پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۹۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
بررسی های میدانی و گزارش های ارسالی حاکی از آن است که تخفیفات ۵۰ درصدی شش قلم میوه که باید برای نوروز عملی می شد، محقق نشده و در این میان دو سوال بی پاسخ می ماند.

شعار سال: در آخرین روزهای اسفندماه، عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در نشست خبری با خبرنگاران گفت: تعداد بازارها به عدد ۲۵۰ رسیده است، چند بازار در روزهای آتی به بهره برداری می رسد و امسال ۲۳ بازار در ۲۳ نقطه تهران ساخته شده و ما اهداف برنامه را تمام کردیم.

رحیمی گفت: هر چقدر تعداد بازارها در محلات بیشتر شود به اصلاح وضعیت ترافیکی و زیست محیطی کمک می کند، در حال حاضر حداقل روزانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار نوبت خرید در بازارها اتفاق می افتد و این نشان دهنده اعتماد مردم به ماست.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار اضافه کرد: طرح دستچین مطالبه جدی مردم بود و شهرداری به آن تن داد. ما هر سال بر کیفیت و کمیت محصولات مان افزوده ایم و به ویژه در محصولات پروتئینی بحث بهداشت حرف اول را می زند.

رحیمی ادامه داد: ما در سال آینده برنامه توسعه بازارها را به طور جدی خواهیم داشت. به طوری که مردم در محلات نیاز به آوردن ماشین نداشته باشند.

وی یکی از اقدامات مهم امسال را که برای نخستین بار در میادین میوه و تره بار اتفاق می افتد جشنواره تخفیفات نوروز ۹۷ سازمان میادین خواند و گفت: این جشنواره تا پنجم فروردین ادامه دارد.

وی گفت: ما یک تفاوت قیمتی را با کالاهای خرده فروش در سطح شهر داریم به عنوان مثال در زمینه سیب قرمز، سیب زرد و پرتقال اختلاف قیمت ما با بازار ۴۷ تا ۵۰ درصد است در مورد گوجه ۴۰ و در مورد سیب زمینی ۲۸ درصد است در واقع به طور میانگین ما ۳۹ درصد نسبت به بازار ارزان تر محصولات را ارائه می دهیم.

رحیمی با بیان اینکه این مزیت ماست که بعد از دستچین باز هم قیمت ها تا این میزان پایین است، گفت: ما برای شب عید ۶ قلم کالا شامل سیب قرمز، سیب زرد، پرتقال تامسون، سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی را در جشنواره تخفیفات قرار دادیم و ۲۰ درصد تخفیف ویژه دوباره برای آن ها قائل شدیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار گفت: این تخفیفات که بر اساس تدابیر شهرداری تهران محقق شده با صرف هزینه از طرف سازمان همراه است و ما یک ماه اجاره غرفه ها را کاهش می دهیم و این را عیدی سازمان به مردم می دانیم.

گلایه شهروندان نسبت به عدم اجرای تخفیفات ۵۰ درصدی

به گفته مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار، برای نظارت‌ بر اجرای‌ تخفیفات‌ صورت گرفته‌ مسئول کنترل‌ برای هر یک از میادین‌ میوه و تره‌بار داریم‌. همچنین شورای شهر و شهرداری نیز در این زمینه نظارت می‌کنند.

این موضوع در کل بازارها منهای بازارهای مشارکتی با نصب بنر و مشخصات برای اطلاع‌رسانی به مردم و حضور مسئولان‌، نظارت‌ و کنترل‌های لازم برای اعمال شدن تخفیفات صورت گرفت.

با گذری بر بیشتر بازارها باید گفت قیمت پرتقال تامسون درجه یک که جزو میوه های اصلی نورزو است، ۳۵۰۰ تومان و خیار گلخانه ای ۲۴۸۰ تومان نرخ گذاری شده است. وقتی از مسئولان بازار درباره این موضوع پرسیده می شود، آن ها می گویند میوه های تخفیفی تمام شده و این ها مشمول تخفیف نمی شوند.

صاحبان غرفه ها البته با ارائه میوه های درجه دو عنوان می کنند که این ها با قیمت پایین عرضه می شود.

یکی از شهروندان تهرانی عنوان کرد: خواهشمند است از میوه فروشی محل خودتان در ابتدای خیابان دولت و یا سایر میوه فروشی ها در پاسداران در فرخی یزدی و سایر مناطق برخوردار شهر بازدید داشته باشید و مشاهده کنید که قیمت و کیفیت میوه ها با چه اختلافی پایین تر از بازارهای میوه و تره بار شهرداری عرضه می گردد حتی در هایپرها پرتقال و سیب با کیفیت مطلوب و با قیمتی پایین تر از نرخنامه سازمان میادین عرضه می شود.

وی گفت: کافی است مقایسه ای بین قیمت ها در بازارهای میوه و تره بار و دیگر مراکز صورت بگیرد تا مشخص شود این طرح تخفیف که از آن به عنوان عیدی شهرداری به شهروندان نام برده شده صحت ندارد.

پرتقال در فروشگاه های بزرگ با قیمت ۱۸۹۰ تومان و در سطح شهر ۲۰۰۰تومان و با درجه کیفی مناسب عرضه شده است.

تولیدات کشاورزی عرضه شده در ایام نوروز فراوان و مازاد بر نیاز بازار بود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: امسال با برنامه ریزی های انجام شده و تلاش کشاورزان، تولیدات کشاورزی عرضه شده در ایام نوروز فراوان و مازاد بر نیاز بازار بود.

 علی اوسط هاشمی اظهار داشت: با توجه به تولید و تامین محصولات کشاورزی به ویژه میوه های تنظیم بازاری نظیر سیب، پرتقال و کیوی و عرضه مناسب آن در بسیاری مراکز حتی در زمان افزایش مصرف و تقاضا با مازاد نیاز روبرو بودیم و آرامش بر بازار حاکم بود.

وی افزود: با بازدیدهایی که از مراکز عرضه در استان های مختلف کشور نیز داشتم، خوشبختانه این ثبات در تمامی بازارها وجود داشت.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: هر سال برای انبار و توزیع میوه حدود ۲۵ تا ۳۰ مرکز سورتینگ فعال بود ولی امسال برای تسریع در کارها بیش از ۱۰۰ مرکز جمع‌آوری و سورتینگ ساماندهی شد.

سوالی که مدیران باید به آن پاسخ دهند

حال سوال این است که آیا طرح نوروزی تخفیفات ۵۰ درصدی اجرایی نشده است یا اینکه دلالان به واسطه عدم نظارت دقیق مانع از تحقق این وعده مدیریت شهری شده اند.

رحیمی در نشست خبری خود عنوان کرد که ما این تخفیفات را با کاهش یک ماهه اجاره غرفه ها تامین می کنیم و این تخفیف عیدی مدیریت شهری به شهروندان است.

با یک بررسی آماری از میادین و بازارهای موجود می توان گفت مجموع این تخفیفات هزینه ای میلیاردی به بازارهای میوه و تره بار تحمیل کرده است. اگر وعده این تخفیفات از اساس درست نبوده که باید مدیران شهری درباره آن توضیح دهند و اگر واقعا این کاهش با کاستن از اجاره بها بوده و اعمال نشده که باید درباره دلایل آن توضیح روشن ارائه شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 13 فروردین 97، کد مطلب: 4261579، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین