قانونگذار، برای جلوگیری از بروز بیماری و کاهش حوادث ناشی از کار در محیط کارگاه، کارفرما را مکلف به رعایت استانداردهای شغلی و ایمنی محیط کار کرده ولی درعین حال برای حفظ سلامت جسمی و روحی بیمه شده در مواقع بروز حوادث ناشی از کار نیز تکالیفی برعهده کارفرما نهاده است.
براساس ماده 65 قانون تامین اجتماعی چنانچه کارفرما برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده متحمل هزینههایی شود، از آنجایی که بیمه شده تحت پوشش تامین اجتماعی است و این سازمان مکلف به ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان است، کارفرما میتواند برای دریافت هزینههای خود به سازمان تامین اجتماعی مراجعه تا برابر مقررات در این خصوص اقدام شود.
کارفرما باید طی سه روز اداری گزارش حادثه را به صورت کتبی به اطلاع سازمان تامین اجتماعی برساند، اما در مواردی که کارفرما گزارش حادثه را خارج از مهلت تعیین شده به شعب تامین اجتماعی ارائه میکند، به منظور مساعدت و جلوگیری از تضییع حقوق بیمهشدگان، واحدهای اجرایی مجاز خواهند بود، پس از دریافت گزارش حادثه نسبت به بررسی و انطباق آن با ماده 60 قانون تامین اجتماعی اقدام کنند.
از میان حوادث ثبت شده در سال گذشته12 هزار و 500 مورد آن معادل 64 درصد به دلیل بیاحتیاطی کارگر صورت گرفته است.
سازمان تامین اجتماعی با حدود 42 میلیون نفر بیمه شده و مستمریبگیر، 18 نوع خدمت بیمهای و درمانی به افراد زیرپوشش ارائه میدهد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22 مرداد 1397 ، کدخبر: 1801458،www.tasnimnews.com
واقعا مظلوم تر از این ادما کسی نیست! ای کاش که زودتر بهشون رسیدگی بشه