شعار سال: افشین پیرنون با اشاره به خواستهها و مشکلات رانندگان اظهار کرد: قبل از اتفاقات خردادماه سازمان صنعت و معدن گاها ما را برای اینکه کرایه حمل بالا است متهم می کرد در حالی کهحمل و نقل در قیمت تمام شده کالا دو تا پنج درصد را پوشش میدهد.
وی افزود:در اول خردادماه سال جاری ۲۰درصد به کرایه حمل کالا افزوده شد و این مبلغ قابل ملاحظهای بود اما درگیر دسیسههای امریکا و مسائل اقتصادی شدیم و مسائلی را به وجود آورد که وضعیت را پیچیده کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان قزوین ابراز کرد: کرایه حمل و نقل توافقی است و به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که در مناطق و استانهای کشور متفاوت میباشد.
پیرنون ادامه داد: سازمان راهداری در وهله اول برای رسیدگی بهخواستههای رانندگان ورود کرد و آنها را مد نظر قرار داد و مهمترین خواسته رانندگان این بود که کرایه حمل بار بر اساس تن-کیلومتر محاسبه شود.
این مسئول عنوان کرد: قزوین به عنوان اولین استان از ۲۴ آذرماه سال ۱۳۹۷ پرداخت کرایه حمل بار بر اساس تعرفه تن_کیلومتر را در کشور آغاز کرد که قطعا تاثیر بسزایی در معیشت رانندگان ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: نرخ پایه تن_کیلومتر کشوری مشخص شد و ۱۰۳۳ ریال به عنوان شاخص پایه تن_کیلومتر کشوری تعیین گردیدو بر اساس ضرایب استانی تفکیک شد و در این نرخ همه مسائل در نظر گرفته شد.
۸۶ شرکت حمل و نقلی در استان داریم
پیرنون با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰هزار رکورد حمل و نقلی از مبدا قزوین به سایر نقاط کشور داریم، گفت:۸۶ شرکت حمل و نقلی در استان داریم که دو مورد بین المللی است و احساس کمبود در شرکت و ناوگان حمل و نقلی نداریم چراکهماشین نسبت به بار و مسافر زیاد است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان قزوین تصریح کرد: استان قزوین بر اساس قوانین در بحث برخورد با دلالی بار در کشور جایگاه ویژهای دارد وبرخورد با تخلفات حمل و نقلی بدون اقماض صورت میگیرد و از حقوق رانندگان حمایت میکنیم و از ابتدای سال تا کنون سه شرکت حمل و نقلی را تعطیل کردیم و این بی سابقه است.
وی افزود: یکی از خواستههای رانندگان این است که اکنون لوازم یدکی و قطعات گران شده و حقیقت است و این مشکل وجود دارد و درک میکنیم؛ سازمان راهداری بحث توزیع لاستیک را مطرح کرد و اکنون وضعیت مناسب است.
این مسئول گفت: سازمان صنعت و معدن از طریق کارخانههای داخلی و واردکنندگان خارجی و هر آنچه لاستیک که وارد کشور میشود را بر اساس سهمیه میزان ناوگان استانها تقسیم میکند و تخصیص میدهد که سهم استان قزوین ۲/۶است.
پیرنون اضافه کرد: برآورد ما این است که در طول سال جاری ۸۰هزار حلقه لاستیک برای ناوگان حمل و نقل جادهای نیاز داریم که اگر تامین شود مشکل نخواهیم داشت و از ۲۵ تیر که طرح توزیع لاستیک آغاز شده است تا کنون حدود ۱۲۰۰۰حلقه لاستیک به نرخ دولتی توزیع شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان قزوین افزود: در حالی که هر ماه باید ۳۳هزار لاستیک را توزیع می کردیم اما ۱۲۰۰۰ تا توزیع شده و در خواست جدی ما این است که درمورد این مشکل فکر اساسی کنند چراکه این مسئله از ما توان میبرد و رانندهها ناراضیاند و ما به جای سیاست گذاری کلان تبدیل به توزیع کننده لاستیک شدیم.
وی تشریح کرد: ۲۴۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل باری در استان وجود دارد و ۱۳۷۲دستگاه ناوگان حمل و نقل مسافری داریم که رتبه عمر متوسط ناوگان حمل و نقل باری ۲۱ سال است.
این مسئول بیان کرد: ۲۱۵ دستگاه اتوبوس و ۶۶۰دستگاه سواری داریم که میانگین عمر آن ۱۰ سال است و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس با عمر ۲۳ سال داریم و بیش از ۱۳هزار راننده در دو بخش مسافر و بار مشغول کار هستند.
میزان حمل کالا از مبدا استان قزوین۱۳درصد رشد داشته است
پیرنون بیان کرد: در سال ۱۳۹۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن باردر قالب ۶۶۲هزار سفر کامیون از مبدا استان قزوین به سایر نقاط کشور حمل شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان قزوین گفت: در سال گذشته دو میلیون و ۸۰۰هزار نفر مسافردر قالب ۲۵۵هزار سفر وسیله از مبدا قزوین به سایر نقاط کشور جابه جا شده است که میزان ۴۰درصد با اتوبوس و ۳۷درصد با مینی بوس و ۲۳درصد با سواری بوده است.
وی ابراز کرد: در نه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ میزان حمل کالا از مبدا استان قزوین به نسبت سال ۱۳۹۶، ۱۳درصد رشد داشته است.
این مسئول یادآور شد: سامانه سپهتن«سامانه پایش هوشمند ناوگان» اطلاعات خوبی را در مورد تصادفات و اتفاقات در جادهها به پلیس داده است و سازمان راهداری به عنوان پیاده کننده سیستم است و نظارت آن در حوزه پلیس است.
پیرنون با اشاره به طرحهای حمایتی از رانندگان بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با استفاده از بند قاف قانون رفع موانع تولید از محل صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت ناوگان نسبت به پرداخت تسهیلات بلندمدت با وام نه درصد به رانندگان اقدام کرده است که در کل کشور به صورت متمرکز اجرا می شود امارانندگان به دلیل اقساط بالا علاقهای به دریافت ندارند.
وی گفت: تازمانی که نوسازی ناوگان به صورت لازم الاجرا نباشد این نوسازی صورت نمیگیرد؛ با توجه به وضعیت اقتصادی کشور انتظار داریم اقساط وامها بلندمدتتر شود و سود پایین داشته باشد چراکه مورد استقبال رانندگان قرار نگرفت.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شاخص، تاریخ 1 دی 97، کد مطلب: 179947:www.shakhesnews.com