پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۵۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
صنعت ریلی در ایران در حالی مغفول مانده که سایر کشورها با نرخ واقعی قیمت سوخت، اولویت و مزیت را به حمل‌ونقل ریلی داده‌اند.

شعارسال: صنعت ریل شاه‌کلید حل معضلات حمل‌ونقل کشور است و با توجه به این مسئله می‌طلبد که حمایت‌های لازم از سوی وزارت صمت و سیستم بانکی صورت بگیرد. صنعت ریلی کشور سال‌هاست که در گیرودار کمبود منابع و اولویت‌های دسته چندمی، مانده و انتظار دارد در این برهه با توجه به سیاست‌های جدید، نگاه ویژه‌ای را که مستحق است، از دولت و مجلس دریافت کند و به جایگاه واقعی خود دست یابد. صنعت ریلی در ایران در حالی مغفول مانده که سایر کشورها با نرخ واقعی قیمت سوخت، اولویت و مزیت را به حمل‌ونقل ریلی داده‌اند.

این در حالی است که با توجه به یارانه‌هایی که به حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص داده‌شده، از توان حمل‌ونقل ریلی برای رقابت کاسته شده و این مُد با چالش‌هایی در مسیر توسعه و نوسازی مواجه است. طبق آمار امروز ۳۰درصد لکوموتیوهایی که در شبکه ریلی سیر می‌کنند، توسط بخش خصوصی تأمین شده‌اند و درعین‌حال ۱۰۰درصد واگن‌ها در تملک بخش خصوصی است.

حمایت و اراده سوبسیدهای لازم به شرکت‌های فعال در صنعت ریلی می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های ارزی شود و نفع عمومی را به دنبال داشته باشد. درحالی‌که از منظری ارائه سوبسید و یارانه به بخش ریلی صرف منابع محسوب می‌شود اما با توجه به بازدهی این صنعت در حمل‌ونقل کالا و مسافر مصداق بارز سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری که علاوه بر نقش مثبت بر حمل‌و‌نقل کشور، در اشتغال کشور نیز نقش مثبتی دارد. به‌گونه‌ای که می‌توان انتظار داشت مؤلفه‌های اقتصادی این بخش مانند گردش مالی و اشتغال ضمن این‌که موقعیت فعلی را حفظ کنند، جهش روبه‌جلویی را تجربه کنند.

نقش حمل‌ونقل ریلی در اقتصاد کشورها به‌قدری اهمیت دارد که برخی از کشورها باوجود زیانده بودن این بخش دولت‌ها سوبسیدهای موردنیاز را در اختیار صنعت ریلی می‌گذارند. انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی هم بر پایه نقش حمایت محور خود نسبت به لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده که اخیرا به مجلس ارائه‌شده است، درخواست‌هایی را مطرح کرده است. پیشنهاد کرده‌ایم که نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده بخش ریلی در بودجه صفر درصد در نظر گرفته شود و اگر پارلمان نشینان به این لایحه رای مثبت بدهند کمک شایانی به بخش ریلی می‌شود.

درعین‌حال با توجه به موقعیت ایران در قلب کریدورهای بین‌المللی، توسعه حمل و نقل ریلی به افزایش نقش ایران در حمل‌ونقل بار و مسافر منطقه و بین‌المللی می‌انجامد. با حمایت از ریل، حمل‌ونقل ترکیبی که بازهم در حمل و نقل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت دارد، تقویت می‌شود و از این منظر نیز منافع زیادی تامین می‌شود. درحالی‌که حمل‌ونقلی ترکیبی نقش اساسی در بالندگی اقتصاد کشور دارد اما توجهات لازم از سوی مسئولان دریافت نمی‌کند و به‌نوعی مغفول مانده است، به همین دلیل، انجمن ریلی به‌عنوان یکی از متولیان حمل‌ونقل کشور، به دنبال افزایش نقش حمل‌ونقل ترکیبی در کشور است و بر این باور است که حمل و نقل ترکیبی باعث بالندگی در صنعت، معدن، راه و نهایتا اقتصاد کشور می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت هفته نامه حمل و نقل، تاریخ انتشار: 23اردیبهشت1398 ، کدخبر: 20638: www.transportationweekly.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین