پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۸۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
میر گفت: بنابر آخرین آمار تا ۱۸ خرداد، سطح مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی در سطحی ۵۳۱ هزار و ۸۸۰ هکتار صورت گرفته است.
شعار سال :  محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور  درباره آخرین وضع هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور اظهار کرد: بنا بر آخرین آمار تا ۱۸ خرداد، سطح مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی در سطحی حدود ۵۳۱ هزار و ۸۸۰ هکتار در ۸ استان جنوبی کشور صورت گرفته است.
وی افزود: بنابر آمار تا روز گذشته در سطح ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ هکتار در سیستان و بلوچستان، ۱۲۸ هزار و ۴۶۲ هکتار در جنوب کرمان، ۱۱۱ هزار و ۲۶۲ هکتار هرمزگان، ۸۶ هزار و ۲۷۰ هکتار بوشهر، ۲۴ هزار و ۲۰۴ هکتار فارس، ۱۹۵ هکتار خراسان جنوبی، ۴ هزار و ۹۰۰ هکتار کهگیلویه و بویر احمد و ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار کرمان مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.
میر درباره آخرین وضعیت ورود موج دوم ملخ‌های صحرایی به کشور گفت: بنابر پیش بینی‌های فائو، به احتمال زیاد دسته جدید ملخ‌ها وارد ایران می‌شوند و سپس به سمت هند و پاکستان عزیمت می‌کنند؛ از این رو در چند روز گذشته ۲ تا ۳ ریزش دیگر در استان‌های جنوبی گزارش شده است، اما هنوز به ریزش متراکم نرسیده ایم.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه از ابتدای بهمن تا کنون ۱۵۳ ریزش در استان‌های جنوبی کشور داشتیم، بیان کرد: طبق پیش بینی‌های فائو، مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی تا اواسط شهریور در کشور ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، تا اواسط شهریور پیش بینی می‌شود که سطح مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی حداقل به ۷۰۰ هزار هکتار برسد.
میر درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات گفت: با توجه به استمرار ریزش ملخ صحرایی، وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح موضوع خواستار دریافت ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر شد که بنابر آخرین اطلاعات تنها با ۱۰ میلیارد تومان آن موافقت شده است که تا کنون پولی به حساب سازمان واریز نشده است.
این مقام مسئول ادامه داد: اگر ملخ‌ها پس از ورود به کشور به سمت هند و پاکستان عزیمت کنند، این میزان اعتبار کافی است، اما اگر وضعیت به گونه‌ای باشد که به سبب ریزش ملخ مجبور به مبارزه شویم، اعتبارات باز هم باید افزایش یابد.

کمبودی در تامین آفت کش نداریم/ سازمان حفظ نباتات مخالفتی با خرید ملخ ندارد
وی در واکنش به مباحث پیرامون خرید تضمینی ملخ در بندرعباس گفت: سازمان حفظ نباتات مخالفتی با اقدام فرماندار بندرعباس برای خرید ملخ ندارد، اما ساز و کار غیر شیمیایی برای انجام این کار نداریم. در حالیکه اگر شرکتی با بکارگیری روش‌های غیر شیمیایی بتواند ملخ‌ها را سالم صید کند که مورد تایید سازمان دامپزشکی باشد؛ امکان استفاده در جیره غذایی دام و آبزیان وجود دارد.
میر ادامه داد: اگر شرکتی بتواند در زمان مناسب و به روش غیرشیمیایی نسبت به مبارزه و جمع آوری آفت ملخ اقدام کند، نه تنها مخالفتی نداریم، بلکه حمایت هم می‌کنیم؛ اما تا کنون هیچ شرکتی در این خصوص اعلام آمادگی نکرده است.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه کمبودی در تأمین آفت کش مورد نیاز برای مبارزه علیه آفت ملخ‌های صحرایی نداریم، بیان کرد: روزانه میزان مصرف و آفت‌کش در استان‌ها رصد می‌شود و در صورت نیاز تزریق آفت کش صورت می‌گیرد و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه نیست.

سطح مبارزه ملخ‌های مراکشی به ۶۰ هزار هکتار رسید
وی در خصوص هجوم ملخ‌های مراکشی به نوار شمالی کشور گفت: تاکنون در سطح حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی نوار شمالی کشور مبارزه صورت گرفته است و همچنان در حال مبارزه علیه این آفت هستیم و هیچگونه نگرانی در این زمینه نداریم.
میر با اشاره به اینکه قدرت تخریبی ملخ‌های مراکشی کمتر از ملخ‌های صحرایی است، اظهار کرد: اگرچه امسال به سبب شرایط مساعد آب و هوایی، حجم آفت ملخ بومی در نوار شمالی کشور بیشتر شده است، اما این آفت کاملا تحت کنترل است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

هجوم ملخ‌های صحرایی به تهران صحت ندارد
سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره مباحث مطرح شده پیرامون هجوم ملخ‌های صحرایی به تهران گفت: بنده بار‌ها این موضوع را تکذیب کردم چرا که ملخ‌های نیمه شمالی کشور همچون استان‌های تهران، قزوین، زنجان، گیلان، اردبیل و مازندران ملخ مراکشی و بومی هستند و هیچ ارتباطی به ملخ صحرایی ندارد.
وی هجوم ملخ‌های صحرایی به تهران را تکذیب کرد و افزود: با توجه به بارش‌های اخیر و شرایط مساعد آب و هوایی، جمعیت ملخ‌های بومی یا مراکشی به نیمه شمالی کشور افزایش یافته است که این موضوع هیچ ارتباطی به ملخ‌های صحرایی ندارد.
به گفته این مقام مسئول، قدرت تخریبی ملخ‌های مراکشی کمتر از ملخ‌های صحرایی است و تنها در شرایطی که وارد فاز خسارت می‌شوند، باید مبارزه صورت گیرد تا خسارتی به باغات و مزارع وارد نشود.
میر در پایان تصریح کرد: فیزیولوژی ملخ‌های مراکشی با صحرایی کاملا متفاوت است. این گونه ملخ در طول عمر خود حداکثر ۵۰ کیلومتر جابه جا می‌شود، در حالیکه ملخ‌های صحرایی در یک روز ۲۰۰ کیلومتر جابه جا می‌شوند.

شعار سال،بااندکی اضافات وتلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار: 20خرداد 1398، کدخبر:6961348،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
0
0
همین ملخها رو کم دا شتیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین