پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۹۱۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
مدیر موزه ملی ایران درباره طرح بازسازی موزه ایران باستان پس از ۸۰ سال گفت: بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا طرح بازسازی موزه در مدت دو سال اجرا شود.

شعار سال: جبرئیل نوکنده گفت: درماه های آینده شورای فنی میراث فرهنگی طرح بازسازی موزه ایران باستان را بررسی مصوب می کند و پس از آناز پیمانکاران ذی صلاح بخش موزه ها برای انجام این کار انتخاب می شوند. از سال۱۳۲۰ به بعد آندره گدار معمار موزه ایران باستان طرح بازسازی موزه را داده بود منتها منظورش از این طرح گسترش موزه بوده است. در دهه ۴۰ نیز بار دیگر این موضوع مطرح شد و مشاور گرفتند و در دهه ۵۰ هم یک هیات ایتالیایی کارمطالعات و بازسازی موزه را در دستور کار قرار داددر دهه ۸۰ هم کارهای مطالعاتی برای بازسازی موزه انجام شد.

وی افزود: همیشه مطالعه برای بازسازی موزه می شد اما به مرحله اجرا نمی رسید با سازمان مدیریت صحبت کردیم با سازمان مرکزی میراث فرهنگی هم جلسات مختلفی داشته ایم روی تمام مطالعات و طرح هایی که قبلا داشته بود هم مطالعه شده است امیدواریم تا اواخر خرداد امسال، کار انتخاب مشاور و پیمانکاران به مرحله جدی تری برسد و طرح ها مصوب شود. قبل از این هم جلسات زیادی برگزار شده بود.

نوکنده بیان کرد: ساختمان موزه ایران باستان متعلق به زمان پهلوی اول است و پیش از این هم از نظر استحکام بخشی و لرزه نگاری مطالعاتی روی آن شده بود باید این رویکرد راداشته باشیم که اگر آثار تاریخی را به این ساختمان ها می بریم ویترین های ضدزلزله داشته باشند به همین دلیلبا همتایان خود در ژاپن که تجربیاتخوبی در حوزه زلزله و ویترین دارند مذاکره کرده ایم قرار شده که آنهابه ما مشاور بدهند و بخشی از اعتبارات خرید ویترین ها را تامین کنند به نتایج اولیه در این باره رسیده ایم و معتقدیم که موزه ایران باستان حتما باید تجهیزاتی مانند نور،ویترین،طراحی داخلی و انتخاب اشیا و ... را با رویکرد جدید داشته باشد.

مدیر موزه ملی ایران بیان کرد: یک طبقه در زیر موزه ایران باستان به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر وجود داردکه قبلا مخزن آثار و محلنگهداریاشیای قاچاق بود ما آثار را به مخزن های دیگرانتقال داده ایم مخزن جدید هم بازسازی شده است بنابراین این طبقه نیز فضای موزه اضافه می شود. نگاهمان این است که بخشی از موزه به کودکان اختصاص پیدا کند همچنین در نظر داریم که افراد کم توان جسمی از موزه بازدید کنند مطالعات تمام این طرح ها وجود دارد همچنین بدون اینکه دخالتی در نمای بیرونی ساختمان بوجود آید می توان از رمپ هایی که آندره گدار در طراحی و ساخت مخزن اجرا کرده، استفاده کنیم.

وی درباره اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح بازسازی موزه ایران باستان هم توضیح داد: مشاور هنوز به صورت قطعی اعلام نکرده که به چقدر اعتبار برای بازسازی موزه نیاز است اما پیش بینی می شود که بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای آن لازم باشد.

وی درباره اینکه چقدر اطمینان وجود دارد که این بار هم مانند سال های گذشته طرح بازسازی موزه ایران باستان مسکوت نماند گفت: ما تلاش می کنیم که این کار را انجام دهیم با سازمان مدیریت نیز صحبت کرده ایم ردیف اعتباری برای آن هم داریم برنامه ما این است که دوساله این طرح اعم از طراحی ویترین، استحکام بخشی و ... اجرایی شود. درحال مذاکره بااسپانسرهای خصوصی و یا خارجی هستیم تا به کمکمان بیایند. تلاشمان این است که از اعتبارات محل درآمدمان استفاده کنیم.

نوکنده درباره اینکه تحریم ها علیه ایران واردات برخی از تجهیزات موزه ای را با مشکل رو به رو خواهد کرد گفت:کار شاید سخت شود اما توانستیم برای نمایشگاه لوور در تهران نور موزه ای را وارد کنیمامیدواریم که اتحادیه اروپا هم کمک کند اگر اتحادیه اروپا در برجام به صورت کامل بماند، مشکلی نخواهیم داشت و اتفاقا موضوع ورودنور موزه ای به ایران را با همتایان ژاپنی صحبت کردیم که آنها در این زمینه به ما کمک کنند در متن قراردادهایمان هم آمده که نور موزه ای را وارد کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 26 اردیبهشت 97، کد مطلب: 4297658: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین