پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
موزه رامهرمز در دست مرمت است. منتقدان به طرح مرمت می‌گویند دیوار این موزه چند روز پیش فروریخته اما مسئولان میراث معتقدند که پیمانکار آن را با برنامه‌ریزی تخریب کرده است.

شعار سال: موزه رامهرمز از همان دست موزه‌هایی است که هر سال هر مدیرکلی که به خوزستان می رود، وعده راه‌اندازی آن را می‌دهد. اما این عمارت تاریخی همچنان نه دوربین مدار بسته دارد و نه استحکامی برای موزه بودن.

حتی همین اواخرافشین حیدری، مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان در حاشیه سفربه رامهرمز قول دادکه در سال ۹۴ این موزه را با رفع تمام آسیب‌ها و نواقص راه اندازی کند. به همین دلیل اکنون یک پیمانکار مرمت عمارت قجری صمیمی را به دست گرفته و از یک ماه پیش مشغول مرمت این بنای تاریخی شده است.

اما در این میان خبرهایی از موزه به گوش رسیده که ضد و نقیض هستند. برخی شنیده‌ها حکایت از فرو ریختن دیواری دارد که تا همین چند وقت پیش با تیرآهن نگه داشته می‌شد.برخی دیگر اما می‌گویند که این بخش از موزه ستونی بوده که ریخته و چون مدیران و معاونان در استان خوزستان نمی‌خواهند این موضوع رسانه‌ای شود، آن را از چشم دیگران پنهان کرده و اجازه ورود کسی را به داخل موزه نمی دهند.

از سوی دیگر منتقدان به عملکرد پیمانکار فعلی،معتقدند پیمانکار قبلی این موزه که سابقه چندین و چند کار مرمتی داشته دو بار در مناقصه شرکت کرده اما او را قبول نکرده‌اند از سوی دیگر اداره کل میراث فرهنگی طرح مرمتی برای این عمارت ندارد و پس از پایان این مرمت، طرح را به عنوان طرح مرمتی خود اعلام می‌کند.

تصویربرداری از دیوار فروریخته ممنوع؟

منصور معتمدی، رئیس انجمن دوستدارن میراث فرهنگی رامهرمز است. او میگوید: بخش انتهایی ساختمان ریخته است. یگان حفاظت نیز در آنجا مستقر شده و تصویر برداری از آن را ممنوع کرده اند.

سرهنگ شریفی فرمانده یگان حفاظت خوزستان از این موضوع بی‌خبر است و می‌گوید:اصلا در جریان اتفاقات موزه رامهرمز نیست.

صحبت های ضد و نقیض در رامهرمز زیاد است. عده‌ای که موافق طرح مرمت موزه هستند معتقدند که غرض ورزی‌ها موجب شده تا مرمت موزه رامهرمز چالش برانگیز شود و عده‌ای دیگر حق را به جانب خود می دانند و می گویند که اعتراضشان به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان غرض ورزی نیست. دلسوزی است.

*موزه رامهرمز تا سال ۹۵ آماده می‌شود

احسان شیخ بارانی مدیر میراث فرهنگی رامهرمز در پاسخ به همه این ابهامات، با تاکید بر اینکه خالصانه و صادقانه ماجرای موزه رامهرمز را توضیح خواهد داد می‌گوید: این عمارت قاجاری دارای یک کوشک اصلی و دو طبقه بناست که بخش جدیدتر ساختمان به دلیل مرمت غیر اصولی که قبل از انقلاب انجام شده، تخریب شد تا دوباره به صورت اصولی ساخته شود.

شیخ بارانی معتقد است که قبل از انقلاب با نخاله‌های ساختمانی این دیوار مرمت شده بود و به دلیل فرسایش مدتی این دیوار با تیرآهن نگه داشته می شد اما پیمانکار از آنجا که می بایست این بنای تاریخی را برای بهره برداری به عنوان موزه تحویل اداره کل میراث فرهنگی بدهد، باید امنیت این دیوار را هم تامین می‌کرد به همین دلیل آن را فروریخته تا دوباره بسازد.

او برای اینکه صداقت در گفتارش را تاکید کند ادامه می دهد: این بنای تاریخی بیت المال است. اگر در این بنا اتفاقی افتاده باشد من زیر سوال نمی‌روم بلکه باید پیمانکار پاسخگو باشد بنابراین به خاطر سمت و جایگاهم حرفی را نمی زنم اما باور کنید که ستون و یا دیوار ناگهانی و به دلیل مرمت غیر اصولی ریزش نکرده است بلکه این دیوار با ۷۰ درصد فرسودگی در ضلع غربی عمارت توسط پیمانکار و براساس دستور برای مستحکم سازی ریخته شد.

آنطور که شیخ بارانی می گویداین پروژه تا یکی دو ماه دیگر تمام می شود و موزه رامهرمز برای سال ۹۵ آماده خواهد شد.

با وجود اینکه مدیر اداره میراث فرهنگی رامهرمز معتقد است که این دیوار برای مستحکم سازی ریخته شده است دوستداران میراث فرهنگی می گویند که اگر این طور است چرا دیوار روی ابزار کار مرمت گران ریخته شده است. مگر با برنامه ریزی قبلی این کار انجام نشد؟

افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در این زمینه پاسخگو نیست. این عدم پاسخگویی همباعث شده تا شایعات و ابهامات درباره مرمت موزه رامهرمز بیشتر شود.

ساختمان عمارت، متعلق به فردی به نام امیرسپهدار از ایلخانان بختیاری بوده که در زمان مشروطه این عمارت را در ۱۷ هزار متر مربع مساحت ساخت و در سالهای بعد مالکیتش به فردی به نام صمیمی سپرده شد و در دهه ۸۰ به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست میراث ملی قرار گرفت. ساختمان قدیمی این بنا خالی شده تا مرمت شود. این بنا در سال ۸۵ نیز یک بار مرمت شد اما از آنجا که آمادگی لازم را برای تبدیل به موزه نداشت، هیچ شی تاریخی برای نمایش به آنجا نرفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار سه‌شنبه ۲۱ مهر 1394، کد مطلب: 2939413: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین