پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
« حمايت از کالاي ايراني» شعاري بود که رهبر انقلاب براي سال 1397 برگزيدند؛ شعاري که نشانگر نگاه راهبردي ايشان به مقوله اقتصاد در جهت پيشرفت است. با پيگيري اين راهبرد و خريد کالاي ايراني مسير رونق توليد و کسب و کار ميسر شده و از آسيب هاي اجتماعي کاسته خواهد شد.

شعار سال: هر سال در نخستين لحظات سال نو، رهبر انقلاب در پيامي به عموم مردم ايران، با نام‌گذاري سال جديد، مسير حرکت يکساله‌ کشور را مشخص مي‌کنند. امسال نيز همانند سال هاي گذشته حضرت آيت الله خامنه اي در نخستين دقيقه هاي پس از تحويل سال نو با مردم سخن گفتند. رهبر معظم انقلاب سال 1397 را سال « حمايت از کالاي ايراني» نام‌گذاري کردند.

ايشان در بخشي از سخنان خود يادآور شدند: مسئله‌ اصلي ما امسال هم مسئله اقتصاد و معيشت مردمي است. همه بايد تلاش کنند، همه بايد کار کنند و محور هم عبارت است از توليد ملّي؛ يعني اگر چنانچه توليد ملّي را همه تعقيب کنند و دنبال‌گيري کنند، بسياري از مشکلات اقتصادي، مشکلات معيشتيِ مردم - هم مسئله‌ي اشتغال، هم مسئله‌ي سرمايه‌گذاري و بقيّه‌ي چيزها- حل خواهد شد. آسيب هاي اجتماعي به ميزان زيادي کاهش پيدا خواهد کرد.

در زمينه طرح شعار سال و ضرورت هاي تحقق آن به ذکر چند نکته مي پردازيم:

1- يکي از تاکيدات رهبر معظم انقلاب در طول سال هاي گذشته که بارها توسط ايشان مطرح شده، «مصرف کالاي داخلي» است. رهبر انقلاب در مناسبت هاي مختلف بارها توجه به مصرف کالاهاي داخلي را مطرح فرموده و مورد تاکيد قرار داده اند. برخي از مهم‌ترين دلايل مصرف کالاي داخلي در بيانات رهبر انقلاب را مي توان در نکته هايي همچون « ايجاد استقلال اقتصادي و سياسي»، « ايجاد کار و اشتغال»، «افزايش ابتکارات توليدکنندگان»، « افزايش ثروت ملي»، « کاهش تورم» و «کنترل نقدينگي» مورد اشاره قرار داد.

براي ارتقاي اقتصاد ملي و رسيدن به پيشرفت همه جانبه ، گريزي از مصرف کالاي داخلي نداريم. از اين رو با حمايت از توليدکنندگان داخلي و کالاي ايراني چرخه اقتصاد کشور بر مدار پيشرفت قرار مي گيرد.

2- در سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي بر اصلاح الگوي مصرف و ترويج مصرف کالاهاي داخلي همراه با برنامه ريزي براي ارتقاء کيفيت و رقابت پذيري در توليد تاکيد شده است. از اين رو در دستور کار قرار دادن آن مي تواند اقتصاد ما را بيمه کند.

يکي از مهمترين زمينه هاي حمايت از خريد کالاي ايراني، فرهنگ سازي و آموزش است. در کنار اين ها توجه به خودباوري امري بايسته است. جامعه ايراني ثابت کرده که در هر جايي که به خودباوري رسيده بزرگترين موانع را به کناري نهاده و گام هاي بلندي را در جهت پيشرفت کشور برداشته است. پس خريد کالاي ايراني مي تواند به مثابه پادزهري در برابر آسيب ها و آفت هاي مختلف باشد.

3- کشورها با سياستگذاري و برنامه ريزي هاي اقتصادي سعي مي کنند، اقتصاد ملي خود را تقويت کرده و رشد و پيشرفت را محقق سازند. از طرفي ديگر مردم مي توانند نقشي بسيار مهم را عهده دار شوند که مهمترين آن ها خريد کالاهاي توليد داخلي است.

اين مساله گوياي آن است که حمايت از کالاي ايراني وظيفه مسئولان و مردم است؛ به عبارتي ديگر برنامه ريزي و نقشه راه کلان و رويه عملي آن جزء وظايف مسئولان و خريد کالاي ايراني برعهده مردم است.

بي شک خودباوري امري مهم و برجسته در راستاي حمايت از کالاي ايراني است. بايد برخي نگاه هاي نادرست نسبت به کالاي ايراني را از ذهن ها زدود. تجربه کشورهاي پيشرفته نشان از آن دارد که آنها اولويت مصرف خود را به کالاي توليد داخلي مي دهند.

4- مصرف کالاهاي ايراني مزاياي بسياري براي اقتصاد کشورمان به همراه مي آورد. يکي از مزيت هاي مهمي که در راستاي حمايت از توليد ايراني مي توان به آن اشاره کرد، جلوگيري از خروج ارز به منظور واردات کالاهاي غير ضروري است. در واقع زماني که کالاهاي توليد داخلي به علت فروش نرفتن و رکود از مدار بازار خارج شوند، کالاهاي خارجي جولان مي دهند و ارز فراواني از کشور خارج مي شود.

از ديگر مزيت هاي حمايت از توليد داخلي و کالاي ايراني رونق چرخه هاي اقتصادي و صنعت کشور است. با خريد هر کالاي ايراني جلوي بيکاري و بسته شدن کارخانه ها گرفته مي شود. به عبارتي ديگر هر ايراني با خريد کالاي خارجي، نيروي کار خود را بيکار کرده و رشد توليد داخلي را متوقف مي شود.

5- همانگونه که رهبر معظم انقلاب در بخشي از سخنان خود يادآور شدند با پيگيري و اولويت توليد ملي بسياري از مشکلات اقتصادي و اجتماعي حل خواهد شد. در واقع نکته مهمي که رهبر انقلاب بر آن تاکيد کردند حل مسائل اجتماعي با تقويت اقتصاد ملي و حمايت از کالاي ايراني بود.

امروزه نمي توان موضوعات مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي را به صورت منفک از هم ديد. بر اين اساس در نگرشي نظام مند آنها بر هم تاثير مي گذارند و از هم تاثير مي پذيرند. بنابر اين قوت اقتصاد مي تواند آسيب ها و معضلات اجتماعي را به شکل چشمگيري کاهش دهد.

در جوامعي که اقتصاد ضعيف و بيمار دارند با توجه به افزايش نرخ بيکاري ميزان آسيب پذيري نيز افزايش پيدا مي کند و درصد آسيب هاي اجتماعي روندي صعودي پيدا مي کنند. بنابر اين همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند با حمايت از کالاي ايراني، از آسيب هاي اجتماعي کاسته خواهد شد.

6- نظر به اين که رسانه هاي اجتماعي وارد عرصه مناسبات اجتماعي شده اند، مي توان از آنها در کنار رسانه هاي اصلي کشور به عنوان ابزاري جهت تبليغ و تشويق توليد داخلي و کالاي ايراني استفاده کرد.در واقع هر ايراني مي تواند خود رسانه اي براي ترويج و تبليغ ِ خريد کالاي ايراني باشد.

با در کنار هم قرار گرفتن مردم و مسئولان در حمايت از کالاي ايراني و تلاشي مجدانه و مجاهدانه، نه تنها اقتصادمان، بلکه عرصه هاي ديگر نيز در برابر آسيبها واکسينه مي شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا ، تاریخ انتشار فروردین 97، کدمطلب: 120180321093309876 ، www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین