پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
در گذشته نه چندان دور در استان کردستان دختران حق تحصیل نداشتند و کمتر کسی از دختران روستایی که امروزه به مادر و همسر تبدیل شده اند با سواد بودند البته هر چند عده ای بی سوادی را با ناتوانی در خواندن و نوشتن می سنجند اما هستند افرادی که تا حدی سواد هم دارند اما فرهنگ استفاده از یک چیز را ندارند.

شعار سال: در گذشته نه چندان دور در استان کردستان دختران حق تحصیل نداشتند و کمتر کسی از دختران روستایی که امروزه به مادر و همسر تبدیل شده اند با سواد بودند البته هر چند عده ای بی سوادی را با ناتوانی در خواندن و نوشتن می سنجند اما هستند افرادی که تا حدی سواد هم دارند اما فرهنگ استفاده از یک چیز را ندارند.

افراد بی‌سواد جامعه به ویژه زنان نیز که در دوران شاه نتوانسته بودند باسواد شوند، بعد از انقلاب اعتماد لازم را پیدا کردند و در کلاس‌های سوادآموزی حاضر شدند که البته این امر نیز به آسانی رخ نداد؛ چراکه همچنان برخی از خانواده‌ها از فرستادن دختران و زنانشان به کلاس‌های سوادآموزی و مدارس امتناع می‌کردند و برخی زنان نیز دیگر رغبتی برای سوادآموزی نداشتند و خانه‌داری و تربیت بچه را بهانه‌ای برای عدم شرکت در این کلاس‌ها قرار می‌دادند.

زنان و دختران روستایی بار وظایف خانه را نیز بر دوش داشته و نه تنها پرورش کودک، بلکه آشپزی، نظافت، آوردن آب، آوردن هیزم، اداره مزرعه و کشت و کار و فعالیت‌های دیگر مربوط به امرار معاش از جمله قالیبافی، گلیم‌بافی، دامداری و کشاورزی بر دوش آنها بود.

حتی آن دسته از زنانی که در فعالیت‌های آموزشی شرکت می‌کردند به دلیل عدم امکانات لازم و مناسب آموزشی نمی‌توانستند نسبت به گسترش و تداوم آموخته‌های خود اقدام نمایند و همین امر باعث فراموشی دانسته‌های آنان می‌شدبا طلوع انقلاب دخترانی که به سن ورود به مدرسه رسیده بودند دیگر دغدغه حضور در مدارس را نداشتند و با خیال راحت در شیفت‌های جداگانه به مدرسه می‌رفتند. حتی تدابیری برای تعلیم دختران روستایی فراهم شد. از سوی دیگر برخی زنان شهرنشین با پای خودشان به کلاس‌های سوادآموزی می‌رفتند و برخی دیگر با اصرار معلمان و دست‌اندرکاران نهضت سوادآموزی نسبت به نام‌نویسی در کلاس‌ها اقدام می‌کردند و سواد را حداقل در سطح خواندن و نوشتن می‌آموختند.

در تعریف سنتی؛ سواد، توانایی خواندن و نوشتن است و یا توانایی به‌کاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوش‌دادن و سخن‌گفتن؛ ولی در مفهوم نوین این واژه به سطحی از خواندن و نوشتن که برای ارتباط کافی است، گفته می‌شود و یا سطحی که یک فرد بتواند مفهوم را بفهمد و انگاره‌ها و اندیشه‌هایش را تا جایی که بتواند در آن جامعه سهیم باشد، بیان کند.

50 هزار کُردستانی بی سوادند

رشید قربانی «آموزش و سواد» را یکی از هفت شاخص اصلی توسعه یافتگی جوامع بیان کرد و اظهار داشت: هر کشوری که تعداد افراد بی‌سواد زیادی داشته باشد حتماً معدل آنها در شاخص‌ها پایین استوی با بیان اینکه ایران اسلامی به‌عنوان یک کشور در حال توسعه در حوزه سواد از میزان خاصی از سواد برخوردار است اما در سطح عالی قرار نگرفته است، گفت: باید تلاش کرد معیار و شاخص توسعه‌یافتگی یعنی سواد و آموزش را بیش از پیش ارتقاء بدهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان تصریح کرد: علی‌رغم اینکه در اوایل انقلاب اسلامی، تلاش‌های فراوانی در حوزه سوادآموزی در کشور انجام شد میزان باسوادی پایین‌تر از میانگین جهانی بود اما امروز چهار درصد از میانگین جهانی بالاتر هستیم.

99 درصد ترک‌تحصیل‌‌کنندگان‌ در کردستان زیرپوشش دوره‌های سواد‌آموزی قرار گرفتند کردستان رتبه دوم سوادآموزی کشور را کسب کرد سه مرکز یادگیری سوادآموزی محلی در کردستان راه‌اندازی شدوی با بیان اینکه استان کردستان حدود دو درصد از جمعیت کشور را تشکیل داده است، ادامه داد: در حال حاضر 50 هزار نفر از جمعیت جامعه هدف 10 تا 49 سال در استان بی‌سواد هستند که این آمار چندان مطلوب نیست.

قربانی افزود: در مجموع استان کردستان از نظر شاخص سواد در سطح پایین‌تری قرار گرفته اما خوشبختانه در گروه سنی 10 تا 35 سال بالاتر از میانگین کشوری استوی با بیان اینکه پایه و اساس فرهنگ، «سواد و دانش» است، تاکید کرد: باید همه مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه سواد‌آموزی تلاش کنند تا بلکه شاهد ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان از راه‌اندازی 17 مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در استان خبر داد و گفت: در این مراکز علاوه بر آموزش سواد، سوادآموزان مهارت‌های اجتماعی و انواع حرفه‌ها را یاد می‌گیرند و امیدواریم در سال‌های آینده سواد به مرحله کیفیت‌بخشی پیش برود.

قربانی در پایان به پوشش تحصیلی در دوره پیش دبستان اشاره کرد و گفت: میانگین کشوری پوشش دوره پیش دبستان 70 درصد است که خوشبختانه میزان پوشش در استان کردستان 90 درصد است؛ همچنین در دوره انتقال و تحکیم بیش از 100 درصد حجم ابلاغی را در استان پوشش داده‌ایم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت کورد تودی، تاریخ انتشار 6 دی 97، کد مطلب: 31823، www.kurdtoday.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین