شعار سال: هیئت وزیران در جلسه 22/1/1397 به پیشنهاد مشترک سازمانهای اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور و وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
1- سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است با توجه به قوانین و مقررات مربوط در دورههای زمانی ششماهه، فهرست، شرایط و برنامه زمانبندی خدمات قابل برونسپاری به دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی را با همکاری دستگاههای اجرایی خدماتدهنده، احصا و به دستگاههای اجرایی ذیربط و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ نماید. این برونسپاری نباید مانع ارایه خدمت دستگاهها از طریق سایر کانالهای دسترسی الکترونیکی گردد.
2- به منظور کاهش تصدیهای دولت، سهولت دسترسی و ارتقای سطح کیفیت خدمات به شهروندان و کاهش مراجعات مردم به دستگاههای اجرایی از طریق تجمیع خدمات قابل واگذاری در دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی با هدف کاهش هزینه تمامشده خدمات و جلوگیری از ترددهای غیرضرور در سطح شهرها و روستاها، کلیه دستگاههای اجرایی خدماتدهنده باید ظرف (2) سال از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه تمامی خدمات قابل واگذاری تعیین شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور را از طریق دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی ارایه نمایند.
3- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است نسبت به صدور مجوز راهاندازی، تأسیس، نظارت بر دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی و برونسپاری خدمات ابلاغی از سازمان اداری و استخدامی کشور با رعایت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -مصوب 1387- اقدام نماید.
تبصره 1- دریافت، بررسی و تأیید تقاضا در استانها در کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و استانداری و صدور مجوز نهایی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
تبصره 2- کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است مطابق بند (پ) ماده (67) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تصویب تعرفه ارایه خدمات دولت الکترونیک به دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی اقدام نماید.
4- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است ظرف (5) ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به تکمیل و فراگیر نمودن سامانه مدیریت درخواست، تمدید و لغو پروانه، ثبت و بهروزرسانی اطلاعات دارندگان پروانه و دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی، مدیریت تعرفه ارایه خدمات، مدیریت و نظارت بر عملکرد دفاتر، مدیریت واگذاری خدمات به دفاتر و همچنین رسیدگی به شکایات و انتقادات و پیشنهادات، اقدام نماید.
تبصره- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است امکان دسترسی به گزارشها و اطلاعات مورد نیاز سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاههای خدماتدهنده را در سامانه مذکور فراهم کند.
5- دستگاههای اجرایی خدماتدهنده موظفند امکانات ضروری برای دسترسی دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی به اطلاعات مشتریان را در مواردی که عرضه خدمات توسط دفاتر مذکور مستلزم داشتن اطلاعات یاد شده است، در اختیار آنها قرار دهند. چگونگی دسترسی و سطح آن بر اساس دستورالعملهایی است که دستگاههای اجرایی خدماتدهنده تهیه و به منظور اجرا به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ میکنند.
تبصره- در صورت آمادگی مرکز ملی تبادل اطلاعات، امکانات ضروری برای دسترسی دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی به اطلاعات مشتریان، صرفاً از طریق این مرکز صورت میپذیرد.
6- دستگاههای اجرایی خدماتدهنده موظفند فرآیند دریافت وجوه خود را به گونهای اصلاح کنند که کاملاً الکترونیکی و از طریق درگاههای پرداخت نصبشده در دفاتر مذکور انجام شود.
7- در اجرای تبصره (2) ماده (26) قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران -مصوب 1395-، آییننامه ایجاد و بهرهبرداری از دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی موضوع تصمیمنامه شماره 61116/42401 مورخ 18/3/1389 لغو میشود.
تکلیف دستگاههای اجرایی نسبت به برونسپاری برخی از خدمات دستگاههای اجرایی به دفاتر پیشخوان دولت (تصویبنامه شماره 6611/ت55229هـ مورخ 28/1/1397 هیئت وزیران)
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شناسنامه قانون، تاریخ 13 خرداد 97، کد مطلب: 4600: www.shenasname.ir