پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۴۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
اولادقباد گفت: امروز با توجه به تمام جاذبه‌های توریستی که در کشور داریم می‌توانیم سالانه حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمدزایی از صنعت گردشگری داشته باشیم در حالی که درآمد کنونی به یک دهم این رقم هم نمی‌رسد.
شعارسال: صنعت توریسم به عنوان یک صنعت تاثیرگذار و ارز‌آور در دنیا مطرح است و در این راستا کشورهای زیادی تلاش کردند تا با خلق جاذبه‌های بیشتر، سهم عمده‌ای را از این بازار داشته باشند. برخی کشور‌ها که در اقتصاد کلان دنیا محصول خاصی برای صادرات ندارند، توانسته‌اند با گسترش صنعت توریسم، وضع اقتصادی کشورشان را متحول کنند.

با وجود اثبات این صنعت در اقتصاد، همچنان وضع این حوزه در ایران شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و سهم ایران از بازار جذب توریست در دنیا با وجود جاذبه‌های فراوانی که دارد، اندک و ناچیز است.

در همین خصوص، فریده اولادقباد عضو فراکسیون گردشگری مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش تحریم‌های بین‌المللی و خصمانه‌ای را علیه ایران وضع کردند لازم و ضروری است که مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ما راه‌هایی را برای بهبود اقتصاد کشور پیدا کنند. یکی از این مسیرها که می‌تواند هم به اقتصاد مملکت کمک کند و هم ایجاد شغل و ارزآوری برای ما داشته باشد، مدیریت صنعت گردشگری است.

وی افزود: سال‌هاست که بسیاری از کشورها برای اینکه ضعف‌های اقتصادی خود را جبران کنند روی به تبلیغ جاذبه‌های کشور خود آورده‌اند زیرا جذب توریست خارجی و ارزآوری به مراتب آسان‌تر از ایجاد یک صنعت خاص و تولید محصول است.

اولادقباد تصریح کرد: آمریکا همیشه تلاش داشته که ایران را به انزوا بکشاند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نکرده است. یکی از برنامه‌های همیشگی آمریکا برای فلج کردن اقتصاد ایران، تحریم نفت بوده و تجربه به مسئولان ما نشان داده هرچه به نفت وابسته‌تر باشیم اثر تحریم‌ها بر کشور بیشتر می‌شود و به تبع آن، اقتصاد کشور در سراشیبی قرار خواهد گرفت.

رییس فراکسیون زنان مجلس گفت: ایران دارای ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی است که می‌توان بواسطه آن‌ها برای کشور درآمدزایی است. یکی از این ظرفیت‌ها، کشور چهار فصل و تاریخی است که در آن زندگی می‌کنیم. ایران به لحاظ جاذبه‌های بالقوه گردشگری دنیا رتبه بالایی دارد اما سهمش در جذب توریست بسیار کم بوده و به نوعی ما نتوانستیم از این صنعت آن‌طور که شایسته است استفاده لازم را ببریم.

این نماینده تهران یادآور شد: امروز ما با توجه به تمام جاذبه‌های توریستی که در کشور داریم می‌توانیم سالانه حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشیم در حالی که درآمد کنونی به یک دهم این رقم هم نمی‌رسد که این موضوع نشان می‌دهد خیلی از این صنعت فاصله گرفته‌ایم و نتوانستیم با برنامه‌های مدون، سهم خود را از این صنعت در بین کشورهای پرجاذبه افزایش دهیم.

اولادقباد ادامه داد: سهم گردشگری ایران در تولید ناخالص داخلی کشور بین ۲.۵ تا ۳ درصد است. پیشنهاد من این است که با استفاده از توان دیپلماسی و رایزنی‌های فرهنگی و با کمک رسانه‌هایی که در اختیار داریم فضا را طوری رقم بزنیم که افرادی که در دیگر نقاط جهان هستند بیش از پیش با جاذبه‌های گردشگری ایران آشنا شوند و مطمئمناً اگر این تبلیغ به درستی انجام شود روز به روز شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران خواهیم بود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: یکی دیگر از بخش‌هایی که می‌تواند به صنعت گردشگری ما کمک کند این است که ایران دارای زیارتگاه‌های مذهبی زیادی است و این موضوع برای مسلمانان دیگر کشورها و به خصوص کشورهای مسلمان و همسایه ما بااهمیت است. بطور مثال چند سالی است که بسیاری از مردم عراق، سفر به ایران را انتخاب می‌کنند و اگر بتوانیم نقشه راه مناسبی داشته باشیم می‌توانیم مردم دیگر کشورهای مسلمان را هم برای سفر به ایران مجاب کنیم.

اولادقباد با اشاره به سقوط ارزش پول ملی گفت: بیش از یک سال است که ارزش پول ملی ایران با سقوط چشمگیری روبرو شده و از این‌رو سفر گردشگران خارجی به ایران مقرون به صرفه‌تر از گذشته شده است و حال که ما با بحران اقتصادی و ارزآوری مواجه هستیم چه بهتر که بتوانیم از این فضا به نحو احسن استفاده کنیم تا کمبودهای برخی دیگر از حوزه‌های اقتصادی را پوشش دهیم.

وی افزود: مزیت جذب توریست به ایران تنها به موضوعات اقتصادی محدود نمی‌شود بلکه این مسیر می‌تواند فرهنگ کهن و چهره واقعی کشورمان را به دیگر مردمان دنیا نشان دهد.

اولادقباد اظهار داشت: در چند سال اخیر موضوع جدیدی در صنعت توریست مطرح شده و آن هم توریست درمانی است. اکنون ایران به لحاظ زیرساخت‌ها و هزینه‌های درمان یکی از مقرون به صرفه‌ترین کشورها در این بخش است که شایسته است در این رابطه بطور خاص تبلیغات لازم انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من یکی از طراحان ارتقای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه بودم که پس از رفع ایرادات شورای نگهبان این طرح به تصویب نهایی رسید و ما منتظر هستیم که دولت هرچه زودتر ساز و کارهای این تغییر را ایجاد و اعمال کند، زیرا معتقدیم اگر قرار باشد اقتصاد منهای نفت در کشور عملیاتی شود حتماً باید به صنعت گردشگری بطور خاص توجه شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1398 ، کدخبر: 93898 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
0
0
گردشگری ایران با محدودیت های فراوانی روبروست که متاسفانه اجازه رشد واقعی به این صنعت رو نمیده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین