پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۷۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: باتوجه به بالا فتن ارز قیمت سفر حج نیز بالا رفت از این رو طی مذاکرات با رییس جمهور و رییس بانک مرکزی تمهیداتی ایجاد شد تا حجاج از ارز مبادله ای ۳۹۰۰ تومان استفاده کنند

 شعارسال:نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: باتوجه به بالا فتن ارز قیمت سفر حج نیز بالا رفت از این رو طی مذاکرات با رییس جمهور و رییس بانک مرکزی تمهیداتی ایجاد شد تا حجاج از ارز مبادله ای ۳۹۰۰ تومان استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و‌زیارت صبح امروز جمعه(۸تیرماه) در همایش آموزشی توجیهی ۱۰هزار نفر از حجاج که در مجموعه ۱۲هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد با خطاب به حجاج حاضر اظها داشت: شما باید خوشحال باشید که در میان صدها هزار نفری که ثبت نام کرده بودند نام شما در آمده است و این جای شکرگزاری دارد.

وی ادامه داد: هدف ما از تشکیل این جلسه این است که در آستانه سفر آخرین اطلاعاتی که زائرین باید بدانند به اطلاع آنها برسانیم، زیرا در سفر ممکن است سوالاتی پیش بیاید که در آنجا پاسخ آن را پیدا نمی کنید.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج تاکید کرد: باتوجه به فضا مسمومی که در سال های گذشته به وجود آمد و شیطنت های رسانه ای ایجاد شد و عده ای از سفر حج سربازدند ما نیاز داریم از این فضا دور شویم، اما بازهم ما شاهد حضور حجاج عزیز خود در سال گذشته بودیم و دشمن و کسانی که به دنبال خراب کردن وجه حجاج ما بودن تیرشان به سنگ خورد و حج ما با امنیت کامل و منظم برپا شد.

قاضی عسکر یادآور شد: امسال هم شرایط به همان گونه است و امید است بتوانیم شرایط بهتری را برای حجاج خود فراهم کنیم، همه آنچه در مقررات بین طرفین مصوب شده؛ برقرار است و امتیازات امسال ما بیشتر هم بوده است، از آنجایی که ما روابط سیاسی نداریم و خواستار بودیم که سفر حج از روابط سیاسی جدا شود طرف مقابل نیز پذیرفته و از این منظر سفر حج مشکلی ندارد، از این رو از تبلیغات سو دشمن نهراسید و به آن توجه نکنید.

وی افزود: از آنجایی که حج ما سال پیش خوب برگزار شد از کشور عربستان خواستیم که اولین بازدید از بعثه های ایران‌ شود و‌ عربستان هم‌ پذیرفت، در حال حاضر شرایط عربستان حساس است و آنها به خاطر مشکلات مالی در برخی شهرها همچون مدینه هتل هایی را تخریب کردند اما هنوز آغاز به ساخت نکردند، به همین منظور ما همچون سنوات گذشته که حجاج ما ۸شب در مدینه می ماندند این امکان را نداریم، ما باید ۸۵هزار زائر به حج ببریم به همین خاطر چون ظرفیت کم است سعی کردیم برای بردن همین میزان ظرفیت به حج حضور زائرین در مدینه را به شش روز تقلیل بدهیم و بقیه ایام در مکه خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج خطاب به حجاج ابراز داشت: تلاش ما براین است که بهترین مکان ها را برای شما فراهم کنیم ولی بدانید که همه ساختمان ها به یک اندازه کیفیت ندارند از این منظر تنها در بعد مسکن و‌ برخی پرواز ما کمی اختلاف قیمت داریم اما در بخش حمل و نقل هوایی، زمینی، بین شهری، به اشت و بخش غذایی همه چیز برای حجاج یکسان است.

قاضی عسکر در خصوص تفاوت قیمت بازار ارز بیان کرد: براساس مشکلاتی که در بازار ارز به وجود آمد ما تلاش کردیم آسیب کمتری به زائران ما برسد، زیرا در تفاوت قیمت ارز؛ مابه تفاوت هایی در قیمت حج به وجود آمد، از چندسال پیش تا به حال ما قیمت حج‌ را بالا نبردیم و تفاوت قیمت امروز به خاطر بالا رفتن بازار ارز است و این افزایش از این رو حاصل شده است، با این وجود در تمام جاهایی که امکان صرفه جویی وجود داشت انجام دادیم.

وی ادامه داد: براین اساس ما به دکتر روحانی رییس جمهور نامه نوشتیم و با رییس بانک‌ مرکزی مذاکره کردیم و با وجود آنکه ارز مبادله ای حذف شده است دولت لطف کرد و امسال هم حج را با ارز ۳۹۰۰ به حجاج اختصاص داد، این ارز مبادله ای اتفاق خوبی بود که از تنش ها جلوگیری کرد و باید از دولت محترم هم تشکر کرد، امید است دولت در مورد ارز همراه حجاج هم‌ بتواند تمهیداتی بیاندیشند تا ما دیگر دغدغه ای نداشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج در توصیه به حجاج برای خرید بازار خاطرنشان کرد: باوجود این افزایش قیمت به هیچ وجه صلاح نیست زائر ما پول ایرانی با خود به بازار برای خرید برود و از این رو پول ملی ما را تحقیر کند، در مورد سوغات ما امر و نهی نمی کنیم اما پیشنهاد می کنیم باتوجه به شعار سال و سخن مقام معظم رهبری و حمایت از کالا ایرانی سوغات خود را از بازار داخلی بخرید و از این رو در سفر هم بیشتر به مسائل معنوی بپردازید، با این نرخ ارز خرید در کشور هدف خوب نیست.

قاضی عسکر در مورد سوغات تصریح کرد: برخی از شبکه های مجازی امروز سوغات زائران را با قیمت های خوب و ۵۰درصد تخفیف به فروش می رسانند و ما هم از طریق سازمان حج این شبکه های مجازی را معرفی می کنیم تا حجاج ما بتوانند کالاهایی را با سود کمتر خریداری کنند، ضمنا ما در شهری همچون مدینه فقط شش روز حضور داریم و حیف است که این فضا به رفتن بازار صرف شود زیرا فرصت برای امور معنوی کم است.

وی اضافه کرد: فرصت های موجود در این سفر غنمیت است و امروز مردم ما ۱۵سال در نوبت هستند و‌ ممکن است دیگر این سفر برای کسی محیا نشود، ما در کاروان حج انس با قرآن و دعا را فراهم‌کردیم، دعا عرفه خود یک مجموعه عرفانی بالا است که باید تدریس شود، همچنین فرصت بودن در کنار امت اسلامی و نشان دادن وحدت اسلامی یک‌ فرصت طلایی است که نباید از دست داد.

قاضی عسکر با اشاره به شعار امسال حج «حج‌ تحول روحی و اخلاقی، سبک ‌زندگی دینی و عزت و‌ کرامت اسلامی» گفت: ما هدفمان این است که هرکسی به حج رفت این شعار را محقق کند و بعد از بازگشت از این سفر یک‌ الگو ایرانی‌ اسلامی را به نمایش بگذارند، براین اساس باید برای خواب و غذا برنامه ریزی کنید و امور بهداشتی را به خاطر هوا گرم رعایت کنید، با این وجود استرسی نداشته باشید زیرا عوامل بعثه، روحانیون و صاحبین کاروان ها همیشه در کنار شما خواهند بود.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج در خصوص‌ روابط بین دو‌کشور توضیح داد: در هیچ وقت و زمانی روابط بین ما عربستان تا این میزان سیاه نبوده است ولی ما خواستار بودیم که این مسائل در حج دخیل نباشد، بنابراین ما نباید یکسری اتفاقات را در آنجا رقم بزنیم، برای نمونه جنگ شیعه و سنی را نباید در آنجا به راه انداخت و نباید به تبلیغات شیعه و سنی بپردازیم، امام راحل در این ‌راستا فتواهای زیادی را ارائه کردند و تحت هر شرایطی وحدت را در قالب فتواهای خود اعلام داشته است.

قاضی عسکر تاکید کرد: حج بیرق اسلام است که باید آن را برافراشته بداریم و ایران هم نماینده بزرگی در این راستا است، بنابراین وارد مسائل اختلافی نشویم و با افراد کنار خود به این موضوعات نپردازیم، تبلیغات سو سال پیش بسیار زیاد بود، خیلی ها سال پیش اعلام کرده بودند ایرانی ها اربعین به سفر کربلا می روند و دیگر حج نمی روند، پس ما نباید کاری کنیم که دشمنی چون اسرائیل و وهابیت کار ما را خدشه دار کند.

وی افزود: مامورین عربستانی برای نظم تلاش می کنند اما وهابیت در کنار بقیع به همگان توهین می کردند و این یعنی که ما باید صبر پیشه کنیم، به گفته امام صادق(ع) می فرمایند «مسلمان باید عاملی برای زینت ما باشد و نه ننگ ما»، پس هنگام اذان زودتر در صف نماز باشیم و به قرآن خوانی برویم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج عنوان کرد: از حجاج عزیز خواستاریم تبلیغات سو را چنانچه دیدند به سازمان حج اعلام ‌کنند و ما خودمان پیگیری می کنیم تا اتفاقات بدی نیافتد.

قاضی عسکر در مورد اعمال منا نیز گفت: فضایی که به ما در عرفات دادند کم است و این فضا برای اختصاص ما نیست و سایر کشورها هم همین شرایط را‌ دارند، ما نیازمند برنامه ریزی هستیم تا برخی نیمه اول و دوم به منا بروند یا برخی شب یا روز در منا بخشی از اعمال خود را انجام دهند، متاسفانه برخی سال پیش برای مسائل بهداشتی به سمت سرویس بهداشتی می رفتند و ساعت ها در آنجا اسکان پیدا می کردند و این زیبنده ما نیست در حالی که با یک‌ کیسه کوچک‌ همراه می توان کارهای بهداشتی را انجام داد و موها را کوتاه کرد و تیغ را در داخل کیسه ها انداخت.

وی در مورد اشاعه مسائل فرهنگی از سوی سازمان حج نیز یادآور شد: در بخش محصولات فرهنگی ما به دنبال سودجویی نیستیم، چند کتاب نیاز حجاج است که در بسته های فرهنگی توزیع می شود که ما با قیمت تمام شده یا ۵۰درصد تخفیف خریداری کردیم و در اختیار زائرین قرار می دهیم، ما بسیاری از مواردی که برای فرهنگ حجاج نیاز است در قالب ۲۵کتاب حج با عنوان «کتابخوان حج» ارائه می کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج خاطرنشان کرد: برای گوشی های هوشمند نیز یک نرم افزار قرار دادیم و زائران به صورت نرم افزار از سایت سازمان حجمی توانند دانلود کنند و از آن بهره ببرند، همچنین همراه زائر با ۸۰ عنوان کتاب اسلامی را نیز داریم، همچنین کتابخانه حج هم به صورت سی دی در سایت ما هست و‌ حجاج می توان به راحتی تهیه و در منزل آن‌ را استفاده کنند.

قاضی عسکر بیان کرد: آموزش مجازی ما هم‌ فعال شده است و کسانی که عازم‌ حج هستند می توانند با آموزش حج مجازی با استفاده از اساتید زبده به راحتی آموزش های لازم‌ را ببینند، پس باید از فرصت نهایت بهره را برد.

وی در پایان گفت: حرکت بعثه انتفاعی نیست و ما در تلاش هستیم قیمت ها متعادل باشد و ما صرفه جویی می کنیم، پس این سفر به راحتی تکرار نمی شود و بهره های این سفر را غافل نشوید و در هیچ سفر دینی این بهره معنوی را نمی بینید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار 8تیر97،کد خبر: 713336، www.shabestan.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
ای کاش حجاج هیچ سوغاتی حتی به عنوان یادگاری از مکه نخرند
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
مطمئنا نباید فرقی بین بقیه مردم و حجاج باشد باید سختیه این کشور به همه ارکان این کشور وارد شود
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین