پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴
نیویورک تایمز نوشت: رئیس جمهوری آمریکا باید به این اصل قائل باشد که هند نیز باید همچون همه کشورهای دارای سلاح هسته ای، به اصول پایبند بماند تا بتواند به عضویت 'گروه تامین کنندگان هسته ای' (Nuclear Suppliers Group) درآید.

شعارسال: روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود با عنوان 'نباید برای هند استثنا قائل شد'، با اشاره به اینکه 'باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، در این هفته در کاخ سفید پذیرای نارندرا مودی نخست وزیر هند خواهد بود'، افزود: اوباما این فرصت را دارد که از مزیت پیوندهای میان دو کشور که خود او آن را ایجاد کرده است، بنحو احسن استفاده کند و به هند فشار وارد آورد پیمان 'منع اشاعه سلاحهای کشتار جمعی' را امضا و از معیارهای آن تبعیت کند، همانگونه که سایر کشورهای دارای سلاح هسته ای به آن تن داده اند.

نیویورک تایمز در ادامه سرمقاله خود نوشت: روابط آمریکا با هند در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما شکوفا شد، اما مشکل اینجاست که این رابطه بر ستون یک معامله خطرناک استوار است.

سالهاست که آمریکا با هدف اینکه از همکاری هند در تجارت و مقابله با قدرت نفوذ رو به گسترش چین بهره مند شود، همواره سعی کرده است قوانین و ضوابط را به نحوی به سود هند تعدیل کند.

در سال 2008 'جرج بوش' رئیس جمهوری وقت آمریکا، یک توافق هسته ای صلح آمیز با هند امضا کرد که به موجب آن آمریکا مواد هسته ای در اختیار هند قرار می دهد.

این توافق باعث شد تا پاکستان هم در صدد توسعه برنامه هسته ایش برآید و کار بدان جا رسید که امروز پاکستان پرشتابترین توسعه برنامه هسته ای را در میان کشورهای جهان دارد.

هند خواستار پیوستن به گروه تامین کنندگان هسته ای است و در این تمایل از حمایت قوی اوباما برخوردار است.

این گروه متشکل از 48 کشور است و کار تجارت و صدور هر کالایی که بنوعی مرتبط با مواد هسته ای باشد، زیر نظر این گروه انجام می شود.

هدف از تمرکز یافتن این فعالیتها در گروه مزبور این است که اطمینان حاصل شود تجارت مواد هسته ای صرفا برای مقاصد صلح آمیز است و مصرف نظامی ندارد.

هند با عضویت در این گروه به عنوان یک کشور برخوردار از سلاح هسته ای مقام و جایگاهش رفعت می یابد، اما دهلی نو تا زمانی که معیارهای گروه فوق را رعایت نکرده است؛ سزاوار عضویت در آن نیست.

طبق یکی از اصول توافق 2008 هند قول داد آماده است، همچون سایر کشورها از تمامی الزامات و مسوولیت ها و سنت های سایر کشورهای دارای فناوری پیشرفته هسته ای تبعیت کند، اما هند عملا به قول خود پایبند نماند و چون گذشته به تولید ماده قابل انشقاق ادامه می دهد و زرادخانه هسته ای خود را هم گسترش می دهد.

گروه تامین کنندگان هسته ای قرار است اواخر ماه جاری میلادی در نشستی تقاضانامه هند برای عضویت را به بحث بگذارد. اوباما مشغول رایزنی است تا بتواند با اتکا به استثناهایی خاص، عضویت هند در گروه را بدست آورد.

اگر اوباما در این راه موفق شود؛ هند این شانس را خواهد داشت تا به عنوان عضو گروه مزبور؛ جلوی عضویت پاکستان را در آن بگیرد. پاکستان هم تقاضای عضویت در گروه یادشده را کرده است. هر تصمیمی در گروه اتخاذ شود باید با موافقت تمام اعضاء باشد.

عضویت پاکستان در این گروه مشوق های تازه ای به دست اسلام آباد داد تا به سوء رفتارهای هسته ایش ادامه دهد. پاکستان در گذشته فناوری هسته ای را در اختیار کره شمالی قرار می داده است .

چین که از دوستان نزدیک پاکستان است و هند را رقیب خود می داند، از مخالفان سرسخت عضویت دهلی نو در گروه یادشده است .

هند در رویای کسب شأن و منزلت و اهمیت بین المللی است و با این داعیه مترصد عضویت در سازمانهایی است که شئون بین المللی را حکمرانی می کنند.

اگر هند واقعا خواهان به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته ای است، باید معیارهای گروه یادشده را بپذیرد که از جمله آنها ورود به مذاکره با پاکستان و چین بر سر کنترل سلاح های هسته ای و توقف تولید سوخت هسته ای برای ساخت بمب اتم است .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 17خرداد1395، کدخبر: 82102301: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین