پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: درهای موزه را روی مردم باز کرده و دیوارها را برمی‌داریم چرا که معتقدیم باید حفاظت از موزه‌ها به مثابه یک جایگاه نظامی حذف شود.

شعارسال: مراسم بزرگداشت روز موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، موزه‌داران و رئیس کتابخانه ملی پیش از ظهر روز (بیست و هشتم اردیبهشت ماه) در سالن اجتماعات موزه ملی ایران در حال برگزاری است.

در این برنامه محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: برخی از اتفاقاتی که در حوزه موزه‌ها افتاد برای اولین بار بود. بخش خصوصی در ایجاد موزه از دولت پیشی گرفت. در دو سال گذشته ۴۰ موزه توسط شخصیت‌های حقیقی به تعداد موزه‌های کشورمان اضافه شد. ما اعتقاد داشتیم موزه که وظیفه آن حفظ فرهنگ است، باید توسط فرهنگ‌آفرینان، حفاظت و معرفی شود تا زمانی که دولت متصدی آن باشد، ما به آرمان‌های خود نمی‌رسیم.

وی گفت: در سال گذشته هر دو هفته شاهد افتتاح یک موزه بودیم. امیدواریم در سال بعد هر ۱۰ روز و در سال‌های بعدتر هر هفته موزه‌ای افتتاح شود و در آینده نزدیک هر روز یک موزه افتتاح شود.

کارگر ادامه داد: ۲۰ میلیون بازدیدکننده فقط از موزه‌های میراث فرهنگی در سال گذشته دیدن کرده‌اند. اگر این آمار را در سطح کشور ببینیم، متوجه می‌شویم که ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی به موزه رفته‌اند. این اتفاق برای اولین بار است که رخ می‌دهد حتی در تعطیلات امسال در برخی از روزها ۱۲ هزار نفر بازدیدکننده فقط از کاخ سعدآباد دیدن کرده بودند.

وی تصریح کرد: بزرگترین ساماندهی کالبدی در سال گذشته انجام شد. فقط در یک مورد ۵۰ هزار ساماندهی شیء را انجام دادیم و اشیایی که سال‌ها در موزه نگهداری می‌شد، ساماندهی داده شدند. همچنین بزرگترین ساماندهی علمی روی اشیاء برای اولین بار انجام شد. بزرگترین اهدای مجموعه به موزه ملی ایران نیز اتفاق افتاد و فردی ۹۰۰۰ شیء تاریخی را به موزه ملی ایران اهدا کرد.

مدیرکل امور موزه‌های کشور عنوان کرد: ما می‌خواهیم که درهای موزه‌ها را به روی مردم باز کنیم. ما دیوارها را می‌گشاییم. سنت حفاظت از موزه‌ها به مثابه یک جایگاه نظامی را برمی‌داریم. درهای موزه تا زمانی که مردم علاقه‌مند باشند، باز خواهد ماند؛ موزه مکانی برای مردم است.

در ادامه از منوچهر خواجه‌نوری که ۹۰۰۰ سکه ساسانی را به موزه ملی ایران اهدا کرده است، با یادی از وی تقدیر شد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاريخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395، کد خبر: 3660949 ، www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین