پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
کلنگ احداث پتروشیمی میاندوآب سال ۸۳، بارقه های امیدی برای توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت بیکاری این شهر روشن کرد، اما این طرح اسیر پیمانکار ناکارآمد شد و هم اکنون باکمبود منابع اعتباری مواجه است.

شعار سال: انتظار یک دهه ای مردم میاندوآب برای آغاز عملیات احداث واحد پتروشیمی در این شهرستان با توجه به شرایط موجود چند سالی نیز طول می کشد، چرا که با وجود مطرح شدن ایجاد شهرک تخصصی پتروشیمی از سال ۹۲ تا کنون اتفاق خاصی در راستا احداث این واحد نیافتاده است.

پروژه پتروشیمی میاندوآب همراه با پتروشیمی مهاباد در سال ۸۳ بعنوان یکی از طرحهای ملی دولت در منطقه کلنگ زنی شد و در سال ۸۴ نیز زمین مورد نیاز برای اجرای طرح تامین و دیوار کشی شد که متاسفانه تا کنون اقدام عملی خاصی در راستای اجرای این طرح انجام نشده است.

بعد از گذشت بیش از ۷ سال مسئولان به این نتیجه رسیدند که پیمانکار طرح پتروشیمی میاندوآب ناکارآمد بوده و باید تغییر یابد از این رایزنیها برای تعیین پیمانکار جدید آغاز و اجرای این طرح به شرکت پتروشیمی باختر واگذار شد، ولی این واگذاری نیز دوای مشکلات پتروشیمی میاندوآب نشد.

عدم تامین مواد اولیه و مشکلات پیش آمده بر سر راه اجرای خط لوله اتیلن غرب کشور نیز از جمله دلایل تاخیر در آغاز عملیات اجرایی پتروشمی میاندوآب عنوان می شد که هم اکنون این خط لوله انتقال نیز به میاندوآب رسیده و مشکلی از این بابت وجود ندارد و بهانه ای برای تامین مواد اولیه قابل قبول نخواهد بود.

هر چند اقتصاد و وضعیت اشتغال میاندوآب به نسبت مهاباد مطلوب نبود ولی طرح پتروشیمی مهاباد اجرایی شده و هم اکنون در مراحل پایانی فاز اول قرار دارد، ولی طرح پتروشمی میاندوآب طرح روی کاغذ با یک تکه زمین خالی است که مردم همچنان چشم انتظار اجرای آن هستند.

*خصوصی سازی فرمایشی، پتروشیمی میاندوآب را راکد کرد

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه پتروشمی میاندوآب یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه از دولت است، گفت: متاسفانه طی یک دهه گذشته از کلنگ زنی این طرح تا کنون عملا هیچ اقدام جدی در راستای اجرای این طرح انجام نشده است.

حجت الاسلام روح الله بیگی با اشاره به اینکه متاسفانه خصوصی سازی فرمایش صنعت پتروشیمی کشور را با مشکلات فراوانی روبرو کرد و پروژه پتروشیمی میاندوآب نیز از این قاعده مستثنی نشد، افزود: متاسفانه در حال حاضر پروژ پتروشیمی میاندواب همچنان راکد بوده و عملیات اجرایی خاصی برای اجرای طرح انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه برای جبران توقف یک دهه ای اغاز اجرای عملیات احداث پروژه پتروشیمی میاندوآب طرح راه اندازی شهرک تخصصی پتروشیمی در این شهرستان به تصویب رسیده است، گفت: امیدواریم اعتبارات مصوب برای اجرای طرح پتروشیمی میاندوآب هر چه سریعتر تخصیص یابد.

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی احداث واحد پتروشیمی میاندوآب با توجه به بحرانی بودن وضعیت دریاچه ارومیه و اجرای طرح نکاشت در این شهرستان را یکی از اولویتهای اصلی دانست و اعلام کرد: مسئولان ملی و استانی باید توجه ویژه ای برای حفظ وضعیت معیشتی مردم داشته باشند.

*برنامه ریزی برای راه اندازی شهرک تخصصی صنعتی پتروشیمی در میاندوآب

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه برنامه ریزیهای لازم برای راه اندازی شهرک تخصصی صنعتی پتروشیمی در میاندوآب انجام شده، گفت: این طرح با هدف افزایش بهره وری و حفظ ارزش افزوده تولیدات واحدهای پتروشیمی در استان اجرایی می شود.

علی اکبر عسگری از در دست مطالعه بودن ایجاد شهرک تخصصی صعتی پتروشیمی در میاندوآب خبر داد و اظهار داشت: برای ایجاد و راه اندازی این شهرک تخصصی ۲۰۰ هکتار زمین مورد نیاز در میاندوآب تخصیص یافته که با ایجاد این شهرک از خام فروشی مواد اولیه جلوگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه امید می رود با احداث و راه اندازی شهرک تخصصی صنعت پتروشیمی در میاندوآب موازی با کارخانه پتروشیمی در این شهرستان، شاهد رونق تولید در منطقه باشیم، گفت: هم اکنون مواد تولید شده در واحد پتروشیمی ارومیه از استانخارج شده و هیچ ارزش افزوده ای از تولید محصولات پتروشیمی نصیب استان نمی شود.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی با اشاره به قرار گرفتن فاز اول پتروشیمی مهاباد در مراحل پایانی اجرا، گفت: هم اکنون خط انتقال اتلین غرب به استان رسیده و مشکلی از بابت تامین مواد اولیه وجود ندارد، که باید در این راستا به فکر افزایش بهره گیری از ارزش افزوده محصولات تولیدی این واحدها در استان باشیم.

*تخصیص ۱۲۳ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرح پتروشیمی میاندوآب

فرماندار میاندوآب ۱۴ دیماه امسال با اشاره به اینکه بر اساس پیگیریهای انجام شده بانک سپه با شرکت باختر به عنوان مجری طرح پتروشیمی قراردادهای لازم را امضا کرده اند، اعلام کرده بود: در این راستا ۱۲۳ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی جهت اجرای این طرح تخصیص یافته است.

سیف الله مطلبی با اشاره به اینکه متاسفانه طرح پتروشیمی میاندوآب طی سالهای گذشته با کمبود اعتبار و مشکلات پیمانکاری جهت اجرای طرح مواجه بودند، اظهار داشت: خط لوله پلی اتیلن غرب هم اکنون به شهرستان میاندوآب رسیده و مشکلی از نظر تامین مواد اولیه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون عملیات آماده سازی زمین پتروشیمی میاندوآب در حال انجام است، ادامه داد: متاسفانه ۲۰ سال از تصویب اجرای این طرح گذشته که باید برای اتمام عملیات اجرایی این طرح همه دستگاههای اجرایی همکاری و هماهنگی لازم را انجام دهند.

اجرای طرح پتروشیمی میاندوآب در سال ۸۳ به تصویب هئیت دولت رسید که در این راستا عملیات اخذ مجوزهای لازم و خرید زمین از سال ۸۴ آغاز و مکان یابی طرح در اولویت برنامه ها قرار و پس از بررسی های لازم ۲۳۰ هکتار در منطقه باروق این شهرستان در سال ۸۴ خریداری و در اختیار مجری طرح قرار گرفت و تا کنون تنها عملیات دیوار کشی، اخذ مجوزهای زیست محیطی و تامین زیرساختهای خدماتی انجام شده است.

کارخانه پتروشیمی میاندوآب روزانه هزار تن گاز اتیلن با ترکیب نمک مصرف کرده که در صورت بهره‌ برداری از آن برای دو هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در صنایع پایین‌ دست پتروشیمی شغل ایجاد می کند.

صنعت پتروشیمی ایران هم‌ اکنون اولین صادرکننده پلی‌اتیلن به اتحادیه اروپا و دومین صادرکننده این محصول به چین محسوب می شود که در صورت تحقق وعده های مسئولان و به نتیجه رسیدن طرحهای پتروشیمی میاندوآب و مهاباد استان زر خیز آذربایجان غربی با توجه به پتانسیلهای ویژه سهم قابل توجهی در تامین این ماده اولیه پرمخاطب داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 6 اسفند 1393، کد مطلب: 2506248: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین