پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
چندی پیش هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با محوریت الهام از «جزیره مکران» واقع در استان سیستان و بلوچستان و در راستای تلفیق هنر، فرهنگ و خلاقیت با شعار «خوشا مکران و نقش بی‌مثالش» برگزار شد. در این جشنواره مجموعه‌ای با طراحی شکوفه اسفندیاری با الهام از امواج سینوسی جزیره مکران و کوه‌های مریخی و تلاقی بی‌مثال کویر و دریا در این جزیره (که آن را مروارید گمشده دریای عمان می‌خوانند) ارائه شد و توانست لوح تقدیر و تندیس طاووس طلایی این جشنواره را از آن خود کند.

شعارسال: چندی پیش هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با محوریت الهام از «جزیره مکران» واقع در استان سیستان و بلوچستان و در راستای تلفیق هنر، فرهنگ و خلاقیت با شعار «خوشا مکران و نقش بی‌مثالش» برگزار شد. در این جشنواره مجموعه‌ای با طراحی شکوفه اسفندیاری با الهام از امواج سینوسی جزیره مکران و کوه‌های مریخی و تلاقی بی‌مثال کویر و دریا در این جزیره (که آن را مروارید گمشده دریای عمان می‌خوانند) ارائه شد و توانست لوح تقدیر و تندیس طاووس طلایی این جشنواره را از آن خود کند.

این طراح اصالتاً کرمانشاهی است و در اولین و دومین جشنواره طراحی لباس و تولیدکنندگان پوشاک ایران «دِپِکس ۲۰۱۷ و دِپِکس ۲۰۱۸» نیز که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در دو سال اخیر برگزار شد، با طرح نمادین «ایران دخت» که تلفیقی نمادین از معماری و فشن الهام گرفته از پاسارگاد و «مجموعه صلح» و الهام گرفته از گنبدهای ایرانی بود، برگزیده شد. با شکوفه اسفندیاری به گفت‌و‌گو نشستیم تا از طرحش در جشنواره مد و لباس و وضعیت طراحان لباس بگوید.

طرح شما در جشنواره مد و لباس فجر چه ویژگی‌هایی داشت که طاووس طلایی گرفت؟

جشنواره مد و لباس فجر با محوریت مکران برگزار شد. مکران یکی از جاذبه‌های توریستی بی‌نظیرایران است که خصوصیات جغرافیایی خاصی دارد که آن را از بعد گردشگری بسیار ممتاز و ویژه کرده است؛ از جمله موج‌های سینوسی که در این منطقه اتفاق می‌افتد و یکی از نوادر طبیعی است. همین‌طور کوه‌های مریخی که در مکران دیده می‌شود و از دیگر جاذبه‌های توریستی این منطقه است. طراحی مجموعه کالکشن‌سازی جشنواره مد و لباس فجر امسال نیز بر محور همین جاذبه گردشگری بود که طرح من از این جاذبه طبیعی الهام گرفت.

درباره تأکیدی که روی لباس‌های مفهومی دارید و در طرح ایران دخت از پاسارگارد الهام گرفتید چه حرفی دارید؟

در طراحی‌هایی که انجام می‌دهم خیلی از تکنیک هایم شخصی است و در هیچ کتابی توضیح داده نشده است. یکی از شاخه‌هایی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنم تلفیق معماری و طراحی لباس است نمونه‌ای که دو سال پیش نیز در جشنواره ارائه شد و مقام دوم کشوری را کسب کرد.

با توجه به گرایشی که افراد به سمت برند‌های خارجی دارند، تأکید شما چرا به سمت طرح‌های ایرانی است؟

معتقدم اگر خداوند ذره‌ای از هنر را در وجود کسی به ودیعه گذاشته باشد باید در راستای فرهنگسازی یا زنده نگه‌داشتن فرهنگ کشور خود به کار ببرد. من به نوبه خودم به نوعی در تلاشم تا جهانیان را با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران آشنا کنم کشورما در بعد توریستی و گردشگری قابلیت زیادی دارد که همه هنرمندان باید با هنر به نوعی سهم خودشان را در این زمینه ادا کنند.

من می‌خواهم به سهم خودم در هنر طراحی تحول ایجاد کنم تا دانشجویان وجوان‌ها بدانند که طراحی لباس فقط بعد تجاری ندارد و باید بعد هنری اش را هرگز فراموش نکنند که می‌تواند زبان گویای یک فرهنگ باشد.

آیا طرح‌هایی که در گذشته در لباس‌های سنتی و ایرانی بوده را در طرح‌های‌تان مورد توجه قرار می‌دهید؟

در واقع به این شاخصه اصطلاحاً «ری دیزاین» گفته می‌شود اگر طرحی از لباس‌های اقوام استفاده می‌شود باید شکل مدرن پیدا کند تا مورد توجه جوانان امروز قرار گیرد من تا حد زیادی در تلاشم لباس‌های ایرانی را به روشی مدرن‌تر ارائه کنم تا برای غیرمسلمان‌ها هم جالب باشد، در نمایشگاه لباس‌های اسلامی استانبول در پاویون ایران اکثر اروپایی‌هایی که آمده بودند برای‌شان جالب بود که تحولی در پوشش بانوی مسلمان ایجاد شده و لباس‌ها از یکنواختی درآمده و شکل مدرن پیدا کرده است. من در این نمایشگاه طرح‌های زیادی به لبنان، افغانستان، تاجیکستان، امارات و حتی اروپا ، فرانسه و ایتالیا فروختم طرح‌هایی که در ایران به‌ نام مانتو شناخته می‌شود برای آنها جالب بود که در کشورشان به تولید انبوه برسد.

با توجه به اینکه شما اصالتاً کرمانشاهی هستید علاقه‌ای به طرح‌های بومی منطقه کردنشین برای اجرا در طرح هایتان دارید؟

ما اهل هر جای ایران باشیم، ایرانی هستیم هنوز در این زمینه کار نکردم ولی در آینده می‌خواهم از طرح لباس اقوام استفاده کنم و به نوعی طرح‌ها را به روز و مدرن کنم تا برای نسل جدید قابل هضم باشد و با عشق آنها را بپوشند لباس اقوام به طرز غریبی توسط نسل جوان به فراموشی سپرده شده و وظیفه ماست که قدم‌هایی را در این زمینه برداریم.

برای اینکه طرح‌های شما در بازار به تولید انبوه برسد به چه حمایت‌هایی نیاز دارید؟

اتفاق خوبی که امسال در جشنواره مد و لباس فجر صورت گرفت اتصال طراحان به تولید‌کنندگان انبوه بود این اتفاق خیلی خوب است، تولیدات ما تقاضای بازار و مشتریان خاص خودش را دارد و اگر به تولید انبوه برسد از نظر مالی به طراحان کمک می‌شود.

به‌ نظر شما تبلیغات در حوزه مد و لباس چقدر هدفمند است؟

دنیا به سمت رقابت می‌رود و کشور ما هم مستثنی نیست هر کسی با توجه به پتانسیلی که دارد با قدرت مالی‌اش می‌تواند مطرح شود؛ در همه دنیا این نقطه ضعف وجود دارد که فقط آدم‌هایی که قابلیت زیادی دارند یا کالکشن‌های خوبی داشته به‌دلیل هزینه‌های بالای تبلیغات آن‌طور که باید و شاید دیده نمی‌شوند امیدوارم این نقطه ضعف با حمایت‌های دولتی برطرف شود تا کسانی که کارهای ارزشمند انجام می‌دهند بتوانند از امکانات تبلیغاتی با هزینه‌های پایین‌تر استفاده کنند و دیده شوند.

به شوهای زنده چقدر اعتقاد دارید؟

در هر اتاق فکری که حضور داشتم عنوان کردم که لباس باید در تن انسان دیده شود تا هدفی که طراح پشت آن لباس داشته مفهومش القا شود ولی واقعیت این است که بعضی از همکاران ما در سمت مدلینگ دچار سوءاستفاده‌هایی در شوهای زنده شدند که این باب کلاً بسته شود تمام کشورهای مسلمان الان با پوشش بسیار خوب این بخش را دارند و لباس‌های‌شان در مجامع بین‌المللی دیده می‌شود. شو زنده در کشورما منع قانونی دارد و مسئولان باید در این زمینه فکری کنند تا به چرخه مد و لباس برگردد چون طراحان به شوهای زنده نیاز مبرم دارند.

مزون‌هایی که لباس گرانقیمت دارند و بیشتر در شمال تهران شوهایی می‌گذارند و از بازیگران برای فروش لباس‌های‌شان استفاده می‌کنند، کمکی هم به صنعت مد می‌کنند یا بیشتر آسیب می‌زنند؟

این اتفاق در تمام دنیا رسم است که بازیگران و سلبریتی‌ها باعث شدند یک دیزاینر و طراح، مقبولیت عام بگیرد. کشور ما هم مستثنی نیست باید سلیقه همگان در بعد کمی و کیفی دوخت ارتقا پیدا کند، مردم تفاوت کار قوی و ضعیف را متوجه می شوند و فقط به اتکای اینکه فلان بازیگر این لباس را پوشیده لباس انتخاب نمی کنند. صنعت مد توسط طراحان و برندهای مشهور در جهان پیش می‌رود اما مردم یک جامعه هم باید سطح تفکرشان بالا برود وقدرت تشخیص داشته باشند که از چه برندی و مزونی استفاده کنند.

الان این طراحان که همه مدعی هستند تحصیلکرده اروپا هستند و تمام اختیار شخص را برای پیشنهاد لباس می‌گیرند و بر اساس اندام و شخصیت برای فرد پارچه و طرح انتخاب می‌کنند رویه درستی را در پیش دارند یا نه؟

دراینجا استایلیست‌ها و طراح‌ها باید جنبه مشاوره داشته باشند نه تصمیم گیرنده، این دوباره برمی‌گردد به اینکه مردم یک جامعه سطح فرهنگ‌شان در مورد پوشش‌شان بالا رفته و اجازه ندهند هرکس برای لباس پوشیدن‌شان تصمیم بگیرد و به آن سمت و سو بدهد من قبل از اینکه طراح باشم استایلیست بودم و مشتریانم نظر اول و آخر را از من می‌پرسیدند ولی هیچ وقت نظرم را تحمیل نمی‌کردم چون هر فرد باید بداند چه لباسی را می‌خواهد اگر خودش نداند وارد عمل می‌شوم تا انتخاب بهتری را داشته باشد طراحان فقط باید به مشتری‌ها مشورت بدهند تا انتخاب بهتر داشته باشند.

چرا لباس‌هایی که با سفارش به طراح، دوخته می‌شوند هزینه‌اش گران تمام می‌شود؟

در تمام دنیا لباس‌های تک دوزی شده قیمت خودش را دارد. قیمت‌های نجومی و گزاف که بعضاً بعضی همکاران برای تک دوزی‌ها دارند اجحاف در حق مشتریان است و نیاز به ساماندهی دارد، بخش ساماندهی مد و لباس نوپا است و نمی‌شود توقع داشت که بتواند تمام قسمت‌های طراحی لباس را راحت پوشش دهد باید مزون‌ها بر اساس تجربه و سابقه کار درجه‌بندی شوند تا جلوی قیمت‌های نجومی لباس‌های تک دوزی شده گرفته شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 20اسفند 1397 ، کدخبر:504285  www.iran-newspaper.com ،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین