پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۰۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۸
«ایجاد یک ساختار در تشکیلات دولتی برای پایگاه‌های میراث فرهنگی می‌تواند مشکل پرداخت حقوق کارمندان در پایگاه‌های میراث فرهنگی را برطرف کند، مشکلی که گاهی اوقات چند ماه یک بار برطرف می‌شود.»

شعارسال: این جملات آرزوی مدیر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی است، پایگاه‌هایی که تعدادشان به بیش از ۹۰ پایگاه می‌رسد و آخرین پرداخت حقوق کارکنان‌شان تا یک روز مانده به پایان سال متعلق به آبان ۹۶ بود؛ نیروی انسانی که قطعا نقش مهمی در شناخت، معرفی و حتی حفاظت از این نقاط تاریخی دارند، تامین امنیت مالی و کاری که اگر برآورده نشود می‌تواند یک نیروی کارآمد را تبدیل به پتکی کند که روی سر آثار تاریخی خراب می‌شود؛ درست مانند نگهبان پایگاه «آیاپیر خوزستان» و ... !

هر چند فرهاد عزیزی، مدیر پایگاه‌های ملی و جهانی سازمان میراث فرهنگی در آخرین ساعات سال گذشته گفت؛ «با پیگیری‌های چند هفته‌ای و رفت و آمدهای بی‌وقفه بالاخره موفق به گرفتن اعتبار برای پایگاه‌ها شده‌اند تا همه معوقات کارمندان پایگاه‌های میراث فرهنگی را پرداخت کنند، اما او از یک آرزوی بزرگتر برای برطرف شدن همیشگی این مشکل حرف می‌زند.

او در سال جدید بزرگترین آرزویش را««ایجاد یک ساختار در تشکیلات دولتی برای پایگاه‌های میراث فرهنگی» بیان کرد و گفت؛ «اگر این اتفاق رخ دهد دیگر با مشکل پرداخت حقوق برای این دفاتر مواجه نمی‌شویم. کارشناسان پایگاه‌های میراث فرهنگی یکی از سخت‌کوشترین افراد میراث فرهنگی هستند و علیرغم این که گاهی اوقات حقوق و دستمزد آن‌ها چند ماه یک بار پرداخت می‌شود، همیشه و در هرشرایط صادقانه کار خود را انجام می‌دهند. امیدوارم بتوانیم ساختاری برای پایگاه‌ها تعریف کنیم.

تا کنون پیگیر این قضیه بوده‌ایم و طرح توجیهی نیز برای آن نوشته‌ایم، امیدواریم با توجه به نقشی که در بحث حفاظت و گردشگری در کل کشور داریم، بتوانیم جایگاه پایگاه‌ها را به صورت واقعی نشان دهیم. اگر بتوانیم پایگاه‌ها را به بدنه دولت وصل کنیم و به گردشگری توجه کنیم، پایگاه‌ها مهمترین نقاطی هستند که می‌توانند تاثیرگذار باشند. این دفاتر می‌توانند منبع خیر و توسعه باشند. بزرگترین آرزویم این است که در سال ۹۷ در این مسیر گام‌های مهمی برداریم.»

اما این حرف‌ها و اتفاقات در شرایطی مطرح شدند که فقط چند روز بعد یعنی چهارم فروردین ۹۷؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری به بم و بازدید از ارگ جهانی آن رفتند.

محوطه‌ای جهانی که هر سال و به خصوص در ماه‌های پایانی سال همیشه حرف از نبود اعتبار و پرداخت نشدن حقوق و مزایای کارکنان آن مطرح می‌شود. اما در جریان سفر و بازدید این دو معاون رئیس جمهور از ارگ جهانی بم فقط به مرمت‌های صورت گرفته در این محوطه پرداخته شد و نه چیز بیشتری!

براساس خبری که روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی برای رسانه‌ها فرستاده است؛ رئیس سازمان میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه این بازدید با اشاره به اقدامات مناسب صورت‌گرفته در ارگ بم، گفته بود؛ «در مرمت این بنای تاریخی ارزشمند تجربه فنی خوبی برای کشور به‌دست آمده است و آیین‌نامه‌های جدید مربوط به سازه‌های خشتی تهیه می‌شود. خوشحالیم که بخش عمده مرمت ارگ تاریخی بم بعد از زلزله مرمت شده و در حال حاضر ۷۰درصد کار انجام شده است.»

حتی مونسان مهم‌ترین هدف از سفر به استان کرمان را «بازدید از مراحل مختلف مرمت ارگ بم به‌همراه معاون‌اول رئیس‌جمهوری» اعلام کرده بود.

البته محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در توضیحات‌اش در آن بازدید در مورد مرمت‌های انجام‌شده به معاون‌اول رئیس‌جمهور به درصد اشتغالزایی انجام شده در این محوطه اشاره کرده بود؛ «در جریان مرمت این بنای تاریخی ۱۵۰ خانوار مشغول به فعالیت شدند و این مرمت موجب اشتغال‌زایی آن‌ها شده است.» اما این اشاره کجا و آن چه که در مرحله‌ی نخست باید مورد توجه باشد، کجا؟

توجهی که می‌تواند با دل‌گرم کردن کارمندان این ۹۲ پایگاه میراث جهانی و ملی حضور ان‌ها را در پایگاه‌ها و پشت میزهای کارشان به خصوص در نوروز هر سال و با توجه به سختی کارشان در ۱۳ روز اول سال بیشتر کند. از یک طرف توقع است که همه این پایگاه‌ها در نوروز به مردم و گردشگران خدمات رسانی مناسب انجام دهند و از سوی دیگر هنوز نتوانسته‌ایم کمترین خواسته‌ی‌کارمندان این پایگاه‌ها را یعنی پرداخت دستمزد کاری‌شان را به طور مرتب و دائم انجام دهیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 10 فروردین 1397، کدخبر: 97011001931، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
بودجه های بسیاری در کشور در نهاد های بی استفاده و بدون بهره در کشور خرج میشود ؛ آن وقت چنین نهاد مهمی در کشور مورد بی مهری قرار میگیرد
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
س.ح75
اخه چرا مگه میراث فرهنگی از جذب توریست کم درامد داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین