پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۰۷۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
حال دانشگاه‌های ما این روز‌ها چندان خوب نیست، و عمده دلیل آن از بی کفایتی و سهل انگاری بیش از حد مسئولین فرهنگی و رؤسای دانشگاه است که سلسله دانشگاه‌های مملوء از مطالبه، غرق در بی‌فرهنگی و جهت‌گیری‌های منافی اخلاق و اسلام می‌شوند.

شعارسال: حال دانشگاه‌های ما این روز‌ها چندان خوب نیست، و عمده دلیل آن از بی کفایتی و سهل انگاری بیش از حد مسئولین فرهنگی و رؤسای دانشگاه است که سلسله دانشگاه‌های مملوء از مطالبه، غرق در بی‌فرهنگی و جهت‌گیری‌های منافی اخلاق و اسلام می‌شوند.

 علاوه بر اینکه دانشگاه محیط علم آموزی و تحصیل پیشرفت است، کارخانه آدم‌سازی نیز به گفته امام خمینی «ره» هست. جایی که در تأثیر پذیرترین دوران جوانی هرکسی، بخش مهمی از شخصیت او ساخته می‌شود که حالا حالا‌ها از بین رفتنی نیست. از این رو است که تربیت در مدرسه متوقف نمی‌شود و سوءگیری‌ها وجهت گیری‌هایی که از دانشگاه آغاز می‌شود آینده هر فردی و آینده جامعه را خواهد ساخت.

اما حال دانشگاه‌های ما این روز‌ها چندان خوب نیست، و عمده دلیل آن از بی کفایتی و سهل انگاری بیش از حد مسئولین فرهنگی و رؤسای دانشگاه است که سلسله دانشگاه‌های مملوء از مطالبه، غرق در بی‌فرهنگی و جهت‌گیری‌های منافی اخلاق و اسلام می‌شوند. متاسفانه تدبیر و چاره‌اندیشی صحیح معاونت و مدیریت فرهنگی دانشگاه‌های سراسری و آزاد به یک حلقه مفقوده تبدیل شده است که آدمی گاه می‌پندارد نکند همه این‌ها که در دانشگاه خودشان حاضر و ناظر نیستند باهم جایی اجتماع تشکیل داده باشند؟ و گرنه این همه سهل انگاری را که نمی‌توان نادیده گرفت.

دانشگاه الزهرا، دانشگاه تک جنسیتی است که خاصه برای تربیت فرهیختگان زن ساخته شد و آنچه از نام آن برمی‌آید این است که الگو گیری برای تربیت زنان فرهیخته اسلامی در این دانشگاه باید از نام آن گرفته شده باشد؛ ولی، آنچه از این دانشگاه در چندماه اخیر دیده میشود نه شباهتی به دانشگاه فرهیخته ساز اسلامی دارد و نه فرهنگ اسلامی از آن بر می‌آید. از ماجرای ده ونک که بگذریم، ماجرای رقص دختران در دانشگاه آن هم در سالن همایش‌ها و برنامه جمعی دانشگاهی یکی از ناخوشایند‌ترین نوع نادیده انگاری مسائل مهم فرهنگی مناسب با شئونات دانشجو، فرهنگ اسلامی ایرانی حاکم بر فضای علمی دانشگاهی کشور بود.

بعد از این ماجرا و به چشم آمدن سهل انگاری فرهنگی در دانشگاه‌های مختلف کشور، اعم از جشن‌های دانشجویی و تجمع‌های دانشجویی، این بار چشممان به یک اطلاعیه از دانشگاه الزهرا افتاد، برنامه‌ای جنسیتی با عنوان رهیافت‌هایی به جنسیت، با حضور سمیرا حاتمی زاده جامعه شناس و به همت مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا، نام برنامه، برگزار کننده و کارشناس آن هرسه به فکر فروبرنده بود.


اگر اسم سمیرا حاتمی زاده را در گوگل سرچ کنید، نامه اعتراضی ۳۸۵ فعال اجتماعی به دستگیری یک جامعه شناس، را می‌بینید، فردی که در اغتشاشات سال ۸۸ شرکت داشته و سابقه زندان امنیتی وی به دهه ۷۰ بازمی‌گردد، حمایت این مدعو دانشگاه الزهرا از زندانی سیاسی پرسابقه عجیب نیست.

اما به اسم جنسیتی برنامه که نگاه کنید، یاد تجمع دانشگاه تهران در اعتراض به یک موضوع به نظر برخی جنسیتی خواهید افتاد، تجمع در اعتراض به قانون رعایت حجاب در دانشگاه، که توسط برخی من جمله فمینیسم‌ها و طرفداران برابری بلاقید زنان و مردان گردانده شد.

حال سوال اینجاست که برگزاری برنامه‌ای جنسیتی با وجود اتفاقات اخیر در دانشگاه‌های تهران از جمله دانشگاه تهران آن هم توسط مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا، که به داشتن تفکر چپ معروف است می‌تواند بی دلیل باشد؟ اگر از دانشجویان دانشگاه الزهرا بپرسید که محمع اسلامی چه‌جور تشکلی است، خواهند گفت: جایی که چپ‌ها وقتی انجمن اسلامی‌ای نبود برایشان با همکاری دانشگاه این مجمع را تاسیس کردند.

برای مطلع شدن از وضعیت دعوت این مهمان و برگزاری این برنامه به سراغ خانم مقدم، معاونت فرهنگی دانشگاه الزهرا رفتیم. وی در پاسخ به اینکه مجوز دهی به چنین برنامه‌هایی با این اوضاع و احوال فعلی حاکم برفضای دانشگاه‌ها و حضور چنین مدعوی آیا با تایید معاونت فرهنگی دانشگاه بوده است یا خیر، به مجوز و تأیید شورای نظارت بر تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: ملاک برگزاری برنامه‌های تشکل‌های اسلامی براساس تقاضای تشکل‌ها و تضویب در شورای نظارت بر تشکل‌ها با بررسی جوانب مختلف صورت می‌پذیرد.

در واقع این بدین معناست که این برنامه و برنامه‌های شبیه این در دانشگاه الزهرا از فیلتر معاونت فرهنگی رد شده‌اند و معاونت فرهنگی نیز در برگزاری این برنامه‌ها یا سهل انگار است یا شریک! اما این دومینوی بی کفایتی فرهنگی در دانشگاه‌های کشور چه زمانی خاتمه خواهد یافت و مسئولین خفته از خواب بیدار خواهند شد، مشخص نیست.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت 1398 ، کدخبر:764386 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین