پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
مدتی است که گردشگران ایرانی کمتر به آژانسهای مسافرتی برای رزرو بلیت هواپیما و یا هتل مراجعه می کنند به نظر می رسد کارکرد فعلی و سنتی دفاتر مسافرتی در ایران چند سالی بیشتر دوام ندارد.

شعار سال:مدتی است که گردشگران ایرانی کمتر به آژانسهای مسافرتی برای رزرو بلیت هواپیما و یا هتل مراجعه می کنند به نظر می رسد کارکرد فعلی و سنتی دفاتر مسافرتی در ایران چند سالی بیشتر دوام ندارد.

تب سفر کردن، ایرانگردی و پس از آن جهانگردی در میان نسل جوان ایرانی شیوع پیدا کرده است نسلی که با نرم افزارها و سخت افزارهای جدید آشناست و از آنها برای بالابردن کیفیت سفر و به دست آوردن اطلاعات استفاده زیادی می کند. الان دیگر همه یک گوشی موبایل در دست دارند که کار ترجمه، گرفتن عکس، آنلاین کردن تصویر، وصل شدن به سایت های رزرو هتل و بلیت هواپیما و نقشه راه را برایشان انجام می دهند.

برخی از سایت های اینترنتی نیز به کمک آنها آمده تا بتوانند به صورت آنلاین فهرست بلند بالایی از بلیت های هواپیمایی را به کاربر ارائه کنند تا هر زمان کاربر نیاز داشت در هر ساعت از شبانه روز هر تعداد که نیاز دارد به سرچ بهترین نرخ و تاریخ بلیت هواپیما بپردازد.

اپلیکیشن صبور در مقابل کارمندان بی حوصله

اکنون اگر قرار باشد که به آژانس مسافرتی برای دریافت چنین خدماتی مراجعه شود باید یک یا نهایت دو تاریخ برای چک کردن بلیت هواپیما به کارکنان آژانس سفارش داد تا او بتواند به سیستم وصل شده و در نهایت یک نرخ را اعلام کند در آخر هم اگر تعداد سفارش ها زیاد باشد با برخورد ناشی از بی حوصلگی کارکنان آژانس مواجه می شوید درحالی که با مراجعه به این سایت ها محدودیتی برای چک کردن زمان و تاریخ و قیمت وجود ندارد.

تهیه بلیت اتوبوس و قطار و حتی رزرو هتل نیز به همین صورت است کارکنان دفاتر مسافرتی تا حدی از نیاز یک مسافر را با صبوری رفع می کنند. در نهایت آژانسهایی که خیلی فعال تر هستند به فروش تور می پردازند تورهای گردشگری داخلی و یا خارجی که بازهم یک کاربر اینترنتی می تواند آنها را به بهترین شکل دریافت کند.

چند سالی است که برخی از جوانان فعال در حوزه استارت آپ و یا آشنا با سایت های اینترنتی این بخش از فعالیت آژانسها را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می دهند و نیاز مراجعه حضوری مسافران به دفاتر را کمتر کرده اند به همین دلیل است که اکنون بسیاری از دفاتر مسافرتی در ایران مراجعه کننده ندارند چون تعداد زیادی از آنها تنها به ارائه بلیت هواپیما و قطار و اتوبوس می پرداخته اند و در نهایت یک اتاق را در هتلی رزرو می کرده اند. این رویه حداقل ۶۰ سال است که در ایران ادامه دارد.

هنوز می توان دفاتر مسافرتی را دید که به صورتی سنتی معمولا از بانوان دعوت به کار می کنند تا به عنوان اپراتور بلیت بفروشند و در ازای آن یا حقوق ثابت بگیرند و یا پورسانت. اغلب این دفاتر مسافرتی خالی از مشتری هستند و کارکنان بی حوصله از ساعت نه صبح تا ۵ بعد از ظهر کار می کنند و پس از آن جوابگوی هیچ تلفنی نیستند.

اما این مشکلات با حضور اپلیکیشن ها و یا سایت های اینترنتی رفع شده است. کاربر حتی نیمه شب هم می تواند بلیت و اتاق رزرو کند و یا آن را کنسل کرده و پولش را استرداد کند. کسی به او خرده نمی گیرد که چرا میزان سفارش ها و تغییر تاریخ ها زیاد است. محدودیت زمانی ندارد و از همه مهمتر به اطلاعات زیادی از جمله ساعت رزرو، تصویر اتاق، انتخاب صندلی قطار و اتوبوس و... دسترسی دارد.

حرفه ای تر شدن آژانسهای مسافرتی در کشورهای دیگر

راهنمایی درباره جاذبه های گردشگری مقصد نیز به وفور در فضای اینترنت قابل دسترسی است و حتی اکنون در ایران سایت هایی آنلاین هستند که مسافران تجربه سفرهایشان را به اشتراک می گذارند و یا سفرنامه می نویسند. تنها ممکن است خدماتی که دفاتر به مسافران می دهند در حد برگزاری یک تور با همه امکانات باشد دفاتر مسافرتی در کشورهای دیگر به شکلی که دفاتر در ایران کار می کنند نیست آنها سالهاست که رویه را تغییر داده اند و تنها برای مواردی که افراد از عهده اش برنمی آیند خدمات می دهند به عنوان مثال در فرانسه و یا اسپانیا دفاتر مسافرتی به اجرای تور و سفرهای گروهی و یا شرکتی می پردازند و اگر خدمات گسترده ای نیاز باشد آنها این کار را انجام می دهند. چون حجم سفرهای اینترنتی به خصوص در میان نسل جوان بسیار زیاد شده است و دیگر کسی به آژانس بری خرید یک خدمت معمولی مراجعه نمی کند.

انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به عنوان قدیمی ترین انجمن که دفاتر مسافرتی زیادی را تحت پوشش خود دارد می خواهد تا روز هشتم اردیبهشت ماه شصت سالگی خود را جشن بگیرد شاید می بایست در این برنامه و همایش که در آن دفاتر مسافرتی زیادی حضور دارند به این نکته توجه شود که باید دفاتر رویه سنتی خود را تغییر دهند که اگر این کار را انجام ندهند در موج جدید غرق خواهند شد و کارکرد فعلی خود را از دست می دهند همچنان که پیش از این آژانسهای کرایه اتومبیل از این ورطه جاماندند و وقتی جوانان به میان آمده و کرایه اتومبیل را با اپلیکیشن های جدید برای سفرهای درون شهری آسان کردند و مسافران دیگر به آنها رجوع نکردند تازه به یادشان آمد که سالها پیش باید خود را به روز می کردند.

حالا هم فن آوری های جدید به مقابله با آژانسهای مسافرتی آمده است که تا روزهای آینده بازار کار را از دست آژانسهای مسافرتی سنتی می گیرد آن موقع است که این دفاتر به خودی خود از دور خارج می شوند. پس تا دیر نشده باید تدبیری برای کارکرد سنتی آژانسهای سفر اندیشید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار7اردبیهشت 97، کد خبر: 4280922، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین