پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۷۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
طرح تولید روغن از سبوس برنج در حالی مطرح می‌شود که یک استاد دانشگاه علوم کشاورزی مازندران استفاده از سبوس برنج را فراتر از روغن خوراکی دانست و می‌گوید: زمینه تولید کاغذ و کارتن از کاه و کلش برنج وجود دارد.

شعارسال: اهمیت تولید روغن خوراکی در حال حاضر که بیش از 90 درصد تولید روغن کشور از خارج تامین می‌شود بر کسی پوشیده نیست.

با توجه به نیازهای ارزی کشور، مشکلات اشتغال و از طرفی تاکیدات مقام معظم رهبری بر تامین نیازمندی‌های کشور با تکیه بر توان داخلی یک ضرورت انکارناپذیر است.

توان تولید روغن خوارکی از سبوس برنج که توسط رئیس دانشگاه در جمع خبرنگاران مطرح شد خبر خوبی بود برای دریافت اطلاعات کافی از نحوه تولید و توانمندی کشور در این ارتباط زمینه گفت‌وگو با رضا اسماعیل‌زاده کناری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری را فراهم کرده است.

وی که عضو اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران که به ریاست استاندار مازندران، اساتید و نخبگان دانشگاهی برگزار می‌شود، نیز است اطلاعات بیشتری در این ارتباط داشته و ایده آن را مطرح کرده است.

اسماعیل‌زاده استفاده از سبوس برنج را فراتر از روغن خوراکی دانست و می‌گوید؛ زمینه تولید کاغذ و کارتن از کاه و کلش برنج وجود دارد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر به شدت با کمبود تولید دانه‌های روغنی و مواد اولیه روغن‌کشی مواجه هستیم، افزود: بسیاری از کارخانه‌های روغن‌کشی در کشور و استان به همین دلیل تعطیل هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در آزمایشات انجام شده بر روی سبوس برنج، واریته‌های بومی ایران در راندمان تولید بسیار بی‌نظیر دارند و به لحاظ نمونه هم کیفیت مناسبی دارند و به نتایج خوبی دست پیدا کردیم، اضافه کرد: ماندگاری روغن‌های تولید شده از سبوس برنج به دلیل ترکیبات آنتی‌آکسیدانی بسیار بالا است.

اسماعیل‌زاده یادآور شد: ایده ساماندهی سبوس‌های داری واریته‌های مطلوب برای روغن را به استانداری مازندران اعلام کردیم که این نوع محصولات به کارخانه‌های روغن‌کشی منتقل شده تا بخشی از نیازمندی‌های کشور در این ارتباط تأمین شود.

وی در پاسخ  سؤال که آیا توانمندی تولید روغن از سبوس برنج وجود دارد و یا تنها دانش آن را در اختیار داریم، گفت: دانش تولید وجود دارد ولی برای بهره‌وری و استفاده نیاز است که واحدهای شالیکوبی مجهز به دستگاه تثبیت سبوس شوند تا مدت زمان ماندگاری روغن موجود در سبوس برنج را افزایش دهیم.

این استاد دانشگاه علوم کشاورزی مازندران با اعلام اینکه به لحاظ فنی هم مشکلی برای بهره‌برداری از سبوس برنج نداریم، گفت: شرایط اولیه به‌صورت کافی مهیاست.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر اجرای این طرح به‌صورت جدی عملیاتی شود و با توجه به ظرفیت بسیار مناسب تولید سبوس برنج در استان‌های شمالی کشور آیا می‌توانیم نیازمندی‌های روغن کشور را تأمین کنیم؟ بیان کرد: براساس تولید سبوس برنج سه استان شمالی کشور می‌توانیم دست‌کم 50 درصد نیازمندی‌ها روغن کشور را تأمین کنیم.

 مازندران 460 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 230 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آن شالیزاری است همچنین در 16 استان کشور نیز شالی کشت می‌شود و بیشترین استفاده‌ای که تاکنون از سبوس برنج می‌شود برای تعلیف دام بوده است؛ در حال حاضر بیش از 90 درصد از نیازمندی‌های روغن کشور از طریق واردات تامین می‌شود که هدایت سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند گام موثری در استفاده بهینه از ظرفیت تولید کشور را بردارد و زمینه مناسب جلوگیری از خروج ارز را فراهم کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مازندران فارس، تاریخ انتشار: 15 مرداد 1397 ، کدخبر:13970514001300 ،www.mazandaran.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین