پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۷۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: میزان باسوادی از ۴۷.۵ درصد در سال ۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۹۵ رسیده؛ به عبارت دیگر میزان باسوادی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بالغ بر ۴۰ درصد افزایش یافته است.
شعارسال: علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری که امروز در ساختمان سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، اظهار کرد: روز نهضت سوادآموزی و این هفته بیش از هر کسی متعلق به امام خمینی(ره) است زیرا سازمان نهضت سوادآموزی یک نهاد برخاسته از متن انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی است که پس از دستور تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در هفتم دی ماه ۱۳۵۸ با هدف زدودن پدیده شوم بی‌سوادی از چهره نظام مقدس اسلامی، مسؤولیت ساماندهی و مدیریت ارائه خدمات سوادآموزی و فراهم کردن فرصت دوم آموزش را برای جاماندگان از فرصت اول آموزش عهده‌دار شد.

وی ادامه داد: این سازمان با اتخاذ رویکردها و انجام طرح‌های متنوع سعی کرده از ظرفیت و توانمندی‌های محلی و منطقه‌ای در جهت آموزش مهارت خواندن و نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن استفاده کرده و با تدوین و اجرای برنامه‌های مکمل از بازگشت به بی‌سوادی جلوگیری کند.

* رشد ۴۹.۹ درصدی باسوادی گروه سنی ۱۵ ساله و بالاتر از سال‌ ۵۵ تا ۹۵

باقرزاده گفت: با توجه به اینکه در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب هستیم به مقایسه آمار می‌پردازم؛ در گروه سنی ۱۵ سال به بالا که سن شروع سوادآموزی در دنیاست، در سال ۱۹۷۶ که سال پیروزی انقلاب است، سن باسوادی در ایران ۳۶.۱ درصد بود که میانگین جهانی در آن زمان ۶۹ درصد بود‌؛ در سال ۲۰۱۶، میزان باسوادی در ایران ۸۶ درصد بود که میانگین جهانی ۸۲.۲ درصد بود؛ این موضوع نشان می‌دهد که میزان رشد در سطح بین‌المللی ۱۳.۳ درصد و در سطح کشور ۴۹.۹ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۹۷۶ میانگین باسوادی زنان ایران ۲۴.۲ درصد و میانگین باسوادی زنان جهان ۶۱ درصد بود؛ در حالی که در سال ۲۰۱۶ باسوادی زنان ایران به ۸۲ درصد رسید و در همین زمانی میانگین جهانی ۸۲.۷ درصد است؛ میزان رشد در سطح بین‌المللی ۲۱.۷ درصد و در سطح ملی ۵۷.۸ درصد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، میزان سوادآموزی در سال ۱۹۷۶ در ایران ۵۶.۱ درصد بود که میانگین جهانی در آن سال ۷۷.۶ درصد بود؛ در سال ۲۰۱۶ میزان باسوادی در این سن در ایران ۹۷.۴ درصد شد در حالی که میانگین جهانی ۹۱.۴ درصد بود یعنی رشد بین‌المللی ۱۳.۸ درصد و رشد بین‌المللی ۴۱.۳ درصد است.

وی افزود: دختران ۲۴ـ۱۵ ساله در ابتدای انقلاب در حد ۴۲ درصد باسوادی داشتند و میانگین جهانی ۷۰.۴ درصد بود که این رقم در سال ۲۰۱۶ در ایران به ۹۷.۳ درصد رسید و میانگین جهانی ۸۹.۹ درصد است یعنی میانگین جهانی ۲۲.۴ درصد رشد کرده است.

باقرزاده اضافه کرد: میزان سواد در گروه سنی ۶۴ـ۲۵ سال در سال ۱۹۷۶ عدد ۲۷.۳ درصد بود که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۸۸.۱ درصد رسید و میانگین جهانی نیز در آن زمان ۸۶ درصد بود که میزان رشد در این گروه سنی ۶۰.۷ درصد شد که در مردان رشد ۶۸.۵ درصد و در زنان رشد ۵۳.۷ درصد را شاهدیم.

وی با بیان اینکه کشور ایران در بین کشورهای مختلف دارای رشد باسوادی زیادی است، تصریح کرد: سال‌های ۹۱ تا ۹۵ نرخ باسوادی ایرانیان ۲.۸۵ درصد رشد کرده است و میانگین رشد ۱۵ ساله جهانی حدود یک درصد است.

* میزان باسوادی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بالغ بر ۴۰ درصد افزایش یافته است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه جمعیت ۶ سال و بالاتر کشور بالغ بر ۷۱ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۳۹۲ نفر شمارش شده است که ۶۲ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۶۰ نفر آنها خود را باسواد و ۸ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۵۵۳ نفر فاقد سواد اعلام کردند، گفت: میزان باسوادی از ۴۷.۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است؛ به عبارت دیگر میزان باسوادی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بالغ بر ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی به افزایش درصد باسوادی در گروه سنی ۲۹ـ۱۰ سال اشاره کرد و افزود: درصد باسوادی در این گروه از ۵۹.۸ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۷.۳ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است که حاکی از رشد ۳۷ درصدی است.

باقرزاده تصریح کرد: روند توسعه نرخ باسوادی در کشور از رشد بسیار خوبی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برخوردار بوده است به نحوی که از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۱۵ ساله و بالاتر با رشد ۴۹.۹ درصد رشد سواد و در گروه سنی ۲۴-۱۵ سال شاهد ۴۱.۳ درصد رشد در نرخ‌های باسوادی هستیم.

* نرخ باسوادی ۲۹ـ۱۰ سال در ۲۸ استان کشور بالای ۹۷ درصد است

معاون وزیر آموزش و پرورش به استان‌هایی که در سوادآموزی وضعیت خوبی دارند، اشاره کرد و گفت: در گروه سنی ۲۹ـ۱۰ سال، ۲۸ استان نرخ باسوادی‌شان بالای ۹۷ درصد است و ۸ استان بالای ۹۹ درصد است که اتفاق بسیار خوبی است و آن یک‌درصد هم معمولاً افراد آموزش ناپذیر هستند.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۴۹ـ۱۰ سال، ۱۱ استان بالای ۹۷ درصد باسوادی دارند؛ استان‌های مازندران، قزوین و تهران دارای باسوادی ۹۸ درصد در این گروه سنی هستند.

* سوادآموزی ۷۸۳ هزار و ۹۸۸ نفر از اتباع افغانستانی از سال ۶۳ تاکنون

باقرزاده به سوادآموزی اتباع خارجی اشاره کرد و افزود: در گروه سنی ۱۹ـ۱۰ سال به دلیل فراوانی اتباع خارجی، میانگین نرخ باسوادی نیم درصد پایین‌تر نشان می‌دهد زیرا تعداد بی‌سوادان افغانستانی زیاد است.

وی ادامه داد: بر این اساس طرح سوادآموزی اتباع خارجی به منظور ارتقای شاخص باسوادی و آموزش سواد به مهاجران مقیم ایران برای تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی و توانمندسازی مهاجران خارجی با اولویت اتباع کشور افغانستان در جهت بهبود زندگی فردی و اجتماعی شکل گرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در گروه سنی ۱۹ـ۱۰ سال، سهم جمعیت اتباع خارجی ۳.۳ درصد است اما حدود ۲۸ درصد بیسوادان این گروه سنی را تشکیل می‌دهد و در گروه سنی ۴۹ـ۱۰ سال علی‌رغم اینکه سهم حضور اتباع خارج ۲.۲ درصد است، سهم بیسوادان اتباع ۱۳ درصد است.

وی با بیان اینکه میانگین نرخ باسوادی مردم افغانستان حدود ۵۰ درصد است و نرخ باسوادی افغانستانی‌های مقیم ایران ۶۵ درصد است، افزود: ساطزمان نهضت سوادآموزی توانسته است از سال ۱۳۶۳ تا کنون ۷۸۳ هزار و ۹۸۸ نفر از اتباع را تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار دهد.

* میانگین سنی افرادی که در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام می‌کنند کمتر از ۳۱ سال است

باقرزاده اظهار کرد: امسال حدود ۳۸۰ هزار نفر شامل ۸۲ درصد بانوان و ۱۲ درصد آقایان در برنامه‌های رسمی سوادآموزی ثبت‌نام کردند که معادل ۹۰ درصد اهداف کمی پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۹۷ است؛ در حال حاضر ۱۳ درصد تقریباً بیش از نقطه عملکردی در سال ۱۳۹۶ است.

وی ادامه داد: حدود ۱۹ هزار نفر در گروه سنی ۱۹ـ۱۰ سال ثبت‌نام شدند که ۶ درصد جمعیت می‌شود و در گروه سنی ۲۹ـ۲۰ سال نیز ۶۳ هزار نفر تا امروز ثبت‌نام کردند که ۱۸ درصد می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان انیکه میانگین سنی افرادی که در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام می‌کنند کمتر از ۳۱ سال است، افزود: ثبت‌نام فعالیت‌های سوادآموزی در استان‌هایی که نیاز به زمان ثبت‌نام داشتند تا حدود ۱۵ دی ماه تمدید شده است البته ثبت‌نام به صورت اینترنتی هم وجود دارد.

* آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌‌آموزان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: این سازمان از بدو تأسیس تاکنون به منظور توسعه و ارتقای سطح سواد جامعه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی، ملی، بومی و منطقه‌ای، طرح‌های گوناگونی را به مرحله اجرا در آورده است که از جمله این برنامه‌ها شامل طرح نیروهای مسلح، طرح زندانیان، طرح سوادآموزی کارکنان و کارگران، طرح مساجد، طرح مدارس، طرح آموزش کودکان لازم‌التعلیم، طرح بسیج سوادآموزی، طرح‌ خدمات مکاتبه‌ای، طرح سوادآموزی عشایر، طرح آموزش مهارت زنان سرپرست خانوار، طرح قرآن آموزی و طرح سوادآموزی در خانه است.

وی با اشاره به طرح آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان اظهار کرد: این طرح با هدف به صفر رساندن بی‌سوادی در بین اولیای دانش‌آموزان از طریق تقویت نقش و مسؤولیت مدیر مدرسه، استفاده از ظرفیت و امکانات مدرسه و بهره‌گیری مطلوب از نقش دانش‌‌آموزان در شناسایی، جذب و آموزش اولیا تدوین شده و به اجرا در آمده است.

باقرزاده ادامه داد: این طرح از آغاز به کار خود در سال ۹۳ توانسته است ۴۴۲ هزار و ۲۰۱ نفر از والدین بی‌سواد را در سراسر کشور شناسایی و تحت آموزش قرار دهد؛ در سال جاری تا امروز ۳۶ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

* سوادآموزی کودکان آسیب‌پذیر

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سوادآموزی کودکان آسیب‌پذیر برای ما مهم است، افزود: تا امروز ۱۴ هزار و ۵۲۷ نفر از کودکان آسیب‌پذیر مثل کودکان کار یا کودکان دارای معلولیت یا کودکان بدسرپرست‌ تحت پوشش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی تنها در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعداد ۱۰ هزار معلول زیر ۱۷ سال را تحت آموزش داشته است که عمده آموزش‌ها در منازل صورت گرفته است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس درباره آمار باسوادی در کشور تاکنون اضافه کرد: بر اساس آمار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیسواد ۱۰ تا ۴۹ در کشور وجود دارد که ۴۰۰ هزار نفر از اتباع هستند، ۳۰۰ هزار نفر آموزش ناپذیر هستند و یک میلیون رو ۲۰۰ هزار نفر شناسایی کردیم که تحت پوشش هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 1 دی 1397 ، کدخبر: 13971001000084 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین