پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۸
طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» در خیابانهای شهر تهران در حال برگزاری است که به مناسبت این رویداد هنرمندان به اظهارنظر در مورد آثار پرداخته‌اند.

شعارسال: چند روزیست که طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» در خیابانهای تهران در حال برگزاری است. این طرح دومین سال اکران خود را پشت سرمی‌گذارد و تقریبا تمام شهروندان حداقل یکبار، این طرح را مشاهده کرده‌اند و نظرات و پیشنهادهایی نسبت به ایده، طرح و اجرا دارند. دراین میان، هنرمندان نیز نظرات جالب توجهی ارائه داده‌اند.

آنچه در زیر می‌خوانیم بخشی از نظرات هنرمندان کشور نسبت به این رویداد مهم می‌باشد.

*رامبد جوان: چقدر خوب که برای چشمان من ارزش قائل هستند

رامبد جوان بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» را بی نظیر دانست و ضمن تحسین ایده، اجرا و مدیریت طرح گفت: چشم نوازی این اتفاق، ضمن کمک به آرامش روح، انتقال دهنده حس احترام به مخاطب است چرا که مخاطب با خود می‌گوید:«چقدر خوب که برای چشمان من ارزش قائل هستند و هر چیزی را به معرض نمایش نمی‌گذارند.»

کارگردان و مجری برنامه تلوزیونی خندوانه با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف اثر هنری، ارتباط برقرار کردن با مخاطب است، افزود: این پروژه، آدمهای غیر‌علاقه‌مند را نیز به شعف می‌آورد و به تأمل وامی‌دارد. در واقع کسانی که حتی هنر یا نقاشی، اهمیت زیادی برایشان نداشته‌است؛ متوجه شده‌اند که می‌توانند از این هنر لذت ببرند.

*کوروش تهامی: یک تغییر خوب نسبت به سال گذشته قرار دادن جزییات تصویر است

کوروش تهامی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ضمن تشکر بسیار از مسؤلین طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» گفت: وقتی به سطح شهر می‌رویم؛ زیبایی آثار کمک می‌کند مخاطب کمی عمیق‌تر نگاه کند.

وی افزود: یک تغییر خوب نسبت به سال گذشته قرار دادن جزییات تصویر است.متاسفانه برخی تصاویر سال گذشته شلوغ و غیر قابل درک بودند که با این تدبیر این مشکل برطرف شده است.

تهامی در پایان گفت: به نظر می‌رسد اگر ازچاپ و رنگ‌های مدرن‌تر و بهتری استفاده شود، می‌تواند مخاطب بیشتری جذب کند.

*سپند امیرسلیمانی: بیلبوردهای سطح شهر در ارتقای فرهنگ عمومی موثر است

سپند امیرسلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: این رویداد بسیار خوب است و به پیشرفت فرهنگی کمک می‌کند.

وی افزود: پارسال برپایی این رویداد من را شگفت‌زده کرد اما آثار امسال پیشرفت داشته است. در واقع به صورت کلی طرح بیلبوردهای سطح شهر بسیار در ارتقای فرهنگ عمومی موثر است.

*جمشید مشایخی: یک کار فرهنگی موثر برای نهادینه‌کردن فرهنگ

جمشید مشایخی بازیگر ارزنده سینما، تئاتر و تلویزیون ضمن تقدیر از فعالیت سازمان زیباسازی برای اجرای دوباره طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر»، گفت: این نوع اقدامات، یک کار فرهنگی موثر برای نهادینه کردن فرهنگ و هنر و دیدن آثار هنری در بین آحاد افراد جامعه است. این رویداد به تدریج می‌تواند این فرهنگ را در بین مردم به وجود آورد که به هنر بیش از پیش اهمیت دهند و گالری رفتن مثل یک کار روتین و واجب برایشان اهمیت و جایگاه پیدا کند تا بخشی از اوقات فراغت‌شان را در مراکز فرهنگی و هنری سپری کنند.

وی با تاکید بر این مسئله که شهر تهران در سال‌های اخیر چهره فرهنگی زیبایی به خود گرفته‌است، تصریح‌کرد: در گذشته فقط شلوغی، ترافیک و انواع‌ و اقسام تابلوهای تبلیغاتی، مواد خوراکی، آرایشی، بهداشتی و پوشاک دیده‌ می‌شد و این روزها شهرمان چهره فرهنگی و هنری به خودش گرفته است و باید این مسئله را به فال نیک گرفت و از آن حمایت‌کرد.

*باشه آهنگر:نگاره‌ها حس تشویق به مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی در جامعه را کم رنگ می‌کنند

محمد علی باشه آهنگر نویسنده و کارگردان سینمای دفاع مقدس ضمن تقدیر از برپایی رویداد «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» عنوان‌کرد: این نوع اقدام خوب و موثر هنری در سطح شهر جای قدردانی و تشکر دارد و جانمایی این تابلوهای نقاشی در خیابان‌ها باعث شده حس تشویق به مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی در جامعه کم رنگ شود و مردم به چیزهای مهم‌تر و ارزشمندتری نگاه و فکر کنند.

سازنده فیلم سینمایی «ملکه» بر موثر بودن این طرح تاکید کرد و افزود: همواره جای انواع هنرها درفضای شهر خالی بود. اما این نوع طرح‌های فرهنگی و هنری باعث شده این خلا تا حد زیادی پوشش داده‌شود. از طرفی در برخی از تابلوها از نقاشی بزرگان ایران و کارهای ارزشی و اعتقادی‌شان هم دیده‌می‌شود که همین موضوع عیار این طرح را بالا برده است.

*دهقان نسب: تابلوهای نقاشی در سراسر شهر، حس کنجکاوی عجیبی به وجود می‌‌آورند

حبیب دهقان نسب بازیگر باسابقه سینما، تلویزیون و تئاتر درباره تاثیرات طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر»عنوان‌کرد: هر شهروند با دیدن تابلوهای نقاشی در سراسر شهر، حس کنجکاوی عجیبی درونش به وجود می‌‍آید. این حس کنجکاوی در بین جوانانی که کمتر با انواع هنرهای تجسمی و حجمی ارتباط دارند موجب خواهد شد با دیدن این تابلوهای ارزشمند و پرآوازه ایرانی وجهانی تلاش ‌کنند بیشتر درباره این موضوعات اطلاعات کسب کنند و در نتیجه به سمت هنر و فرهنگ گرایش پیدا خواهندکرد.

این بازیگر باسابقه با تاکید بر تداوم چنین جریانات فرهنگی، تصریح کرد: جوانانی که در این دوره و زمانه کمتر علاقه‌ای به مطالعه و کتاب خواندن دارند، با دیدن نقاشی‌های هنری در سطح شهر شاید میل مطالعه در آنها به وجود بیاید و این سرآغاز یک شروع خوب جریان فرهنگی در جامعه‌ باشد. البته نباید این فعالیت‌های هنری منحصر به نقاشی باشد و هنری مثل تئاتر هم، نیاز به چنین جریان‌سازی دارد. امیدوارم روزی مدیران شهری در جهت اشاعه هنر نمایش چنین طرح‌های تاثیرگذاری مثل «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» اجرا کنند.

*محمدعلی کشاورز: این اقدام از سوی سازمان زیباسازی ارزشمند است

محمدعلی کشاورز بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون برگزاری دومین دوره رویداد فرهنگی «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» را اتفاقی میمونی برای شهر تهران دانست و گفت: هر شهری با تعداد سالن‌های تئاتری و سینمایی و تعداد گالری‌هایش می‌تواند ادعای فرهنگ و تمدن داشته باشد و این مراکز نشانه توسعه فرهنگ در جامعه هستند زیرا باعث اعتلای سطح فهم و ادراک شهروندان می‌شوند.

وی افزود: در همین راستا اگر طرح‌های فرهنگی مانند «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» در کوچه و خیابان‌ها، بوستان‌ها و بزرگراه‌ها تسری و گسترش یابد، شهر چهره فرهنگیتری به خودش می‌گیرد.

این بازیگر پیشکسوت با اشاره به اهمیت هنرهای تجسمی به خصوص نقاشی در جهت توسعه فرهنگی افزود: ما بزرگان نقاشی مثل استاد بهزاد، کمال‌الملک و سایرین را داریم و زمانی که تابلوهای بزرگان نقاشی ایران در کنار آثار هنرمندان شهیر خارجی در سطح شهر نصب می‌شود، مردم به یک چشم‌انداز ارزشمند فرهنگی به سهولت دسترسی پیدا می‌کنند و این اقدام از سوی سازمان زیباسازی ارزشمند است.

*شمسی فضل اللّهی: ترافیک و سایر معضلات زندگی شهری را فراموش کنید

شمسی فضل اللّهی بانوی باسابقه سینما و تلویزیون ضمن حمایت از دومین دوره برگزاری رویداد هنری «نگارخانه‌ای به وسعت شهر»؛ درباره تاثیرات اجرایی شدن این طرح در سطح شهر تهران گفت: در حال و هوای بهاری و زیبای این روزهای پایتخت زمانی که در خیابان‌ها با خودرو و یا پیاده در رفت وآمد هستید و احیانا در ترافیکی گیر افتاده‌اید، نگاه‌تان به تابلوی زیبای نقاشی که در کوچه و خیابان نصب شده است‌ برخورد می‌کند. آن وقت دمی و یا حتی بیشتر درگیر دنیای زیبای جهان اثر می‌شوید و ترافیک و سایر معضلات زندگی شهری را فراموش می‌کنید. همین مسئله که در خودش تغییر روحیه شهروندان را به همراه دارد؛ می‌تواند اقدامی بزرگ در جهت تکریم شهروندان محسوب شود.

وی افزود: این موضوع شاید کمترین موضوعی باشد که این رویداد هنری به همراه دارد.

*جمشید حقیقت شناس: باید تصاویری که مردم کمتر به آن توجه کرده‌اند نشان داده شود

جمشید حقیقت شناس هنرمند نقاش درباره اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» گفت: اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» حرکت درستی است. همانگونه که شاهد هستیم اجرای این طرح نسبت به سال گذشته بهترشده و تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: آنچه که از نظر من به کیفیت کار کمک می‌کند، این است که کادرهایی که شکل گرفته با آثار ارتباطی ندارند و بخش سفید آثار که اطلاعات اثر روی آن نوشته شده است، عمدتا زورشان بیشتر از تصویر است و بیشتر خودنمایی می‌کنند. باید به مرور این اشکالات برطرف شود و کادرها با آثار انطباق پیدا کند. از سوی دیگر باید تصاویری که مردم کمتر به آن توجه کرده‌اند نشان داده شود، چرا که شهر در حال به سر می‌برد و باید از تصاویر امروزی استفاده کرد و نمایش آثار هنرهای تجسمی نیز رویکرد معاصر داشته باشند وخیلی از تاریخ صحبت نکنیم. آنچه که من مشاهده کردم در واقع نمایش آثاری است که هنرهای معاصر در این طرح کمتر به آن پرداخته شده است.

این هنرمند افزود: این طرح یک اتفاق معاصر است و تهران هم شهر معاصری است و باید اینها با هم ارتباط داشته باشند. حمایت از گذشته و آنچه که در گذشته بوده است مردم را خسته می‌کند. مخاطب امروز می‌خواهد آثاری را ببیند که تاکنون ندیده است. استقبال سال گذشته مردم شهر از این طرح به این دلیل بود که برای اولین بار چنین اتفاقی به صورت گسترده در سطح شهر رقم خورده و مردم از این اتفاق شگفت زده شدند و حالا که قرار است دوباره این اتفاق بیفتد باید کنجکاوی مخاطب در این پروژه ادامه داشته باشد و تبدیل به یک مسیر ممتد نشود تا کارکرد خود را از دست بدهد. در واقع باید تلاش کرد با ایده‌های نو و آثار جدید و متفاوت مخاطب را همچنان شگفت زده کرد و به دیدن این آثار تشویق کرد.

*طاها بهبهانی: اجرای این رویداد می‌تواند آموزشگاه بزرگی باشد

طاها بهبهانی هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز پیشکسوت درباره برگزاری دومین دوره از طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» گفت: اجرای چنین طرح‌هایی در سطح شهر بسیار خوب است، به شرط آنکه درچارچوب درست و منطقی پیاده شود. چرا که انتخاب آثار بسیار مهم است. آثاری که روی بیلبوردها می‌آیند می‌توانند تاثیر زیادی در نگرش مخاطب عام به هنر امروز ایران داشته باشند که هم می‌تواند دفع کننده باشند هم جذب کننده.

وی ادامه داد: ماهیت کار مثبت است، به شرطی که در انتخاب آثار با قانونمندی و ضوابطی پیش برویم که در آینده هم تکرار شود و براساس احساس نباشد و بیش از هرچیز منطق در انتخاب آثار حکم‌فرما شود، چرا که مخاطب عام متاسفانه هنوز به آن سطح از بینش لازم برای درک هنرهای تجسمی نرسیده است.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به این که اجرای این طرح در سال گذشته باعث ایجاد یک شوک در فضای شهری شد، افزود: تمام کارهایی که در زمینه هنرهای تجسمی اتفاق می‌افتند، ممکن است خوب باشد ولی اگر درچارچوب منطق نباشند می‌توانند بد هم باشند.

بهبهانی عنوان کرد: اجرای این رویداد می‌تواند آموزشگاه بزرگی باشد، تا چشم عموم جامعه را برای دیدن آثار هنرهای تجسمی تربیت کند.

*پریوش گنجی: یک نسیم خوب درحال نواختن در عرصه هنرهای تجسمی است

پریوش گنجی هنرمند نقاش، درباره اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» گفت: بسیار خوشحالم که امسال نیز این اتفاق شکل گرفت. به نظرم اجرای مداوم چنین اتفاقاتی بسیار خوب است و آثار خوبی از نقاشی و مجسمه نیز برای این طرح انتخاب شده است.

وی افزود: این اتفاق باعث دلگرمی است و یک نسیم خوب درحال نواختن در عرصه هنرهای تجسمی است و این تاثیر مثبتی روی فرهنگسازی اجتماعی مردم دارد. وقتی شما در ترافیک هستید و نگاه‌تان به این تابلوها می‌افتد، قطعا دیدتان تغییر می‌کند و باعث ایجاد پرسش در ذهن شما درباره آثار می‌شود و این پرسش‌ها نیز موجب فرهنگ‌سازی می‌شود.

گنجی اظهار کرد: امیدوارم هر سال شاهد این اتفاق باشیم و هرسال به صورت شورایی نقاشان و هنرمندان را انتخاب و معرفی کنند و علاوه بر نمایش این آثار در سطح وسیع می‌توان به صورت منطقه‌ای نیز آثار یک هنرمند را به نمایش گذاشته و او را بهتر معرفی‌کرد.

این هنرمند باسابقه با بیان این که آثار به نمایش درآمده جنبه تبلیغی ندارند، این اتفاق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این طرح بسیار تاثیرگذار خواهد بود چرا که شما یک کالای مصرفی را به نمایش نگذاشته‌اید بلکه این یک فرهنگ خالص است که به نمایش درآمده است.

وی همچنین عنوان کرد: هر کاری هر چقدر تمرین شود، بهتر می‌شود. قطعا سیاستگذاران و اجراکنندگان این طرح خودشان کمبودها را حس می‌کنند، اما به نظر من اگر تعداد آثار بیشتر شود قطعا اتفاق بهتری می‌افتد و می‌تواند کمبودها را جبران‌کند.

*حسین محجوبی: هرچیزی که بر روحیه شهروندان و مردم جامعه تاثیرگذار باشد اقدام مثبتی‌ است

حسین محجوبی هنرمند نقاش و پیشکسوت درباره اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» گفت: هراتفاقی که در عرصه فرهنگ و هنر این مرز و بوم رقم بخورد چه بد و چه خوب، از هیچ بهتر است و این باعث بالا رفتن فرهنگ عمومی می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» یک کار بزرگ است و شهر با این عظمت به شکل نگارخانه‌ای برای عموم مردم درآمده است و این باعث می‌شود تا آثار هنری برای مردمی که فرصت رفتن به موزه‌ها و نمایشگاه‌ها را ندارند به نمایش درآید و به صورت وسیع و گسترده دیده شود.

این هنرمند پیشکسوت اظهار کرد: آثاری که به نمایش درآمد را دیدم، بیشتر آثار نقاشان اروپایی و هنرهای سنتی ایران است اما با این حال یک حرکت فرهنگی خوب است و به آن خوش‌بین هستم. زمان بی‌رحمانه درحال جلو رفتن است و قطعا هرچیزی که بر روحیه شهروندان و مردم جامعه تاثیرگذار باشد اقدام مثبتی‌ است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 6خرداد1395، کدخبر: 1083936: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین