پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
هویت را به چیستی و کیستی تعریف کرده اند. چه چیزی هستیم؟ یا چه کسی هستیم؟
شعارسال: ویژگی های فیزیکی و ظاهری چون جنس، وزن، قد، رنگ چشم …

خلقیات روحی مانند خوش صحبت، خجالتی، حساس، عصبی …

تا مختصات شغلی (اعتبار، درآمد، وظایف …)، باورها و اعتقادات (دین، الوهیت …) و به همین ترتیب، تا قومیت (کرد، ترک …) و شبکه های ارتباطی (خانواده، دوستان …) و خلاصه هویت، یعنی هر آنچه تعریفی از فرد را فراهم کند و موجب شناخت فرد به خودش و دیگران شود.

بنابراین، هویت ویژگی ها و خصوصیات زیادی را در بر می گیرد که برای به دست آوردن سریع و آسان، معمولاً از یک یا دو معیار اصلی استفاده می شود. مثال: با گفتن آن که او معلم است، می توان ویژگی هایی از اخلاق، روحیه و رفتار را دریافت یا فرد پزشک یا وزیر است.

تکیه بر یک یا دو معیار، قطعاً برای درک هویت کافی نیست، ولی برای شناخت اولیه می تواند راهگشا باشد. برای همین افراد ناآشنا در برخورد با یکدیگر از شغل یا شهر محل تولد، هم جویا می شوند تا بتوانند برآوردی از شخصیت همدیگر به دست آورند. با وجود کاربرد معیار یا ملاک، هویت از لایه های مختلف تشکیل شده است که درک آن برای شناخت خود و دیگران لازم است.

در اینجا قصد بیان لایه های درهم تنیده هویت نیست که داستان هزاره تویی دارد. بلکه بیان هویت به عنوان نردبانی است که از آن باید بالا رفت و به تماشای جهان نشست.

هویت از هر فرایند ساخت و پرداخت شکل گرفته باشد. هویت متکی بر هر ملاک یا معیاری که باشد. هویت هر خصوصیات و تعلقاتی را آشکار کند و بسیاری نکات قابل توجه دیگر، نکته کلیدی آن است که هویت دستاویزی است که جهان، هستی و زندگی را روشن و نمایان می کند. هویت حلقه واسط بین فرد و جهان است.

در واقع، هویت دو چهره دارد:

1- هویت، کیستی و چیستی «فرد» را روشن می کند.

2- هویت، کیستی و چیستی «جهان» را برای فرد، روشن می کند.

مثال: معلم با عینک آموزه های معلمی به جهان نگاه می کند و جهان را با آموزه های معلمی می فهمد. متعصب دینی با عینک باورهای خویش جهان را معنا می کند و ادراکی از هستی خواهد داشت. مادر مهربان، افراد را کودکان خویش می بیند و هستی پیرامون او آگنده از روابط مهرورزی است و الی آخر.

نکته: هویت در دایره «چیستی و کیستی»، بر همگان آشکار است. اما، هویت در دایره «چیستی و کیستی هستی» قابل بحث و تامل است.

واژه «نردبان» را برای هویت به کار می برم، چون بهتر منظور را می رساند.

هر کس که هستیم و هر چه که هستیم در واقع، در یکی از پله های نردبان قرار داریم که از آنجا جهان را نظاره و درک می کنیم.

بدیهی است، هر چه در پله های بالاتری باشیم، چشم اندازی بیشتری در اختیار ماست و فضای بزرگتری دیده می شود و قابلیت شناسایی بیشتر است و بالعکس، هر چه در پله های پایین تر باشیم، وسعت نگاه کمتر ….

هویت دستاویزی است که با آن جهان معنا می شود، جهان درک می شود، شناخت دنیا مهیا می شود، دیگران شناخته می شوند، خوب و بد تعیین می شود ….

از اینرو، اهمیت «هویت» بیش از دو چند و بیش از چندین است. چرا که هر آنچه انسان از خود، دیگران، هستی، حیات و کائنات می داند و می شناسد، از هویت دارد.

– انسان ها خوب هستند، مهربان هستند یا انسان ها نامهربان هستند و … فرد بر مبنای هویت خویش به آن رسیده است.

– دنیا محیط زیبا و آرام برای زندگی است یا دنیا میدان جنگ و سختی است و … فرد بر اساس هویت خویش معنا کرده است.

هویت سکویی (نردبان) است که فرد بر آن قرار می گیرد و به تعیین کیستی و چیستی جهان و دیگران پرداخته و به شناخت و درک می رسد.

از اینرو، وقتی چیستی و کیستی (= هویت) کم وزن و کم لایه باشد، یعنی در پله های پایین تر قرار دارد و چیستی و کیستی جهان نیز کم وزن و کم مایه است. زمانی که چیستی و کیستی فرد عمیق و پیچیده است، یعنی در پله های بالاتر است و چیستی و کیستی جهان نیز پرمعنا و شگفت آورتر است.ج

کلام پایانی: هویت بیش از آنچه که برای شخصیت فرد، تعیین رفتارهای اجتماعی، شناخت عواطف و … اهمیت داشته باشد، برای درک هستی و به دست آوردن شناخت عظمت حیات، مهم و اساسی است.

در نتیجه، تفاوت تحصیل کرده با بی سواد در مدرک یا رفتار شخصی آنها نیست، در محلی است که آنها در نردبان هویت قرار دارند و نظاره گر جهان و فهم حیات هستند. یا تفاوت کارگر با کارفرما، صرفاً در دستمزد و شرایط کار نیست، تفاوت مهم تر در جایگاه آنها در نردبان هویت است که فرصت درک جهان را به آنها اعطا می کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت جامعه شناسان جوان ، تاریخ انتشار: _ 1397 ، کدخبر: _ ، www.youngsociologists.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین