پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
سازمان ملل بیش از هفت دهه قبل و بعد از جنگ جهانی تأسیس شد تا به جای جامعه ملل وظیفه پاسداری از صلح و امنیت جهانی را به عهده بگیرد.
شعار سال:

سازمان ملل بیش از هفت دهه قبل و بعد از جنگ جهانی تأسیس شد تا به جای جامعه ملل وظیفه پاسداری از صلح و امنیت جهانی را به عهده بگیرد. با وجود این وظیفه و تشکیل نهادهای زیرمجموعه برای تحقق آن اما از همان ابتدای کار هم معلوم بود که وظیفه اصلی این سازمان تأمین منافع کشورهای پیروز در جنگ جهانی است و گواه این مطلب در وهله اول عضویت دائم این کشورها در مهم‌ترین نهاد این سازمان به نام شورای امنیت و بعد هم حق وتویی است که باعث می‌شود حفظ منافع این کشورها در عرصه جهانی تضمین شود، به همین جهت است که استفاده امریکا از حق وتو به خصوص در مورد رژیم صهیونیستی چیزی خارج از عرف متداول سازمان ملل نیست هرچند ناقض وظیفه ادعایی این سازمان در تأمین صلح و امنیت جهانی بوده است. به نظر می‌رسد حالا اتفاقی در این سابقه افتاده و سازمان ملل و دبیر کل آن جدای از وظیفه خدمت به قدرت‌های جهانی، تسلیم باج‌خواهی دولتی بدوی مثل عربستان سعودی و چند شیخ‌نشین عربی هم می‌شوند و مقام و منزلت سازمان خود را تا سطح خدمت به این کشورها تنزل می‌دهند.

موضوع قرار دادن نام ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در فهرستی از کشورها، جنبش‌های شورشی و سازمان‌های تروریستی است که مسئول کشتار، قطع عضو و سوءاستفاده از کودکان در جنگ یمن هستند. نام این ائتلاف به دلیل جنگ یمن در فهرست سیاه قرار گرفت آن هم به این دلیل که عربستان مسئول 60 درصد از مجموع 1953 مورد قتل و جراحت کودکان در یمن از سال گذشته میلادی تاکنون بوده است. روز جمعه بود که این فهرست سیاه از سوی سازمان ملل اعلام شد و نام ائتلاف سعودی تنها تا روز دوشنبه در آن ماند چرا که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، همین روز و با صدور بیانیه‌ای خبر از حذف ائتلاف سعودی از این فهرست داد. اقدام عجولانه و غیرقابل انتظار دبیر کل آن قدر عجیب بود که رسانه‌ها را به وسوسه انداخت تا از حقیقت ماجرا مطلع بشوند و کمتر از یکی دو روز بعد هم توانستند بخش‌هایی از موضوع را روشن بکنند. از آنچه رسانه‌ها به دست آورده‌اند می‌توان دریافت که عربستان از ابزارهای مالی تا فشارهای سیاسی و مذهبی استفاده کرده تا جناب دبیر کل را به تغییر در فهرست سیاه خود وادار کند و دبیر کل هم بیشتر از سه روز نتوانسته در مقابل این فشارها مقاومت کند. استقبال مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، از این تسلیم دبیر کل نشان می‌دهد امریکا هم در کنار عربستان نقشی داشته اما باید گفت که دبیر کل بر‌خلاف رویه چندین دهه سازمان ملل، این بار تسلیم کشوری می‌شود که نه در ردیف قدرت‌های جهانی قرار دارد و نه حتی به عنوان قدرت منطقه‌ای قابل توجه است و تنها برخوردار از دلارهای هنگفت نفتی است که می‌تواند با آن رأی برخی از کشورها را بخرد و حالا هم رأی دبیرکل سازمان ملل را خریده تا بی‌توجه به خون‌ کودکانی بشود که در یمن و توسط جنگنده‌های سعودی ریخته شده‌اند. تسلیم دبیر کل سازمان ملل آن قدر خارج از عرف و ارزش‌های شناخته شده بین‌المللی است که فیلیپ بولوپیون، معاون دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید: «سازمان ملل با فراهم کردن امکان دستکاری در فهرست ناقضان حقوق کودکان، در حقیقت اعتبار خود را از دست داد و سابقه دبیرکل را در زمینه حقوق بشر لکه‌دار کرد. این سطح جدیدی از انحطاط در سازمان ملل درخصوص موارد نقض حقوق بشر عربستان ضد کودکان در یمن است و سازمان ملل تحت فشارهای عربستان، نام این کشور را از لیست ننگین و سیاه خارج کرد. این یک سیاسی‌کاری آشکار است.» در واقع، دبیر کل سازمان با تسلیم در برابر فشار و باج‌گیری چند کشور عربی سطح سازمان خود را آنقدر تنزل داده که فقط خدمتگزار قدرت‌های جهانی نباشد بلکه آن را در برابر دلارهای نفتی به استخدام چند کشور عربی درآورده تا مهر تأییدی بزند به جنایت‌هایی که این چند کشور در منطقه و به خصوص در حق مردم یمن مرتکب می‌شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 20 خرداد 1395، کد مطلب:1100238 : www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین