پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۹۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
خراسان جنوبی در لیست چهار استان آخر جدول بودجه ۹۷ قرار گرفته این در حالی است که خراسان جنوبی سال هاست با محرومیت ها دست و پنجه نرم می کند.

شعار سال: کاهش ۴۳ درصد سهم استان از بودجه ۹۷ با وجود همه محرومیت ها سبب شد که دستگاه های اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی با تشکیل جلسه مشترک به دنبال بررسی مشوق های موثر در رونق اقتصادی استان در حوزه صنعت، معدن، تولید، اشتغال و شناسایی مشوق های ممتاز برای پیشنهاد به مجلس برگزار شود.

نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند در جلسه بررسی لایحه بودجه ۹۷ و بررسی مشوق های موثر در رونق اقتصادی استان اظهار داشت: بودجه یکی از مباحث مهم و رکنی کشور بوده که همه ساله در مجلس مطرح شده و مصوباتی که ابلاغ می شود ضمانت اجرایی دارد.

صباغ زاده با اشاره به کاهش سهم استان در قانون بودجه ۹۷، بیان کرد: این جلسه به منظور بررسی قانون بودجه سال ۹۷ تشکیل شده تا ببینیم چه اتفاقاتی در لایحه بودجه افتاده و در قانون بودجه سال ۹۶ چه نواقصی بوده که باید رفع شود.

وی با بیان اینکه آنچه به عنوان لایحه بودجه می بینیم چیزی نیست که محصول یک نگاه باشد از این رو ورود به مباحث خیلی سخت خواهد بود، عنوان داشت: با این وجود این جلسات آغازی خواهد شد که نمایندگان برای سال آینده بهتر از امسال در بحث بودجه ورود پیدا کنند.

بودجه نیاز به طرح، تحلیل اقتصادی استانی و پیگیری دارد

نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر اینکه جلسه امروز فقط مباحث اقتصادی است، افزود: باید بررسی کنیم در قانون بودجه چه امکاناتی لحاظ شود تا سهم بیشتری در بودجه داشته باشیم.

صباغ زاده با بیان اینکه بودجه نیاز به طرح، تحلیل اقتصادی استانی و پیگیری دارد، بیان داشت: باید پیشنهادات مسلم برای بودجه از سوی استان داده شود تا پیگیری شود.

وی اضافه کرد: باید هم اندیشی با یکدیگر داشته باشیم چراکه اگر دستگاه های دولتی و بخش خصوصی به خصوص در بخش صنعت و رونق اقتصادی استان با هم نگاه و نشست واحد داشته باشند به طور حتم نتایج بهتری خواهیم داشت.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به کاهش بودجه استان، اظهار کرد: این شرایط کلی بوده که بر کشور حاکم است و خاص خراسان جنوبی نیست و سایر استان ها نیز با کاهش اعتبارات تملک و دارایی روبه رو بوده اند.

محمدعلی خاشی بیان کرد: گمرک دستگاه ملی بوده و وابستگی به بودجه استانی ندارد از این رو تصمیماتی که در گمرک جمهوری اسلامی گرفته می شود تصمیمات ملی است.

لزوم تعیین تخفیف در سود بازرگانی ترخیص کالا از منطقه ویژه اقتصادی

وی با بیان اینکه دیدگاه گمرک این است که به استان های کم برخوردار توجه بیشتری داشته باشد، عنوان داشت: در چند سال گذشته همیشه این اتفاق صورت گرفته و پیشرفت هایی که در حوزه گمرکات استان صورت گرفته نتیجه همین موضوع بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی به ظرفیت مهم منطقه ویژه اقتصادی در استان اشاره کرد و گفت: اگر نمایندگان استان بتوانند تخفیفی در سود بازرگانی ترخیص کالا از این منطقه بگیرند سبب می شود که حجم مراجعه کننده برای خدمت گرفتن از منطقه افزایش پیدا کند.

خاشی با اشاره به اینکه دولت در چند سال گذشته برای برخی از مناطق آزاد و ویژه این تخفیف را در نظر گرفته است، بیان داشت: همچنین اعمال تعرفه ترجیحی برای برخی کالاهایی که در کشورهای همسایه صورت می گیرد که همیشه گفته شده اما اجرایی نمی شود لازم است از سوی استان پیگیری شود.

وی ادامه داد: هر سال گمرک جمهوری اسلامی دستور العمل حمایت از تولید و صادرات راصادر می کند که در این طرح مشوق هایی برای فعالین تجاری در نظر گرفته می شود

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: تنها رویه ای که تاکنون در استان نداشتیم واردات از گمرک رسمی ماهیرود بود که آن هم از هفته قبل ابلاغ شد.

محرومیت بخش عظیمی از فعالان اقتصادی استان از مشوق های صادراتی

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم تعیین مشوق هایی برای رونق اقتصادی استان در قانون بودجه، اظهار داشت: یکی از مباحث مهم در این زمینه در نظر گرفتن مشوق های ویژه صادراتی در کشور است که در سال گذشته بعد از سال ها به صورت مجدد برقرار شد.

علیرضا خامه زر ادامه داد: با این وجود بخش حقیقی از این قانون مستثنی شد ک این امر سبب شد بخش عظیمی از فعالان اقتصادی استان از این مشوق محروم شدند و این باید در سال جدید رفع شود.

لزوم تعیین مشوق های صادراتی برای محصولات استراتژیک استان

تعیین مشوق های صنعتی مناطق محروم، مشوق های صادراتی برای محصولات استراتژیک استان، مشوق در قالب خرید تضمینی محصولات استراتژیک استان، یارانه تولید صنعت، یارانه سیستم بانکی به برای تسهیلات بخش خصوصی از دیگر پیشنهادات وی برای قانون بودجه سال جاری بود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر اینکه باید یارانه حمل و نقل محصولات استراتژیک استان را درخواست کرد، عنوان داشت: همچنین تخفیف سود بازرگانی کالاهای ترخیصی از منطقه ویژه خیلی تاثیرگذار خواهد بود و در کنار این باید تعرفه ترجیحی کالاهای تولید افغانستان برقرار کنیم تا بتوانیم موازنه تجاری برقرار کنیم

خامه زر با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در قانون بودجه ۹۷ در ردیف چهارم از اخر جدول بودجه کشور قرار دارد، بیان کرد: این استان حدود ۱۰ درصد مساحت کشور را دارا بوده در حالی که بودجه استان یک درصد بودجه کشور را شامل نمی شود.

نماینده سازمان صنعت و معدن خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در قانون بودجه ۹۷ اعتبارات استان از محل سهم سه درصد درامدهای نفتی ۳۱ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: این در حالی که در بودجه ۹۷ حدود ۷۶ درصد این اعتبارات رشد داشته ایم.

کاهش ۳۰ درصدی انتشار اوراق در قانون بودجه ۹۷

برفی با بیان اینکه در بند «ه» تبصره یک قانون بودجه ۹۶ بحث قیر رایگان پیش بینی شده بود، بیان کرد: این قانون در بودجه ۹۷ کلا حذف شده در حالی که می توانستیم از این ظرفیت برای ایجاد زیرساخت های واحدهای معدنی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه همچنین در قانون بودجه ۹۷ انتشار اوراق ۳۰ درصد کاهش یافته و اولویت مناطق محروم نیز حذف شده است، عنوان داشت: علاوه بر این در بودجه ۹۶ برای سازمان ایمیدور رقمی پیش بینی شده بود که آن نیز در سال آینده حذف شده است.

نماینده سازمان صنعت و معدن خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین در لایحه بودجه ۹۷ معافیت هایی که می توانسیتم برای واحدهای تولیدی و صنعتی داشته باشیم حذف شده و قابل اجرا نیست.

اکبری راد، نماینده دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه لایحه بودجه تدوین شده و به مجلس ارسال شده است، اظهار داشت: به دلیل کمبود وقت و احتمال نهایی شدن بودجه در مجلس و تغییرات احتمالی در بودجه پیشنهاد داریم قوانین و مقررات تصویب شده درسال جاری و سال گذشته از جمله قانون احکام دائمی برنامه ششم، بودجه سال ۹۶ و قانون رفع موانع تولید را مطالعه کرده و آنچه می توانیم برای استان از این قوانین تصویب شده استفاده کنیم احیا کرده و پیگیری کنیم.

آنالیز طرح های عملیاتی نشده

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز در این جلسه بر لزوم تشکیل جلسه های تخصصی و ارائه طرح های کارشناسی از سوی دستگاه ها تأکید کرد و گفت: استان هایی که بودجه بیشتر گرفته اند مطالبه کارشناسی از سوی دستگاه های اجرایی زیاد بوده است

صفدری زاده با بیان اینکه نجابت استان خراسان جنوبی باید کم شود، ادامه داد: لازم است با محوریت اتاق بازرگانی یک آنالیز از طرح های پیشنهادی عملیاتی نشده انجام و این طرح ها به صورت جدی پیگیری شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 29 آذر 96، کد مطلب: 4177737، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fight
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
صادرات برای ایران ارز اوری دارد و باید بیشترین حمایت را در زمینه صادرات محصولات از کارخانه ها و شرکت ها کرد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین