کدام بد بوده است.

بعضی از کارها در دوره قبل چشمگیر نبوده ولی اساسی و مشکل گشا بوده است مثلا مسیر گشایی که میلیاردها تومان هزینه دارد در حالیکه مردم به آن توجه نمی کنند ولی امروزه اگر یک چهارم هزینه این مسیر گشایی را در یک پروژه مثل روگذر هزینه کنند آن پروژه در نزد مردم چشمگیر خواهد بود.
حالا ملاک ارزیابی ما کارهای زیربنایی باشد یا پروژه های چشمگیر، و یا در بحث نیروی انسانی متأسفانه هر دوشهردار آمار و ارقامی به شورا نمی دادند تا ما الان آنها را در این قضایا مقایسه کنیم پس در هردو مدیریت نقاط ضعف و قوت وجود داشت.

در بحث تعامل با اداره ها و سازمان ها باید گفت تعامل به چه معنایی صورت می گیرد آیا از بیت المال چشم پوشی کردن تعامل است؟ بعضی جاها که من اعتراض می کنم برخی ها می گویند از این اعتراضات همکاران ناراحت می شوند، مثلا در قضیه وام، اینکه چه کسی گرفته و نگرفته کاری ندارم ولی گفتم آیا اعضایی که وام گرفتند قانونی بوده یا خیر؟ که تعداد ۵ نفر از اعضای شورا به بنده اعتراض کردند، و من از چیزی مثل کنار رفتن از شورا هراسی ندارم پس ما باید تعامل را معنی کنیم اینکه به بعضی از نهادهای خاص امتیازهای خاص داده شود این تعامل نیست.


*روایت شما از نحوه انتخاب صادق نجفی به عنوان شهردار چیست؟

بحث انتخاب شهردار قضیه مفصلی دارد یک روز طیف اکثریت شورا مخفیانه به تهران برای رایزنی با آقای محسن هاشمی رفته بودند که شهردار تبریز شود و من در جلسه ای که بعد از رایزنی برگزار شد گفتم به دلیل اینکه آقای هاشمی در گذشته گفتند تبریز ده بزرگ است و این سخن در خاطر مردم مانده پس این انتخاب اشتباه است که آن جلسه کمی به تشنج کشیده شد و نهایتا گفتم شما باید قبل از اینکه رایزنی کنید در جلسه این موضوع را مطرح می کردید.

به نظرم هدف آنها این بود که ما را درمقابل عمل انجام شده قرار دهند و گفتم اگر شما به گزینه کشوری نگاه می کنید من هم گزینه دارم و گزینه من آقای نیکزاد بود که آنها گفتند او قبول نمی کند که در پاسخ گفتم شما بگویید که او توانمند است من ایشان را راضی خواهم کرد که آقای دبیری با این گزینه مخالفت کردند و سپس آقای نجفی و فرج قلیزاده را مطرح نمودند و طیف اکثریت برای کاهش رأی اقلیت ها چند گزینه دیگر مثل آقای هوشیار و رنجبر را معرفی کرد.

قرار شد تا رأی گیری بین آقای نجفی و آقای قلیزاده شود و طیف اکثریت مطمئن بودند که آقای قلیزاده انتخاب خواهد شد ولی در نهایت آقای نجفی انتخاب شدند.

*یکی از دلایلی که اعضای شورا به آقای نجفی رغبت نشان دادند سابقه ایشان و جذب سرمایه گذاران برای شهر بوده است. در طول چند سال مدیریت نجفی در شهرداری، سرمایه گذاری در سطح شهر و جذب سرمایه گذار را چگونه ارزیابی می کنید؟

بله اینها درست است که آقای نجفی یک فرد اقتصادی است و تمایل شورا براساس همین روحیه بود ولی به نظر من سرمایه گذاری هم مثل بحث تعامل است، سرمایه گذاری به چه قیمت باید صورت گیرد و اینکه در سطح شهر سرمایه گذاری نتیجه بخش بوده در آینده مشخص می شود چون هنوز بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری به دست اعضای شورا نرسیده و تعدادی از پروژه ها که به شورا آمده اند دارای ابهام می باشند.
*آیا قبول دارید که ۷۵ درصد پروژه های مشارکتی بدون مصوبه شورا بوده است؟

در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم و نمی توانم پاسخ دهم.

*نظر شما در خصوص پروژه های سرمایه گذاری و نقدی که بر آن وجود دارد و واژه سرمایه بری مطرح می شود چیست؟

من به این موارد بجای بساز بفروش می گویم بفروش بساز، بسازبفروش ها اول خودشان سرمایه دارند و پروژه را تمام می کنند و بعد شروع به فروختن آن می کنند ولی اینها اول پول را از مردم گرفته و بعد پروژه را شروع می کنند مثلا در شهرک سلامت ۸۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که تصویب هم شد و من در این قضیه به فرمانداری و بازرسی نامه نوشتم که هنوز جوابی دریافت نکردم.

چند استدلال آوردم که کسی جواب من را نداد مثلا هزینه هر متر ۲۰۰ هزارتومان قیمت داده شد و ۱۰ هکتار زمین وجود داشته و به نظر من این قیمت کم است حالا که چند کارشناس قیمت داده می گوییم قانوناً و شرعاً و عرفاً بر گردن آنها است.

اما در بین این ۱۰ هکتار چند هزارمتر هم زمین تجاری قرار دارد آیا مناطق تجاری هم در خاوران ۲۰۰ هزار قیمت دارد؟ و یا اینکه آورده نفر را ۷۷۳ میلیارد برآورد کرده اند من می پرسم چطور این را محاسبه کرده اید؟ ریز محاسبات این برآورد کجاست؟ شما آورده شهرداری که زمین و عوارض است را حساب کرده اید؟ چرا آورده یا مقداری که آن فرد هزینه می کند را حساب نکرده اید؟ بر چه اساس هر متر را ۲ میلیون و ۶۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان لحاظ کرده اید؟

من یک روز در اتاق اساتید دانشگاه از اساتید عمران پرسیدم یک زمینی با این متراژ داریم که در آن بیمارستان، هتل و.... می سازند شما چقدر قیمت می گذارید که ۱۰ نفر از اساتید عمران گفتند نمی توان به این پروژه ها قیمت گذاشت و گفتم چطور اعضای شورا به این پروژه قیمت گذاشتند؟ جالب اینکه یکی ا ز اعضای شورا که رأی مثبت به طرح داده بود هم در آن جلسه با اساتید حاضر بود.
حالا در آن جلسه اساتید همکار بنده در شورا از اساتید خواهش کرد که قیمت هر متر به طور متوسط و تقریبی مشخص کنند که بعد از مشورت گفتند متری حداکثر ۶۰۰ هزار تومان که سرجمع ۱۸۰ میلیارد تومان می شود که من این قضایا را در شورا مطرح کردم و به مسئولان نامه نوشتم و هنوز جواب نگرفتم،هنوز بنده این نامه ها را دارم و چند بار در شورا به من گفتند تو چیزی نگو آیا اگر من چیزی نگویم مسئله حل خواهد شد؟ لذا در سرمایه گذاری ها این ابهامات وجود دارد.
آقای نجفی درست تصمیم می گیرند ولی متأسفانه اطرافیان آقای نجفی اطلاعات را اشتباه می رسانند مثلا در حوزه کارگری، سرمایه گذاری،شهرسازی و... اطلاعات را صد درصد اشتباه می رسانند بر همین اطلاعات های اشتباه تصمیم هم اشتباه گرفته می شود که من به آقای نجفی گفتم شما به چند نفر اتکا نکنید و نظر مخالفان خود را هم جویا شوید.


*نمی دانم چرا برخی همکاران مخالف ثبت آرا هستند نظر شما در مورد پروژه آیسان و گلستان در محدوده بازار چیست؟


یکی از همکاران ما در جلسه گفت این بافتهای فرسوده را تخریب کنید که دو هفته بعد، وقتی مدیرکل میراث فرهنگی در جلسه حاضر شدند همان همکار شروع به تعریف از میراث فرهنگی کردند و گفتند میراث تاریخی، گرانبها و ارزشمند است که من هم گفتم ای کاش هر جلسه یک مدیر کل در جلسه حضور یابند.
در مورد پروژه آیسان من و یکی از همکاران مدام اعتراض می کردیم که پروژه متوقف شده است که اعضا گفتند شما بد بینانه به قضیه نگاه می کنید که اتفاقاً در یکی از جلسه ها در ساختمان شهرداری که شهردار و اعضای شورا حاضر بودند گفتند پروژه آیسان متوقف شده و چه اندیشه ای باید کرد که من گفتم یکسال پیش این قضیه را مطرح کردم و شما اهمیت ندادید، سپس این افراد پای بانک شهر را به این قضیه باز کردند و برآورد هزینه را ۲۰۰ میلیارد آورده شهرداری عنوان نمودند که بجای اینکه بانک شهر این پول را به ما نقد بدهد قرار شد پروژه میدان آذربایجان را کارکند و این پول به طور تدریجی پرداخت گردد. پول در بانک می ماند در ضمن این مبالغ را هم خودشان پرداخت می کنند اینکه به چه کسی و چرا و چطور پرداخت می کنند جای بحث است.

*برخی اعضای شورا و شهردار با افتتاحیه ها می خواهند بین مردم محبوب شوند نظر شما در خصوص پروژه های جابجایی چیست؟

بودجه تبریز که در شورا دو هزار میلیارد محقق شده است را قبول ندارم و به نظر من بودجه واقعی برای تبریز مابین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان است و دلیل مخالفت من این است که بعضی از ردیف های بودجه ای ما تکراری است مثلا وقتی بودجه و درآمد از شهرداری به سازمان داده می شود این هزینه و درآمد دوبار محاسبه می گردد.

سوال من این است حالا که تعرفه و منابع درآمدی را افزایش نداده اید و گفته اید در سال ۹۳ دوهزار میلیارد تحقق یافته است الان چطور ادعا کرده اید که در سال ۹۴ سه هزار میلیارد تحقق خواهد یافت؟
این عملا شدنی نیست و چون درآمدها تحقق نمی یابد مجبور می شویم پروژه هایی که به مردم قول داده ایم را متوقف کنیم و این باعث عدم اعتماد مردم به مسئولین می شود لذا با این حساب۱۲۰۰ میلیارد تومان از پروژه ها حذف خواهند شد و به همین علت شهرداری پروژه های ویترینی مثل روگذر که چشمگیر و هزینه زیادی ندارد را انجام می دهد و کارهای اساسی مثل مسیر گشایی را حذف می کند.
مثلا در مسیر گشایی در منطقه ۴۲ متری، یک خیابان ۴۵۰ متری را که از سالها پیش آغاز شده هنوز افتتاح نکردند و خیلی از مراحل این خیابان مانده است چرا که با هزینه این ۴۵۰ متر خیابان می توان چند روگذر افتتاح کرد و بجای کارهای اساسی کارهای تبلیغاتی و چشمگیر انجام می دهیم لذا به سمتی حرکت می کنیم که بعضی از اعضای شورا و شهردار با این تبلیغات می خواهند خود را در بین مردم محبوب جلوه دهند و در آینده در رقابت ها پیروز شوند.

مگر وظیفه شورا و شهرداری خدمات رسانی نیست پس من یک طرح دوفوریتی به شورا نوشتم که هر نوع افتتاحیه ممنوع می باشد و به زور از اعضا امضا گرفتم و خواستم به رئیس شورا بدهم که آقای شهردار وارد شدند و اتفاقاتی رخ داد که همان افرادی که امضا کرده بودند رأی ندادند و علیه طرح نیز صحبت کردند و از ۱۶ امضا کننده فقط ۸ نفر رأی دادند چرا که خواستند در زمان افتتاحیه در صف اول حاضر باشند و در نتیجه این طرح تأیید نشد.

وقتی قانون گفته که در تمام رأی گیری به طرح ها و لایحه ها باید آرا ثبت شود چرا تا الان این امر تحقق نیافته است، که من در این زمینه هم به فرماندار نامه نوشتم و معتقدم به قانون عمل نمی شود.
مثلا در جلسه مطرح شد که مردم باید کامزد بدهند و گفتم مردم توانایی این کار را ندارند ولی اکثر شورا به این طرح رأی دادند و سپس خودشان در نزد مردم سیاه نمایی می کردند چرا که رأی اعضا ثبت نشده بود، سوال من اینجاست که چرا تعدادی از اعضا مخالف ثبت رأی هستند؟

روگذر میدان افلاک نما بر اساس کدام ضرورت زده شد آیا پل قاری ضرورت داشت یا میدان افلاک نما؟

بنده بعضی صحبت ها را شنیدم مبنی بر اینکه اگر روگذر احداث نمی شد آن وقت سازمان ترافیک پروانه بهره برداری بیمارستان را نمی داد و این به آن معنی است که رسما رانت اتفاق افتاده وهرچقدر از معاون ترافیک این قضیه را جویا شدم اما در نهایت به جوابی نرسیدم. متاسفانه ما اقلیت ها وحدت نداریم و در یک فکر نیستیم چرا که نامزدها برای پیروزی در انتخابات هر وعده ای را به مردم می دهند و بعد ازپیروزی هر کس به سمت و سویی می رود.

میلیون برای یک مسجد نتوانستم بگیرم اما ۳ میلیارد برایمسجد دیگر دادند آیا به نظر شما در پرداخت هبه حق به حقدار می رسد؟ و همچنین سقف این هبه ها در طول سال چقدر است؟
سقف مقدار هبه یک درصد هزینه جاری شهرداری است و طبق آمار بدست آمده حدودا ۳ میلیارد مبلغ هبه است و بنده از ابتدا با پرداخت هبه مخالف بودم و در کمیسیون بوجه آیین نامه و شیوه نامه ای تنظیم شد که فرمانداری با آن مخالفت کرد و آئین نامه را را رد کرد و این موضوع ابتر ماند.

من از اردیبهشت تا الان برای یک مسجد مقدار ۳ میلیون تومان در خواست کرده ام که تا الان گفتند بودجه و پول نداریم که با وجود این اعضای شورا در یک جلسه مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان برای ساخت یک مسجد در آخونی هبه کردند و زمین این مسجد را هم در شورای سوم از شهرداری گرفته بودند البته شورای سوم این زمین را در قبال زمینی که تبدیل به خیابان شده بود به آن مسجد دادند و سپس در شورای چهارم لایحه ای به شورا آمد مبنی بر اینکه عوارض ساختمان کناری مسجد به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای ساخت مسجد استفاده شود و ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هم بصورت نقد به مسجد اهدا گردد که این لایحه در شورا تصویب شد.

بجای اختصاص این مبلغ به یک مسجد گفتم که ما حدود ۱۰۰۰ مسجد در تبریز داریم و اگر برای هریک از مساجد مقدار ۳ تا ۵ میلیون بدهیم خیلی بهتر و مفید تر خواهد بود ولی متأسفانه مساجدی که نفرات شاخص دارد کمک هزینه تخصیص می یابد و اگر فرد شاخصی نداشته باشد چیزی تخصیص نمی یابد پس کمک این افراد بخاطر مسجد نیست به خاطر حاج آقا فلانی که در آن مسجد حضور دارد می باشد.
شما در یک پرونده مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هبه کرده اید و در کنار آن مقادیر دیگری هم هبه می کنید اینها از کجا داده می شود؟ مگر سقف هبه به گفته خودتان ۳ میلیارد تومان در سال نیست؟
اگر چه در شورا تصویب می شود ولی طبق گفته فرماندار و شورا تخصیص هبه به شرط پایدار بودن است آیا این مقدار پول وجود دارد که پرداخت می شود و همچنین در جلسات قبل مقدار چند میلیون به یک نیازمند داده نمی شود ولی مقادیر چند میلیاردی به یک نفر اهدا می گردد؟ آیا این درست است؟
درحوالی منطقه ۵ سال گذشته من گفتم ساخت و ساز غیر قانونی صورت می گیرد ولی کسی اهمیت نداد و این فرد که مالک کارخانه بود حدود چند میلیارد تومان به شهرداری بابت عوارض ساختمانی اش بدهکار بود که نداد و گفتند عقب روی خواهد داشت که علاوه بر عقب روی جلوتر هم آمد و دادگاه هم حکم توقف داده است و امثال این قضایا زیاد است.

*تا شورای پنجم ورشکست می شویم نظر شما در خصوص بحرانی مالی موجود در شهرداری که حتی صادق نجفی را برآن داشت تا از لفظ ورشکستگی استفاده نماید چیست؟

اگر با این روال حرکت کنیم حتما تا شورای پنجم ورشکست خواهیم شد چراکه هرروز هزینه ها بیشتر و درآمدها کمتر می گردد.

در بحث مدیریت متاسفانه ساختار شهرداری ساختار درستی نیست و هیچ کس حرف شنوی ندارد و همه خود را به آقای نجفی وصل می کنند لذا اگر ساختار معیوب باشد قطعا در بحث مالی و درآمد تأثیر گذار خواهد بود

در بحث پرداخت حقوق ماهیانه مشکل دارند و تمام پروژه ها توسط بانک شهر تأمین مالی می شود و دیگر مناطق خودشان پروژه را اجرا نمی کنند.

اخیرا طرح و لایحه ای به شورا می آید مبنی بر اینکه اموال شهرداری را با تخفیف ۲۵ درصد به فروش برسانیم که تصویب شد و برای مجوز پروانه ها هم ۳۰ درصد تخفیف بدهیم و به نظر من این ها کوتاه مدت خواهد بود و در آینده چاره ای را حل نخواهد کرد.

*با وجود اختلاف ۳۰۰ میلیون تومانی بودجه تبریز و شیراز شاهد هستیم که بودجه سالانه شهرداری شیراز ۱۴ درصد و شهرداری تبریز ۴۱ درصد به بودجه جاری اختصاص یافته است. نظر شما در این خصوص چیست؟

در جلسه بصورت محرمانه برگه ای را برای هر عضو شورا در مورد تحقق بودجه دادند که میزان تحقق بودجه در تبریز بیشتر از جاهای دیگر بود و بعد از مطالعه آمارها به آقای نجفی گفتم بدون توجه به این درصدها شما با آمارهای خودتان هم محکوم هستید.

مثلا در بحث نقدی و غیر نقدی در تبریز ۵۰۰ میلیارد نقدی و ۵۰۰ میلیارد غیر نقدی و شیراز۱۳ میلیارد نقدی و یک میلیارد غیر نقدی و اهواز در غیر نقدی صفر است، همچنین مشهد در بحث بودجه ۶۰ تا ۷۰ درصد جلوتر از ما است و من در جایی گفتم فاصله تبریز با دیگر شهرستان ها روز به روز در حال افزایش است مثلا در مشهد بودجه تحقق یافته ۱۵۰۰ میلیارد و در تبریز ۱۰۰۰ میلیارد تومان است یعنی مشهد ۵۰۰ میلیارد بیشتر از تبریز سرمایه گذاری کرده است.

چون رأی گیری ، تصمیم گیری و قانون گذاری ها بدون تدبیر صورت می گیرد پس در آینده به مردم فشار وارد خواهد شد و این آقایان باعث فشار هستند.

*برنامه شما در این خصوص در مجلس چیست؟

بعضی مشکلات حیاتی است و اگر اهمیت داده نشوند با مشکلات جدی تری روبرو خواهیم شد و به نظر من ۳ مورد اشتغال،عدالت و تأمین اجتماعی حائز اهمیت است.

در مورد حوزه تأمین اجتماعی باید گفت دایره حمایت دولت باید بیشتر شود و فشار برمردم کمترگردد چون مردم واقعا در فشار هستند مثلا بعضی از خانواده ها واقعا با یارانه ها زندگی خود را سپری می کنند و یا در روستایی دیدم مقاومت خانه آنقدر ضعیف است که هر لحظه احتمال آسیب به اعضای خانه وجود دارد و یا همانطور که در خبر ها شنیده اید شخصی که پول بخیه نداشت بخاطر ۱۵۰ هزار تومان بخیه او را باز کردند در حالیکه می گوییم طرح تحول سلامت مشکلات را حل کرده و این همه هزینه برای این طرح تخصیص داده شده است ولی آیا نتیجه بخش بوده است؟ و یا فردی به علت ضعف مالی به جای عصب کشی، دندان خود را می کشد، لذا هدف من این است که فشارها از مردم برداشته شود.

موضوع دیگر بحث عدالت است، تبعیض بستر آشوب های اجتماعی است و همانطور که رهبر انقلاب گفتند مبارزه با تبعیض و بی عدالتی و فساد اساس شرایط فعلی جامعه ما می باشد و طبق نظریه علوم اجتماعی و سیاسی همه کارشناسان این را می گویند که ناکامی های نسبی و تبعیض هایی که صورت می گیرد باعث ایجاد بعضی بحران ها می شود.

مثلا اگر فرزندان مسئولان شاغل ولی افراد عادی بیکارباشند این موجب نارضایتی می شود ولی اگر هر دو گروه بیکار باشند آنوقت همه می گویند پسر استاندار یا فلان مسئول هم بیکار است و کار و شغل برای هیچکس وجود ندارد و قضاوت ها برای افراد عادی که در هر دو حالت بیکارهستند متفاوت خواهد بود.

و اما در مورد اشتغال هم باید گفت که اشتغال در کشور در حالت فاجعه ای قرار دارد و خانه ای وجود ندارد که در آن بیکار وجود نداشته باشد و این بیکاری ها به سمت قشر تحصیل کرده است.

*مجلس آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر خود اصولگراها اشتباه نکنند و شرایط عادی پیش رود نتیجه برابر و یا کمی به نفع اصولگراها خواهد بود ولی اگر موج سازی و تبلیغات اصلاح طلبان بیشتر شود و با احساسات و عواطف مردم بازی کنند آنوقت نتیجه آرا کمی به نفع اصلاح طلبان خواهد بود.

در جامعه ایران همیشه موج سواری ها نمود داشته است مثلا طبق آمار همه تحلیل گران، آقای روحانی جزو نفرات سوم و چهارم بودند ولی با چند سخنرانی پیروز انتخابات می شوند، و در شهرستان های کوچک پایگاه انفرادی کاندیداها مهم تر از شرایط سیاسی افراد است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از سايت خبري تحليلي تبريز من، تاریخ انتشار: 28 دي 1394 ، کد مطلب: 1053965:www. tabrizebidar.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین