پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۸۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
محمدعلی رضایی، رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی با اشاره به بارندگی‌های اول سال جاری، عنوان کرد که تولید زعفران در کشور با افزایش مواجه خواهد بود و به بیش از 500 تن خواهد رسید، در نتیجه ضرورت دارد که فکری برای صادرات مناسب زعفران ایرانی اندیشیده شود.
شعارسال: رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی از ایجاد رانت و فساد در بازار زعفران ایران انتقاد کرد و گفت که در نتیجه مشکلات پیش آمده در این بازار، صادرات زعفران از رونق افتاده ‌است.

محمدعلی رضایی در این باره افزود: سال گذشته، سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید تضمینی 70 تن زعفران از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم 4.2 تا 4.5 میلیون تومان کرد. این حجم از زعفران خریداری شده بعداً در اختیار کسانی قرار گرفت که تخصصی در این بازار نداشتند. همان محصول در بورس به قیمت 12 تا 16 میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم، فروخته شد.

وی افزود: سال گذشته در حدود 350 میلیون دلار زعفران از ایران صادر شد در حالی که بیش از 70 درصد این حجم توسط افرادی غیرمرتبط با این حوزه و صادرکنندگان تازه‌کار صادر شد. در حالی که بزرگ‌ترین صادرکننده زعفران کشور با سابقه بیش از چهار دهه فعالیت تخصصی، به دلیل شرایط بد اقتصادی نتوانست صادراتش را به 20 میلیون دلار نیز برساند.

رضایی در عین حال، صدور بخشنامه‌های مختلف از سوی بانک مرکزی با موضوعات ارزی و الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور و به گفته وی با نرخ نامتعارف را دلیل پیدایش رانت و فساد در بازار زعفران کشور عنوان کرد و گفت: در حالی قیمت زعفران در اسپانیا در حدود 600 یورو به ازای هر کیلوگرم است که در ایران این نرخ به 750 یورو رسیده ‌است و در چنین شرایطی امکان رقابت برای صادرکنندگان واقعی از ایران وجود ندارد.

افغانستان رقیب اصلی زعفران ایران

رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی، از تجار افغانستانی به عنوان رقبای جدی صادرکنندگان زعفران ایرانی یاد کرد و افزود: عضویت افغانستان در سازمان جهانی تجارت به امتیاز بزرگی برای تجار این کشور تبدیل شده به طوری که صادرات زعفران از این کشور به آمریکا، چین و هند که بزرگ‌ترین خریداران این محصول در جهان هستند، بدون عوارض و تعرفه گمرکی است و تجار افغانستانی در حال تصاحب کامل بازارهای صادراتی زعفران در جهان هستند.

رضایی با بیان اینکه میزان تولید زعفران در افغانستان در حدود 12 تا 13 تن در سال است، افزود: برآوردهای حاکی از قاچاق 50 تا 60 تن زعفران از ایران به افغانستان طی سال گذشته است و متاسفانه زعفران ایرانی به نام کشور همسایه به دیگر بازارها صادرات می‌شود.

او در عین حال از افزایش تولید زعفران در ایران طی سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته در حدود 420 تن زعفران در ایران برداشت شد که با توجه به بارندگی‌های‌ چند ماه گذشته، پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت و تولید این محصول طی سال جاری به بیش از 500 تن برسد و این در حالی است که جغرافیای کشت زعفران در ایران دیگر محدود به منطقه خراسان نیست و در حال حاضر در یزد، اصفهان، علی‌آباد کتول، شیراز و کرمانشاه نیز سطح زیر کشت زعفران افزایش یافته‌ و از همین رو، باید برای صادرات این محصول فکر چاره‌ای کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران ، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1398 ، کدخبر: 772035 ، www.tccim.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین