پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
بارش باران سنگین در چند روز پایانی سال گذشته سبب شد تا آبگرفتگی مهمان ناخوانده نوروزی مردم روستا‌های مرزی شهرستان راز و جرگلان باشد.

شعارسال: بارش باران سنگین در چند روز پایانی سال گذشته سبب شد تا آبگرفتگی مهمان ناخوانده نوروزی مردم روستا‌های مرزی شهرستان راز و جرگلان باشد.

 بارش سنگین در چند روز پایانی سال گذشته و دو ماه فروردین و اردیبهشت سال جاری سبب شد تا بسیاری از منازل روستایی این شهرستان دچار آسیب و یا تخریب شود.

با وجود اینکه وارد ماه خرداد شده‌ایم و انتظارات بر این بود که از میزان بارش‌های سیل آسا در خراسان شمالی کاسته شود، اما همچنان بارش‌های رگباری سبب به وجود آمدن خسارت به خصوص در حوزه منازل مسکونی این شهرستان شده است.

مردم ریسک را به جان خریده و در منازل آسیب دیده در حال زندگی هستند

درخشان دهیار، روستای یکه سعود در شهرستان راز و جرگلان با اشاره به اینکه این روستا دارای حدود ۵۳۳ منزل مسکونی است، گفت: بر اثر بارش‌های شدید باران از اواخر سال گذشته تاکنون ۱۴۵ واحد مسکونی در این روستا تخریب و یا دچار آسیب شدند.

وی افزود: تخریب منازل سبب شد تا برخی از خانواده‌ها از منزل مسکونی خود کوچ کرده و در منزل بستگان خود سکنی گزینند و برخی نیز در همان منازل آسیب دیده در حال ادامه زندگی هستند.

درخشان ادامه داد: هم اکنون یک واحد مسکونی در این روستا وجود دارد که چهار خانواده به علت اتفاق پیش آمده در آن در حال زندگی هستند.

مردمی که با باران کنار می آیند به شرطی که با آنها کنار بیاید/ تسهیلات خوب است اگر بگیریم

وی با بیان اینکه بارش‌های رگباری و سیل آسا همچنان در حال بارش است و دست بردار نیست، اظهار کرد: خانوار‌هایی که در منازل آسیب دیده خود در حال زندگی هستند بر روی سقف خانه خود پلاستیک کشیده اند تا آب به سقف خانه نفوذ نکند، اما سه ماه از استفاده این پلاستیک‌ها می‌گذرد و این پلاستیک‌ها نیز جواب گوی باران‌ها نیست و نمی‌تواند از نفوذ نم به داخل خانه جلوگیری کند.

درخشان تصریح کرد: از سوی دیگر سقف و دیوار تعدادی از این منازل ترک خورده اند و ادامه زندگی در آن به صلاح نیست و باید هر چه سریع‌تر تسهیلات ساخت و ساز منازل آسیب دیده اعطا تا ساخت و ساز آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون این افراد ریسک خطر را به جان خریده‌اند و در حال ادامه زندگی در این منازل هستند.

مردم آسیب دیده" بگ پولاد" چشم انتظار دریافت تسهیلات هستند

اسفندیاری دهیار روستای بگ پولاد در شهرستان راز و جرگلان نیز در ادامه بیان کرد: بر اثر بارش‌های شدید باران ۱۰۰ منزل مسکونی در این روستا آسیب دید.

وی تصریح کرد: برخی از افراد که توان مالی برای اجاره منزل مسکونی نداشته و یا اینکه نمی‌توانستند در منازل مسکونی بستگان خود زندگی کنند، همان منزل آسیب دیده را با خشت و گل مرمت کرده اند، اما این منازل آسیب دیده اند و زندگی در آن با ریسک بالایی همراه است.

به گفته وی تعدادی از خانواده‌ها نیز هم اکنون در چادر زندگی می‌کنند.

اسفندیاری توضیح داد: هم اکنون تمایل مردم برای دریافت تسهیلات نوسازی منازل مسکونی در این روستا بالا رفته، اما هنوز هیچ یک از این آسیب دیدگان تسهیلاتی برای بازسازی منازل مسکونی خود دریافت نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: مردم این روستا چشم انتظار اعلام بانک برای دریافت تسهیلات جهت نوسازی منازل خود برای خارج شدن از این وضعیت هستند.

تاکنون فقط ابلاغیه ۳۵۰ فقره تسهیلات به خراسان شمالی اعلام شده است

روحانی، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی همچنین با اشاره به اینکه بر اثر بارش‌های شدید باران بیش از شش هزار واحد مسکونی در این استان دچار آسیب شدند، گفت: از این تعداد بیش از دو هزار واحد مسکونی متعلق به شهرستان راز و جرگلان بوده است.

وی افزود: به طور کلی قبل از وقوع خسارت‌های ناشی از سیل در راز و جرگلان، ۲۲ درصد از منازل مسکونی این شهرستان مقاوم سازی شده بودند و ۷۸ درصد امر مقاوم سازی در آن‌ها انجام نشده بود.

روحانی ادامه داد: طولانی بودن مسیر، نبود بانک عامل در منطقه و دیدگاه خود افراد برای دریافت تسهیلات از بانک از عواملی بودند که سبب شده بود تا میزان مقاوم سازی‌های انجام شده در راز و جرگلان اندک باشد.

وی اظهار کرد: هم اکنون ساخت و ساز انجام شده و ارجاع پرونده و معرفی پرونده‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک انجام شده است، اما تاکنون فقط ۳۵۰ ابلاغیه بانک برای دریافت تسهیلات اعلام شده که این رقم در مقابل منازل آسیب دیده در استان بسیار اندک است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:8 خرداد 1398 ، کدخبر:6949438 www.yjc.ir،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین