پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
مهم‌ترین مواردی که انتظار می‌رفت دولت در لایحه بودجه در نظر بگیرد، مباحث مربوط به تک نرخی کردن نرخ ارز، برآورد جسورانه صادرات نفت و کوچک‌سازی دولت و تداخل سیاست‌های پولی و مالی بود که در این لایحه اثری از آن مشاهده نمی‌شود.

شعارسال :دولت در حالی لایحه بودجه 97 را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که این لایحه در مقایسه با لوایح بودجه در سال‌های گذشته نقاط قوت و ضعف‌هایی را به همراه داشته است.

در بررسی اولیه این لایحه نقاط قوتی همچون ارائه اطلاعات مربوط به جزئیات مصارف دستگاه‌ها، مشارکت بیشتر با بخش خصوصی برای تکمیل و واگذاری طرح‌های عمرانی، اختصاص 23 درصد مصارف دستگاه‌ها به طرح‌های عمرانی، تسویه بدهی‌های دولت و هدفمندی یارانه‌ها، مشاهده می‌شود.

در میان بخش‌های قوت این لایحه، نقص‌هایی نیز دیده می‌شود که علیرغم آگاه بودن عموم مسؤولان از این نواقص، در بودجه 97 نیز تدبیری برای رفع این موارد اندیشیده نشده است.

مهمترین مواردی که انتظار می‌رفت دولت در لایحه بودجه در نظر بگیرد، مباحث مربوط به تک نرخی کردن نرخ ارز، برآورد جسورانه صادرات نفت، احکام ماده واحده، بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی برای مصارف دولتی، کوچک‌سازی دولت و تداخل سیاست‌های پولی و مالی بود.

*برآورد خوشبینانه دولت از درآمدهای 97

در همین راستا مصطفی رناسی در اصفهان اظهار داشت: درآمدهای دولت خوشبینانه در نظر گرفته شده و به نظر نمی‌آید که در شرایط فعلی بتواند این بودجه را محقق کند و در نتیجه احتمال دارد با کسری بودجه مواجه شود.

وی افزود: مسأله قیمت ارز به عنوان دیگر نقدهای لایحه بودجه مطرح است و از آن‌جایی که نرخ ارز در این لایحه 3 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده، به نظر نمی‌آید که دولت در سال آینده نیز برنامه‌ای برای تک نرخی کردن ارز داشته باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان به دیگر ضعف‌های لایحه بودجه که آثار آن دامن‌گیر فعالان اقتصادی می‌شود، اشاره کرد و بیان داشت: برای بخش هدفمندسازی بخش صنعت بودجه‌ای در نظر گرفته نشده و در زمینه حمایت از بخش تولید و بهبود فضای کسب و کار و اشتغال حمایت چندانی مشاهده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث کوچک‌سازی دولت که در سال‌های اخیر مورد توجه بود در پیش‌بینی بودجه راهکاری برای آن در نظر گرفته نشد و به نظر نمی‌رسد در سال آینده نیز اقدامی برای کوچک‌سازی دولت صورت گیرد و کماکان بخش عمده بودجه صرف بودجه جاری خواهد شد.

رناسی متذکر شد: ما معتقد هستیم که مالیات باید گرفته شود اما وصول مالیات باید عادلانه باشد و از همه اقشار دریافت شود، در حال حاضر محور دریافت مالیات دولت روی بنگاه‌های رسمی و تولیدی است.

*فرار مالیاتی، بنگاه‌های شفاف را فلج می‌کند

وی به معضل فرار مالیاتی اشاره و تصریح کرد: قرار بر این بوده که برخی بخش‌ها در سال‌های گذشته ملزم به پرداخت مالیات شوند اما همچنان فرار مالیاتی دارند، مالیات ارزش افزوده نیز که قرار بوده از مصرف‌کننده نهایی گرفته شود، همچنان برای وصول این موارد برنامه‌ریزی صورت نگرفته است و صرفاً از بنگاه‌های شفاف و تولیدی مالیات اخذ می‌شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان اذعان داشت: این امر بعد از مدتی باعث فلج شدن بنگاه‌های شفاف و تولیدی می‌شود که به مراتب بر روی سطح تولید و اشتغال کشور تأثیر گذاشته است و در نهایت باعث می‌شود که دولت نیز بخشی از درآمدهای خود را که مربوط به وصول مالیات از این دست شرکت‌ها بوده، از دست دهد.

وی تأکید کرد: دولت باید تمرکز خود را روی بحث فرار مالیاتی بگذارد و سعی کند بیشتر مالیات را از بخش اقتصاد زیرزمینی و قاچاق وصول کند تا اینکه طبق معمول سال‌های گذشته بار مالیاتی را بر دوش تولیدکنندگان نگذارد.

*اصل موضوع فراموش شد

رناسی در رابطه با عوارض خروج از کشور گفت: دولت اصل موضوع را فراموش کرده است و اگر به سمت واقعی کردن نرخ ارز حرکت کند، تمام این مسائل که در حال حاضر در قالب افزایش عوارض خروج از کشور نمایان شده است، برطرف می شود.

وی به لزوم واقعی کردن نرخ ارز در شرایط فعلی اقتصاد اشاره کرد و بیان داشت: زمانی که نرخ ارز واقعی شود، صادرات رشد خواهد کرد، مسافرت‌های خارجی کم شده و نیازی به افزایش عوارض خروج از کشور نخواهد بود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان به عدم مطابقت رشد نرخ ارز برآورد شده در بودجه 97 با مصوبه مجلس شورای اسلامی که در همین رابطه بود اشاره و ابراز کرد: مصوبه مجلس شورای اسلامی هم برای تغییرات سالانه نرخ ارز وجود دارد که بر طبق آن سالانه باید نرخ ارز حداقل به اندازه تورم داخلی منهای تورم کشورهای هدف افزایش یابد که این مورد تا کنون عملیاتی نشده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر دولت برای توریست‌هایی که از کشور خارج می‌شوند با ارائه ارز ارزان، یارانه پرداخت می‌کند و این عامل به عنوان یکی از دلایل ارزان‌تر شدن سفرهای خارجی نسبت به سفرهای داخلی مطرح شده است.

*خروج 1000 تا 2000 دلار ارز با هر سفر خارجی

رناسی اضافه کرد: در شرایط فعلی با انجام هر سفر خارجی، حداقل هزار دلار تا دو هزار دلار ارز از کشور خارج می‌شود و در لایحه بودجه 97 دولت به جای برطرف کردن این موضوع با واقعی کردن نرخ ارز، اقدام به افزایش عوارض خروج از کشور کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کل افزایش عوارض خروج به عنوان عامل منفی ارزیابی نمی‌شود و می‌تواند به ارتقای سطح گردشگری داخلی نیز کمک کند، چراکه سفرهای خارجی بدون هدف خود عاملی برای خروج دلارهای نفتی از کشور است، اما راهکار اساسی این بود که نرخ ارز واقعی می‌شد تا جلوی خروج ارز ناشی از سفرهای خارجی گرفته شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: با مقایسه تغییرات قیمت کالاها از زمان قبل از انقلاب تا کنون، قیمت هر کیلو گوشت 5 هزار برابر شده، مسکن 14 هزار برابر شده اما ارز 600 برابر شده و این نشان‌دهنده تزریق دلارهای نفتی توسط دولت و ارزان نگه داشتن ارز برای مهار تورم است، در صورتی که می‌توانست این اقدام را با افزایش تولید انجام دهد.

*حذف یارانه هدفمندی صنایع از ردیف‌های بودجه‌ای

وی بیان کرد: بهتر بود هزینه‌های جاری دولت و پرداختی به بنگاه‌های دولتی کاهش می‌یافت و در راستای کوچک‌سازی دولت گام برمی‌داشتند، نرخ ارز تک نرخی می‌شد، وصول مالیات بسته به میزان درآمد خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی به شکل عادلانه‌تری صورت می‌گرفت، برای حمایت از صنایع یارانه هدفمندی که در سال‌های قبل به بخش تولید ندادند پرداخت کرده تا به تولید و اشتغال کمک کنند.

رناسی به برخی نقاط قوت لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: نکات مثبتی هم در این لایحه دیده می‌شد که در این میان می‌توان به کاهش هزینه یارانه‌ها اشاره کرد که اقدام ارزیابی می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: دلیلی برای حراج ثروت کشور با اعطای یارانه به همه اقشار جامعه وجود ندارد و اعطای یارانه باید تنها به دهک‌های پایین و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص یابد تا به جای خرد کردن سرمایه‌های ملی، این درآمدها در بخش‌های مولد اقتصاد به کار گرفته شود.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:1 دی1396 ، کدخبر: 13961001000173 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین