پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
رئيس سازمان جهاد كشاورزی استان یزد، توسعه کشت محصولات کم آبخواه را از مهم‌ترین دستاورد بخش کشاورزی استان در بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: استان در تولید بلدرچین و کبک رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

شعارسال: رئيس سازمان جهاد كشاورزی استان یزد، توسعه کشت محصولات کم آبخواه را از مهم‌ترین دستاورد بخش کشاورزی استان در بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: استان در تولید بلدرچین و کبک رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

 سیدجمال سجادی‌پور عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد ضمن گرامیداشت فرارسیدن دهه مبارک فجر، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بخش‌های اقتصادی یک کشور قلمداد می‌شود که امنیت غذایی جامعه به آن وابسته است، گفت: خودکفایی در تولید محصولات اساسی زراعی همواره یکی از جهت‌گیری‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی در راستای ارتقای امنیت غذایی است که این مهم به عهده جهاد کشاورزی گذاشته شده است.

وی افزود: این نهاد انقلابی و خودجوش طی ۲۲ سال‌های حیات خود گام‌های بلندی را برای تأمین اهداف انقلاب اسلامی در زمینه‌های گوناگون ازجمله فرهنگ و بهداشت، کشاورزی، عمران و صنایع روستایی آبخیزداری و منابع طبیعی برداشته و در کنار آن به مجاهدت در عرصه‌های دفاع مقدس در قالب گردان‌های پشتیبانی و مهندسی رزمی پرداخته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه بخش کشاورزی استان یزد هم‌اکنون نه‌تنها یکی از بالاترین نرخ‌های بهره‌وری را در اختیار دارد؛ بلکه با تولید ناخالص یک‌میلیون و ۵۹۰ هزار تن به ارزش ۵۸ هزار میلیارد ریال رتبه‌های برتر و ممتاز را در سطح ملی به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: بدون شک دستیابی به عمق برکات انقلاب اسلامی در ایران زمانی قابل‌لمس است که مقایسه‌ای بین شرایط کشاورزی کشور، در قبل و بعد از انقلاب اسلامی در طول این چهار دهه داشته باشیم.

سجادی‌پور با تأکید بر اینکه استان یزد در حال حاضر از سطح زیر کشتی معادل ۱۱۶ هزار هکتار برخوردار است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۶۹ درصد آن را باغات و ۳۱ درصد باقیمانده را اراضی زراعی تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول بیان داشت: تولید محصولات گلخانه‌ای استان با سطحی معادل هزار و ۵۵۰ هکتار زمینه تولید ۴۵۰ هزار تن محصول و اشتغال ۱۹ هزار نفر را فراهم نموده و با داشتن سهم ۲۲ درصدی از تولیدات کشور، رتبه دوم تولید را در این بخش به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کسب مقام سوم در تولید پسته، مقام چهارم در تولید زردآلو و قیسی، مقام پنجم در تولید انار و همچنین برخورداری از ظرفیت‌های صادراتی بالغ‌بر ۷۰ درصد از روناس، ۶۳ درصد پسته، ۲۳ درصد زعفران، ۶۰ درصد محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای و ۷۰ درصد انواع گل از دیگر افتخارات استان در بخش زراعت و باغداری محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه توسعه کشت محصولات کم آبخواه و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه چون پسته، محصولات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، انار و خرما به‌عنوان دستاورد بزرگی محسوب می‌شود که بعد از انقلاب در استان ترویج گردیده است، عنوان کرد: وابستگی کشاورزی به آب و محدودیت این منابع در استان، اجرای طرح‌های زیربنایی آب‌وخاک را الزامی و اجتناب‌پذیر می‌کند.

سجادی‌پور، رویکرد بخش کشاورزی استان را به سمت توسعه صنعت دام و طیور با تکیه‌بر آب مجازی عنوان کرد و ابراز داشت: خوشبختانه شاهد هستیم که سالیانه با واردات معادل قریب یک میلیارد مترمکعب آب از طریق نهاده‌های وارداتی در این بخش ۳۸۷ هزار تن محصولات دامی تولید می‌شود که سبب شده تا در محصولات اساسی و مهمی نظیر شیر، تخم‌مرغ و گوشت مرغ معادل جمعیت استان مازاد تولید داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر جمعیت دامی استان از سه میلیون و ۴۹ هزار واحد دامی بالغ گردیده و ۵۵ درصد گوشت مرغ و ۵۰ درصد شیر، ۶۰ درصد گوشت و تخم بلدرچین، ۷۰ درصد گوشت سایر ماکیان تولیدی آن مازاد بر مصرف داخلی است که پاسخ‌گوی بخشی از تقاضای بازارهای استان‌های هم‌جوار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در پایان، تبدیل شدن استان یزد به قطب صنعت پرورش اسب اصیل عرب را از مهم‌ترین اقدامات شاخص و دستاوردهای مهم بخش کشاورزی استان طی ۴۰ سال گذشته عنوان کرد و افزود: توسعه پرورش سایر ماکیان از قبیل بلدرچین، کبک، شترمرغ و بوقلمون از دیگر این دستاوردها محسوب می‌شود؛ چنانچه استان در تولید بلدرچین و کبک رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاریفارس ، تاریخ انتشار : 18بهمن 97، کدخبر:13971118000729 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین