پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
کارشناس حوزه کشاورزی گفت:‌ تولید کودهای بیولوژیک به‌دلیل اینکه مستلزم صرف نیروی انسانی است به‌نوعی عامل ایجاد اشتغال ثابت و پایدار در مناطق مختلف کشور است.
شعارسال: محمدحسین توکلی درباره محاسن کودهای بیولوژیک و معایب کودهای شیمیایی در کشاورزی اظهار کرد: از دیرباز کشاورزان و باغداران در راستای افزایش میزان تولید محصولات خود و به‌تبع آن بالارفتن درآمد ناشی از آن به استفاده از کودهای طبیعی روی آوردند.

وی افزود: کودهای طبیعی که شامل کودهای دامی و طیور بوده بر خلاف کودهای شیمیایی به‌مرور زمان، بافت و ساختار خاک را حفظ کرده و باعث تقویت میکروارگانیسم‌های آن می‌شوند که اثرات مثبت آن تا مدت‌ها قابل مشاهده است.

کارشناس حوزه کشاورزی با تأکید بر نقش کودهای ارگانیک در سلامت بهتر محصولات کشاورزی گفت: کودهای حیوانی به‌دلیل ساختار طبیعی آنها که باقی‌مانده مواد آلی هستند در اثر تجزیه به ذرات سازنده همان مواد اولیه تجزیه‌شده، اثرات بدی بر روی انسان و حیوانات ندارند؛ اما برخلاف کودهای ارگانیک، کودها و سموم به‌دلیل ساختار معدنی و شیمیایی آنها به‌راحتی در بافت گیاه باقی‌مانده و در اثر مصرف به بدن مصرف‌کننده انتقال می‌یابند.

توکلی تصریح کرد: انتقال این مواد و تجمع آنها در بلندمدت موجب آسیب رساندن به بافت‌های زنده فرد میزبان می‌شود که در شدیدترین حالت فرد به انواع سرطان‌ها دچار خواهد شد.

وی مطرح کرد: در سال‌های اخیر با وجود منتشرنشدن بسیاری از آمارهای سازمان‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها، شاهد رشد چشمگیر شیوع انواع سرطان‌ها مانند سرطان خون و معده در استان کرمان هستیم و تعدد شیوع سرطان خون در جنوب کرمان هم می‌تواند مؤید خطرناک بودن انواع سموم و کودهای مورد استفاده در کشت‌های گلخانه‌ای و جالیزی جنوب این استان باشد.

کارشناس حوزه کشاورزی در جواب این سؤال که راه‌حل برون‌رفت از این معضل چیست، خاطرنشان کرد: راه برون‌رفت از همه این معضلات فقط در استفاده از محصولات کشاورزی ارگانیک و یا مصرف بهینه کودهای بیولوژیک طبیعی است که سال‌ها در کشورهای زیادی مورد بررسی و استفاده قرار گرفته‌اند.

توکلی افزود: هلند که یکی از کشورهای اصلی تولیدکننده کود و سم در جهان است، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی در حوزه بیولوژیک را نیز داراست.

وی عنوان کرد: در کشور ما نیز چند مؤسسه و سازمان در وسعتی بسیار کم اقدام به تهیه این کودها کرده‌اند که به‌دلیل حمایت‌ نشدن مناسب بخش دولتی و خصوصی از جمله کشاورزان در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری در کارنامه خود نداشته‌اند.

پژوهشگر حوزه کشاورزی گفت: در تحقیقات دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته میکروبیولوژی ثابت شده است که استفاده از این کودها که در اثر تلقیح باکتری‌های فعال خاک به دست می‌آیند، مقدار حجمی تولید محصول چیزی حدود سه برابر افزایش را نشان خواهد داد.

توکلی تصریح کرد: کودهای بیولوژیک صرفاً باید بر اساس ویژگی‌های هر منطقه تهیه شوند و در بسیاری از مواقع منحصر به منطقه مورد بررسی بوده و مستلزم صرف نیروی انسانی خاص در آن منطقه هستند که خود به‌ عامل ایجاد اشتغال ثابت و پایدار در مناطق مختلف کشور تبدیل خواهند شد.

وی با بیان نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق چشم‌انداز پیشرفت علمی و سلامت جامعه تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در زمینه استفاده از کودهای ارگانیک پیشتاز بوده و توانسته از ظرفیت فضولات استخرهای پرورش ماهی در راستای افزایش میزان تولید محصول گل محمدی بهره‌برداری کند.

این کارشناس فضای سبز افزود: کرمان با دارابودن اقلیم‌های متفاوت و تنوع تولیدی محصولات کشاورزی می‌تواند پیشگام عرصه فرآوری ضایعات کشاورزی به‌ویژه محصولات جالیزی و گلخانه‌ای در راستای تولید کودهای ارگانیک و کمپوست باشد و در این بین نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگران به‌شدت خالی است.

توکلی اظهار کرد: با توجه به نیاز روزافزون کشور به مصرف کودهای مختلف که اکثراً وارداتی و شیمیایی هستند باید منتظر همت بلند مسئولان در زمینه افزایش سلامت هموطنان و خودکفایی و ایجاد اشتغال در میان جوانان متفکر و هوشمند این مرزوبوم ماند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 12 تیر 1398 ، کدخبر: 401530 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین