پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۷۲۲۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: در ایران ۵درصد بی سواد داریم که شامل ۲میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است و بخشی از این آمار اتباع خارجی هستند.

شعارسال: رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: در ایران ۵درصد بی سواد داریم که شامل ۲میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است و بخشی از این آمار اتباع خارجی هستند.

علی باقرزاده  اظهار کرد: نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که ۹۵درصد ایرانی‌های ۱۰تا ۴۹ سال خود را باسواد اعلام کرد‌ه‌اند.

وی افزود: در ایران ۵درصد بی سواد داریم که شامل ۲میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است و بخشی از این آمار اتباع خارجی هستند که برنامه مستقلی برای خود دارند.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: بخشی از افراد بی‌سواد آموزش ناپذیر هستند و بخشی هم هنوز شناسایی نشدند و اکنون حدود یک میلون و ۴۰۰هزار نفر حدود باقی مانده و قابل ثبت نام هستند.

باقرزاده بیان کرد: سالانه بین ۲۵۰تا ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش سوادآموزی می‌روند که امیدواریم در طول برنامه ششم به یک نتیجه معقول برسیم.

این مسئول ابراز کرد: لازمه رسیدن به اهداف این است که ورودی بی‌سوادی در کشور مسدود باشد؛ یعنی تمام کودکان ۶تا ۱۰ ساله وارد مدرسه شوند و مهاجرینی که وارد کشور می‌شوند درصد قابل توجهی باسواد باشند.

وی عنوان کرد: اتفاقاتی که در حوزه ارز افتاد متاسفانه تحصیلکرده‌های افغانستان دیگر به ایران نمی‌آیند و عمده مهاجرین و پناهنده‌هایی که از کشورهای همسایه وارد کشور می‌شوند مهارت‌های خواندن و نوشتن را نمی‌دانند و این یک مجرایی برای اضافه شدن به جمعیت بی سوادها است.

باسوادی استان قزوین ۹۸درصد است

رئیس سازمان سوادآموزی کشور با بیان اینکه باسوادی حدود ۱۵ استان بالای ۹۷درصد است افزود: میزان باسوادی استان قزوین نزدیک به ۹۸درصد است و تحت پوشش بردن ۲درصد باقی مانده بسیار سخت و پرهزینه است.

این مسئول گفت: آموزش در کشور ما اختیاری است و این موضوع بحث آموزش را با مشقت مواجه می‌کند.

وی بیان کرد: مدلی که در کشور دنبال میکنیم ایجاد حداکثر انعطاف است و از آموزش‌های مبتنی بر بن استفاده می‌کنیم یعنی سازمان به افراد تعهد می‌دهد که اگر به صورت خودآموز آموزش ببینند این هزینه به آن‌ها پرداخت شود.

باقرزاده با اشاره به اینکه آموزش‌ها به صورت فرد به فرد، گروهی و کلاسی است تشریح کرد: از ظرفیت بخش غیردولتی هم استفاده می‌کنیم و همین سیاست علاوه بر اینکه برنامه ما را پیش برده است نیز حدود ۴۰تا۵۰هزار فرصت شغلی جدید هم برای افراد تحصیلکرده فراهم کرده است.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: برای آموزش دهنده‌ها با چهار مسئله آموزش و توانمندسازی آن‌ها، پرداخت مستمر حقوق و دست مزد و بحث بیمه تامین اجتماعی و مهم تر از همه مسئله استخدام مواجه هستیم.

وی افزود: برخی از این مسائل در اختیار و ماموریت سازمان است و بخشی هم احتیاج به قانون و مقررات دارد؛ در خصوص پرداخت حقوق تلاش می‌کنیم اما دولت محدودیت‌هایی دارد و گاهی با کسری مواجه می‌شویم.

تامین اجتماعی موظف به پرداخت بیمه آموزش‌دهنده‌ها است

این مسئول ادامه داد: فرایند تنظیم اسناد و پرداخت استان‌ها و شهرستان‌ها هم زمان‌بر است و افراد از زمانی که کار را آغاز و به اتمام می‌رسانند و تا زمان دریافت حقوق حدود ۶ماه طول می‌کشد.

باقرزاده با اشاره به مشکلات بیمه‌ای آموزش‌دهنده‌ها گفت: از سال ۱۳۹۷ مقرر کردیم که هر آموزش‌دهنده حتی با یک نفر کلاس تشکیل دهد باید مشمول بیمه تامین اجتماعی شود.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور عنوان کرد: سازمان بیمه پول بیمه آموزش‌دهنده‌ها را مازاد بر حقوق و دست مزدهایشان در اختیار موسسات می‌گذارد و این موسسه‌ها موظف هستند تا بیمه را پرداخت کنند.

وی ابراز کرد: در خصوص استخدام هم باید منتظر تدوین آئین‌نامه باشیم که قانون آن در مجلس تصویب شده است و اینکه چه کسانی و تا چه سالی شامل استخدام می‌شوند را قانون‌گذار تعیین می‌کند.

این مسئول گفت: طبق قانون آموزش‌دهنده‌هایی که از سال ۷۹تا پایان ۹۱ مشغول به کار شده‌اند شامل طرح تبدیل وضعیت و استخدام خواهند شد و برای افرادی که بعد از ابتدای سال ۹۲ به کارگیری شده‌اند فعلا تکلیفی مشخص نیست، ضمن اینکه افرادی که تعیین تکلیف شدند یک پرسه ۱۰ساله را طی کردند.

دست‌مزد آموزش‌دهنده‌ها به روز می‌شود

باقرزاده ادامه داد: همچنین یک قانون در سال ۹۵ تصویب شد که اجازه می‌داد آموزش و پرورش کسری نیروی انسانی خود را با تبدیل وضعیت آموزش‌دهنده‌های سوادآموزی به حق التدریسی تامین کند که مشکلاتی داشت.

رئیس سازمان سوادآموزی کشوراضافه کرد: به نظر من آموزش و پرورش در این موضوع حق آموزش‌دهنده‌ها را نداده است یعنی می‌توانستند این نیروها را تبدیل وضعیت کنند اما ترجیح دادند در قالب بسته حمایتی کسری نیروی خود را تامین کنند.

وی تصریح کرد: تعقیب برنامه ریشه‌کنی بی‌سوادی اصلی‌ترین وظیفه سازمان به عنوان متولی سوادآموزی است و در کنار آن از حقوق آموزش دهنده‌ها دفاع می‌کند.

این مسئول گفت: همه این فرایند در اختیار سازمان نیست چراکه ما فقط اطلاعات می‌دهیم و در جلسات حضور پیدا کرده و دفاع می‌کنیم اما مجلس است که قانون‌گذاری می‌کند و آئین‌نامه توسط دولت تنظیم می‌شود.

باقرزاده عنوان کرد: اکنون دست‌مزد آموزش‌دهنده‌ها به روز می‌شود و ما با یک تاخیر در روند دریافت هزینه از دولت و توزیع بین استان‌ها و شهرستان‌ها مواجه هستیم.


سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری شاخص ، تاریخ انتشار: 7آذر1397 ، کدخبر:178241 ،www.shakhesnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
س.ح75
خداروشکر انشالا بهصفر برسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین