پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
محرومیت در مناطق مختلف شهری اصفهان با چند کار محدود حل نمی شود باید جوری عمل کنیم که دیگر مناطق محروم به وجود نیاید قوانین باید اولا شفاف باشد و ثانیا درست اطلاع رسانی شود فاجعه ی شهری امروز ما کم بودن تفکیک فیزیکی اصولی است، که عدم اجرای آن بر اساس ضوابط شهرسازی مناطق محروم را زیاد می کند.


شعارسال : دغدغه اصلی مردم و مسئولان شهر اصفهان و حتی گردشگرانی که حتی برای یک بار به نصف جهان سفر کرده اند این است که این شهر زیبا و تاریخی به عنوان باغ موزه ای چشم نواز علاوه بر حفظ اصالت و تاریخ غنی خود در همین مسیر به توسعه و پیشرفتیکه باید برسد، هر چند امروز برای رسیدن به این مهم با مشکلات و موانعی روبه روست که قطعا با چاره اندیشی به موقع برطرف می شود برای شنیدن راه برون رفت از اینمعضلات امروز اصفهان پاسخ سوالات خود را از اعضای پارلمال شهری اصفهان جویا شدیم.

این گفتگو ها به صورت مداوم در شبکه تحلیل و اطلاع رسانی صاحب نیوز منتشر می شود.

مهندس سید کریم داودی عضو چهارمین دوره شواری شهر اصفهان لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهانورئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در دبیر خانه شورا پاسخگوی سوالات صاحب نیوز شد.

* با توجه به اینکه شهرسازی اسلامی ایرانی جز مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده برای رسیدن به این هدف چه کارهایی صورت گرفته است؟

شهرسازی اسلامی ایرانی در کشور ما با معماری دوران صفویه آمیخته شده است. به نظر من اگر بتوانیم هویت معماری شهر اصفهان که در این دوران پایه گذاری شد حفظ کنیم هنر کرده ایم! با دقت در آثار هنری این دوره در کنار هم بودن اقتصاد و فرهنگ به خوبی مشخص است.

* آیا الان ظاهر شهر همان ظاهر اسلامی است؟

در ضوابط طرح تفصیلی نماها و به خصوص در محور خیابان ها به این موضوع پرداخته شده است. کارهای نماکاری بیگانه را رد کرده ایم. نکته ای که هست در ضوابط قبل از سال ۹۱ صدور پروانه نما آزاد بود. در شورای قبلی جلساتی گذاشته شد تا بتوانیم برای رفع این مشکل راه حل را در طرح تفصیلی قانون ببریم و از سال ۹۱ به بعد این موضوع اعلام شد تا جایی که در برخورد با بعضی ساختمان ها خودمان وارد عمل شدیم. البته نمی توان گفت این موضوع ۱۰۰ درصد محقق شده است و بحث مهم نهادینه کردن آن است؛ بالاخره در شهر ۲ میلیون نفری تخلفاتی هم صورت می گیرد.

این نکته را هم باید مد نظر داشت که شورا قانون گذار و شهرداری مجری قانون است اما برخورد با متخلف وظیفه دادگاه است و کمیسیون ماده ۱۰۰ ابتدا زیر بار این تخلف نمی رفت و حرفشان این بود چون سقف اضافه ساخته نشده نمی توانیم برخورد کنیم اما در نهایت به نظر من در مقایسه با شهرهای دیگری همچون مشهد، شیراز، تبریز، تهران و ضوابط طرح تفصیلی در اصفهان خیلی بهتر اجرا می شود. یکی از مصادیق بسیار مهم شهرسازی اسلامی ایرانی رعایت مشرفیت ارتفاع پنجره بالاتر از ۱ متر و ۷۰ سانتی متر است که اگر از این مقدار کمتر باشد پایان کار نمی دهیم.

* یک از مصادیق شهر اسلامی از نظر رهبر انقلاب نظم است. برای این موضوع چه کرده اید؟

ابتدا یه نکته را باید بگویم و آن اینکه بحث شهر اسلامی با موضوع شهرسازی متفاوت است. چیزی که الان جز نقاط ضعف است توسعه فیزیکی محل های فاقد سرانه فرهنگی از جمله مسجد است. متاسفانه در حاشیه شهر اصفهان محل های متفاتی ایجاد شده که این ضعف را دارد و این یعنی فاقد هویت معماری اسلامی هستند. در حالی که در برخی مناطق اصفهان در هر کوچه ای یک مسجد وجود دارد در برخی نقاط از جمله ملک شهر، خانه اصفهان و با نبود مسجد مواجه ایم.

در توسعه ی شهر اصفهان و مبحث توسعه ی فیزیکی شهر پیشتر ایجاد مسجد و مدرسه نیز دیده می شد اما متاسفانه با حرف غیر کارشناسی که حدود ۲۰ سال پیش شخصی زد و گفت برای قول نامه های عادی نیز پروانه صادر می شود مالکان زمین های بزرگ دیگر حاضر نشدند برای تفکیک اصولی زمین قدم بردارند و همین شد که در برخی مناطق موضوع مسجد، آموزش، کتابخانه و کنار رفت.
به نظر من فاجعه ی شهری زمان ما کم بودن تفکیک فیزیکی اصولی است؛ اگر امروز با محل هایی از جمله مفت آباد، همت آباد و روبرو هستیم ۱۰ سال دیگر خیلی از امثال این ها را در ملک شهر، کوجان و خواهیم داشت.

* برای رفع این مشکل قانون و ضابطه ای دیده شده است؟

متاسفانه بعضی برخوردهای احساسی در این موضوع بوده است. شخص رجوع و گریه و زاری می کند و واقعا هم مشکل دارد اما من سعی کرده ام در این موضوع عاطفی نباشم و مصالح شهر را بر منافع افراد برتری دهم. عدم تفکیک فیزیکی زمین ها بر اساس ضوابط شهرسازی موضوعی است که مناطق محروم را زیاد می کند. ما باید ابتدا جلوی این موضوع را بگیریم؛ محرومیت زدایی پیش کش!

* تعریف شما از عدالت چیست؟ با توجه به امکانات مناطق مختلف شهری آیا فکر می کنید در توسعه شهر عدالت، محور بوده است؟

معنای عدالت گذاشتن هر چیز سر جای خود است و خوب از نظر قانونی مشکلی نداریم اما در شرایط اجرا و عمل گاهی با مسائل اجتماعی سختی روبرو می شویم. آنچه که از نظر من اهمیت دارد این است که در دریافت پول باید نیازسنجی و اولویت سنجی و بر اساس این دو محور بودجه ریزی کنیم. عده ای خیال می کنند با اختصاص بودجه برای کتابخانه و پارک کار مهمی می کنند اما من معتقدم مهم آن است که جوری کار کنیم که دیگر مناطقی مثل حصه، جلوان، عمان سامانی و به وجود نیاید. باید پیش از توسعه ی شهری برنامه ریزی داشته باشیم. نمی توان ۱۰۰ ضعف موجود در مناطقی که این موضوع رعایت نشده است با ۲ تا کار حل کرد. باید کاری کرد که دیگر مناطق محروم جدید شکل نگیرد.

* در بحث بودجه رقم حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان عنوان شده است.

نه ببینید میزان نقدی بودجه حدود ۱۶۵۰ میلیارد تومان است که از این مقدار حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به خدمات شهری، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان برای مترو، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس رانی، حدود ۲۴ میلیارد تومان برای سازمان فرهنگی و مراکز فرهنگی، حدود ۵ و نیم میلیارد تومان کمک به آتش نشانی، حدود ۳ میلیارد تومان کمک به افراد بی بضاعت و حدود ۸۰ میلیارد تومان نیز بودجه مناطق محروم است که جمعا حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان می شود.

من معتقدم چیزی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه محقق می شود که با این احتساب حدود ۲۵۰ میلیارد تومان نیز بودجه ی پروژه های عمرانی خواهد شد و باید این نکته را گفت که اگر بنا باشد بخشی از بودجه کم گذاشته شود از این مقدار خواهد بود چرا که آن بخش حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان ثابت است.

این نکته بسیار مهم است که نگاه کلان ما باید ارتقای درآمد باشد نه چگونگی هزینه ها. متاسفانه املاک شهرداری در حال تمام شدن است. معتقدم باید سالی ۵ درصد از بودجه برای خرید زمین کنار گذاشته شود. اگر شهرداری خودش زمین بخرد می توان ساخت و ساز هم کرد.

* اعضای شورا اعلام کردند در بحث بودجه روش های مختلفی را بررسی کرده اند.

من بودجه ریزی را قالب می دانم؛ باید دنبال محتوا باشیم. مهم تر از اینکه چه روشی را انتخاب کنیم این موضوع مهم است که درامد شهر را بالا ببریم.

* برای رسیدن به این هدف روش هایی هم دارید؟

بله؛ پروژه های مشارکتی، بحث تامین معوض املاک در مسیر، ارتقای درآمدهای غیر ساختمانی مثل نوسازی مدارس، عوارض عوارض نوسازی، کسب و پیشه، عوارض اتومبیل، مالیات بر ارزش افزوده و همگی از جمله اینهاست.

ببینید در کشوری مثل آلمان برای ساخت و ساز از مردم پولی گرفته نمی شود بلکه از مالیات و مدیریت شهری تامین می شود. شهرداری ۸۰ درصد آن را خرج می کند و ۲۰ درصد را به حکومت فدرال می دهد اما ما مالیات نمی گیریم و لذا برای تامین هزینه ها مجبوریم زمین فروشی کنیم.

یکی از مشکلات ما این است که در تهران برای همه ی استان ها تصمیم گرفته می شود. این تفکر اشتباهی است.

* در مورد گردشگری چه نظری دارید؟

توسعه محور گردشگری باید در ابعاد مختلف در دستور کار قرار بگیرد. دقت کنید هر ۱۰۰ هزار گردشگر حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پول با خود می آورد که حدود ۵ برابر این مقدار یعنی نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در شهر ایجاد می کند. امروزه هر شهری در دنیا باید بتواند معادل جمعیتش گردشگر داشته باشد و این آمار برای شهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر گردشگر در سال خواهد بود در حالی که آمار گردشگر اصفهان در سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار نفر بود.

من معقتدم در وضعیت فعلی همه به اهمیت گردشگری پی برده اند اما مشکل آنجاست که برنامه ریزی زیرساخت ها نزدیک به صفر است.

* به نظر شما تشکیل سازمان گردشگری شهرداری یک نوع موازی کاری با میراث فرهنگی نیست؟

نه؛ چرا که می خواهیم زیرساخت ها را گسترش دهیم.

* مصادیقی هم برای این کار دارید؟

بله؛ هتل سازی، تاکسی گردش گری، نیازهای ورودی شهر، تابلوهای راهنما، توریسم الکترونیک (e-tourism). البته یک نکته را هم باید بگویم و آن اینکه چه این سازمان تشکیل بشود چه نشود کارهایی که گفتم باید انجام شوند و مهم هم همین است.

* از هتل سازی گفتید. با توجه به موقعیت فرهنگی هنری توریستی اصفهان چه در ایران و چه در دنیا برای کمک به ساخت و ساز هتل ها چه کرده اید؟

نکته ای که شما گفتید بسیار مهم است و بستر آن هم معافیت های عوارضی است. دولت هم باید وام سوبسیت دار بدهد و ما نیز پیگیری کرده ایم زمین برای این کار داده شود. اما یک سوال مهم وجود دارد و آن اینکه چرا اصفهان با این همه جاذبه گردشگری هنوز نتوانسته به آمار مناسبی از گردشگر برسد.

البته مشهد مقدس به برکت وجود تربت پاک و بابرکت حضرت رضا (ع) جنبه ی خاصی دارد اما از نظر گردشگر خارجی آمار آن به حدود ۲ میلیون نفر در سال ۹۳ رسید در حالی که همین آمار برای اصفهان چیزی حدود ۲۰۰ هزار نفر بود. ما باید علاوه بر بررسی و حل مشکلات دنبال فعال کردن توریسم درمانی، توریسم فرهنگی، توریسم حلال، توریسم مسلمان و نیز باشیم تا بتوانیم به امار قابل قبولی برسیم.

* اجازه بدهید کمی هم به طور خاص وارد مباحث شورا شویم. شما یکی از افراد باسابقه در ادوار مختلف شورای شهر اصفهان هستید. به نظر شما نقد در شورا و نقد کردن از عملکرد و اعضای آن چه جایگاهی دارد؟ متاسفانه الان اکثر نقدها را به چوب تخریب می رانند. نظرتان در این مورد چیست؟

من مشکلی با نقد ندارم و معتقدم نقد باید دو ویژگی مردمی و منصفانه بودن را داشته باشد. اتفاقا یکی از بهترین ساعات زندگی من حضور در شورای نظاری برای حل مشکلات مردم است. معتقدم تا نقد نباشد سازندگی هم نیست!

* دغدغه ی اعضای شورا چیست؟ گاهی از مردم می شنویم شورا در حاشیه است.

من هیچ شکی نسبت به نگاه صادقانه و دلسوزانه تمامی اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان ندارم. به نظر من با وجود اینکه نظرات مختلفی در شورا وجود دارد همواره تلاش شده مشکلات مردم مطرح شود و اتفاقا همین اختلاف رای ها نمک کار است.

* گفتید اعضای شورا خواست مردم را بیان می کنند؛ در مورد تغییر شهردار چه طور؟

من جز مخالفان استیضاح بودم چرا که نگاه من حفظ تجربه در مدیریت شهری بود اما در عین حال موضوع هماهنگی هم نکته ی مهمی است. آنچه که من به آن اهمیت می دهم نگاه امروز به شهر و مصالح آن است.

* در مورد معاونان شهردار فعلی اصفهان چه نظری دارید؛ آیا شهردار شخصا آن ها را انتخاب کرد؟ آیا سن بالای برخی معاونان مانع انجام کار جهادی نیست؟

از نظر من شهردار باید خودش معاونانش را انتخاب کند و اگر کسی هم صحبتی می کند تنها جنبه ی مشاوره دارد. اما در مورد بخش دوم سوالتان اجازه بدهید بگویم من اعتقادی به مدیریت افراد کم سن و سال و مهم تر از آن بی تجربه ندارم. شما به مجموعه ی شهرهای پیشرفته ای از جمله در ژاپن و آلمان نگاه کنید. اعتقاد من آن است که اگر بنا باشد مدیریت به جوان سپرده شود باید ابتدا از جایگاه های کمتر شروع کرده و کار را یاد بگیرد.

* به نظر شما پس از تغییر شهردار اصفهان در رکود رفت یا متحول شد؟

باید گفت اصلی که به آن رسیدیم آن بود که اگر شورا از شهرداری حمایت نکند آن شهرداری نمی تواند کار کند. آنچه که ما می خواهیم کار برای مردم است و امیدواریم حمایت از شهرداری باعث خیر و برکت باشد.

* اخیرا آقای شهردار طی سخنانی گفته بود: «جعبه سیاه مبارزه با فساد، در شهر سازی است»؛ نظر شما در این مورد چیست؟

در قضیه ی تغییر شهردار نیز دوستانی که دنبال استیضاح بودند مسئله مبارزه با فساد را مطرح می کردند اما من در هیچ دوره ای مدیران درجه یک را فاسد نمی دانم بلکه موضوع فساد در لایه های مخفی صورت می گیرد. البته باید توجه داشت در سیستمی به گستردگی شهرداری امکان وقوع چنین مشکلاتی هست.

* نظر شما در مورد مدیریت شورا چیست؟ آیا آن را جناحی شده ارزیابی می کنید؟ فضای تعامل در شورا چگونه است؟

من سهم خواهی در شورا نمی بینم البته اختلاف نوع دیدگاه ها هست. الان هم در شورا با همه ی اعضا کار کارشناسی انجام می دهیم و حتی ممکن است نظرات مخالف هم باشد اما با هم کار می کنیم و این طور نیست که عناد و خطی برخورد کردن باشد. به نظر من تمام اعضا با احساس و انگیزه حرف می زنند.

* نقاط قوت مدیریت شهردار جدید اصفهان در مدت حدود ۳ ماه فعالیت را چه می دانید؟
انتخاب های خوب دکتر جمالی نژاد به خصوص در مورد معاونان، تعامل اداری خوب، رابطه ی مناسب با شورای شهر و

* یک سوال هم در مورد برجام؛ بعد از مراحل اولیه صحبت از برجام مهمانانی از کشورهای خارجی به اصفهان آمدند. آیا این ها برنامه ریزی شده است؟

متاسفانه گاهی زیادی درگیر حاشیه می شویم. به نظر من دوران بعد از تحریم را آن شهرهایی برنده خواهند شد که برنامه ریزی کرده باشند اما متاسفانه اصفهان تا کنون این طور نبوده است. دقت کنیم حدود ۱۵ سال است تعامل ما در سطح بین المللی قطع است و به همین دلیل الان کارشناس های حقوقی، بین المللی و خوبی نداریم که این یک نیاز است. هرکسی باید وظایف خود را در چارچوب اختیاراتش انجام دهد. معقتدم این سفرها خوب بوده است اما متاسفانه استفاده و بهره ی خوبی از آن ها گرفته نشده است. به نظر من حالا حالاها نمی توانیم سرمایه گذار خارجی کسب کنیم و دلیل آن هم این است که باید قادر باشیم پروژه ها را در قالب بین المللی ارائه کنیم.

* و اما سوال آخر. اگر مبحثی را مد نظر دارید که رسانه ها پیگیری کنند بفرمایید.
یکی از ایرادها توجه بیش از حد به حواشی است. متاسفانه گاهی افراد و مخاطب را از اصل موضوع باز کرده ایم. روند فعالیت رسانه ها باید طوری باشد که عاملی برای سرعت بخشیدن به چرخ توسعه ی شهر باشد. باید تمرکز بر نقاط مثبت و محرک را زیاد کنیم. البته گلایه ای هم هست و اینکه گاهی رسانه ها از کنار برخی مسائل مهم به سادگی عبور می کنند چون برای آن ها تیتر ندارد! مثلا همین مبحث توسعه ی فیزیک شهر که امروز برای شما بیان کردم در جلسه ی علنی شورای شهر با حضور خبرنگاران عنوان کردم اما هیچ کدام توجهی نکرد. این ها ایراد است.

ما آمادگی خود را برای پرداختن به این طور موضوع ها که مورد توجه منافع مردم شهر است و از دید رسانه ها مغفول مانده اعلام می کنیمدر پایان ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما دادید این حق را به خود می دهیم که مباحث مطرح شده در این مصاحبه را پیگیری کنیم و گزارش آن را به مردم فهیم و انقلابی شهرمان اصفهان ارائه کنیم.

من هم از شما تشکر می کنم و از مصاحبه هایی که باعث حل مشکلات مردم شود استقابل می کنم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت صاحب نیوز ، تاریخ انتشار چهار شنبه 29 مهر 1394 ، کد مطلب : 309267 : www.sahebnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین