پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
شهردار اصلاح‌طلب بجنورد به بهانه بازنشستگی رفت اما آن چیزی که باقی مانده حجم زیادی از وعده‌ها و قول‌هایی است در برهه‌ای دستمایه شو آف شورا و شهردار بود و در حال حاضر باری بر دوش شورای شهری است که اکثر اعضای آن از ائتلاف حامی شهردار سابق هستند.

شعارسال :شهردار اصلاح‌طلب بجنورد به بهانه بازنشستگی رفت اما آن چیزی که باقی مانده حجم زیادی از وعده‌ها و قول‌هایی است در برهه‌ای دستمایه شو آف شورا و شهردار بود و در حال حاضر باری بر دوش شورای شهری است که اکثر اعضای آن از ائتلاف حامی شهردار سابق هستند.

 قطار مدیریتی شهردار بجنورد که حاصل رای شورای اصلاح‌طلب به شمار می‌آمد در سال دوم به ایستگاه پایانی خود رسید و آن چیزی که باقی مانده بار سنگین وعده‌ها و قول‌هایی است که بر دوش شورای شهر سنگینی می‌کند.

شهرداری که در زمان انتخاب هم بازنشسته بود

در سال 1396 بعداز رای آوری ائتلاف انتخاباتی "براتیان" در انتخابات شورای شهر بجنورد٬ تقریباً برای همه مشخص بود که چه کسی شهردار بجنورد می‌شود. اغلب اعضای اصلاح طلب شورای شهر که حال باید دین خود را به براتیان ادا می‌کردند٬ بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه تبصره و اینکه آیا شهردار بجنورد زمان و فرصت قانونی مدیریت چهارساله را دارد٬ و در حالی که بیش از 29 سال از خدمت او می گذشت٬ در نخستین روز آغاز به کار شورای شهر در دوره پنجم٬ به وی رای دادند و براتیان شهردار بجنورد شد.

آن چیزی که مشهود است و به عنوان یک عرف در شیوه مدیریت شهری می‌توان از آن نام برد٬ این است که شهردار این اطمینان را داشته باشد که می‌تواند چهار سال به طور ثابت مدیریت شهری را بر عهده داشته باشد تا بتواند تمامی پروژه‌ها و طرح‌های خود را در این بازه زمانی اجرایی کند که این کم‌ترین شاخصه انتخاب شهردار نیز توسط شورای شهر متاسفانه لحاظ نشده است.

عدم نظارت درست در روند مدیریتی شهردار بجنورد، تایید تمام طرح‌ها و اقدامات شهردار، برگزاری همایش‌های اقتصادی و سرمایه گذاری نمایشی و برگزاری مراسمات و جشن‌های تقدیر و تکریم یکدیگر٬ از جمله مواردی بود که انتظار می‌رفت در دوران مدیریتی شهردار بجنورد با آن مواجه شویم و این گونه هم شد. در حالی که پروژه‌های شهری در حاشیه شهر و مشکلات بزرگ بجنورد٬ همچنان روی زمین بود.

اینک دوران عکس‌ها، کلنگ زنی‌ها و شو آف‌ها با پروژه‌هایی نظیر نهضت آسفالت، اتمام پروژه پارک دوبرار، تغییر محل دپوی زباله‌ها و از همه مهم تر وعده تکمیل و تجهیز گلستان شهر گذشته٬ براتیان شهردار بجنورد نیست و این مردم هستند که منتظر اقدامات و عملی شدن این پروژه‌ها هستند. در ادامه نگاهی داریم به برخی از وعده‌های عمل نشده شهردار سابق بجنورد.

45 روزه گلستان شهر را از حال متروکه خارج می‌کنیم

پس از سال‌ها کش و قوس قرار بود ساکنان شهرک 20 هزار نفری گلستان شهر از بلاتکلیفی خارج شده و وضعیت آن سامان یابد. براساس تفاهم نامه امضا شده بین شهرداری و راه و شهرسازی، مدیریت گلستان شهر به صورت رسمی به شهرداری واگذار شد.

شهردار بجنورد در هنگام عقد این قرارداد در این خصوص گفت: براساس تفاهم نامه امضا شده بین شهرداری و راه و شهرسازی، مدیریت گلستان شهر به صورت رسمی به شهرداری واگذار ومقرر شد تا 10 میلیارد تومان در سه قسط در طول یکسال برای ارائه خدمات به شهرداری پرداخت شود.

روح الله براتیان افزود: بر اساس قیمت های پارسال، خدمات زیر بنایی و روبنایی 137 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت در حالی که اکنون فقط 10 میلیارد آن تأمین شده است.

وی با بیان اینکه ستاد پشتیبانی گلستان شهر، این هفته تشکیل می شود افزود: با استفاده از منابع داخلی شهرداری، از شنبه 21 اردیبهشت به مدت 45 روز، ضربتی عمل کنیم تا این شهرک را از حالت متروکه خارج کنیم.

قریب به 80 روز از وعده فوق می‌گذرد اما چالش‌ها و مشکلات گلستان شهر پابرجاست و اقدامات نتوانسته واژه توسعه نیافته را از سر این شهرک بردارد. این بخشی از وعده‌های شورا و شهردار به مردم است که عملی نشده است.

نهضت آسفالت؛ نمایشی که دیگر بیننده ندارد

شعار آسفالت تمام معابر خاکی شهر بجنورد از جمله موضوعات بود که براتیان در نخستین روزهای آغاز فعالیتش در شهرداری بجنورد آن را رسانه‌ای کرد. حرفی که فقط در حد شعار باقی ماند.

محسن موسوی رئیس کمیسیون عمران شهرداری بجنورد در ارتباط با نهضت آسفالت شهر بجنورد در سال جاری اظهار داشت: یکی از نقدهای اساسی و سوال عمده شهروندان که در ارتباط با مسائل شهری بجنورد مطرح است وضعیت کیفیت آسفالت شهر بوده که رانندگی را برای عموم مردم دشوار کرده است.

عضو شورای شهر بجنورد با بیان اینکه شهردار سابق بجنورد در مصاحبه‌ای رسمی امسال را سال نهضت آسفالت عنوان کرد٬ بیان داشت: متاسفانه بر اساس آماری که در اختیار داریم نسبت به این وعده داده‌ شده، اقدامی مناسب صورت نگرفته و قطعاً در قبال این قضیه بی‌تفاوت نخواهیم بود.

موسوی در پایان اضافه کرد: با توجه به هزینه بالای قیر، شهرداری بجنورد دچار محدودیت است اما مدیران باید در هنگام وعده دادن، دقت نظر داشته باشند. اکنون نیز اگر مدیران شهری به تحقق عدم آسفالت رسیدند، حتما باید با ذکر دلایل آن را مطرح کنند.

سید محسن موسوی امروز در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به وضعیت آسفالت معابر شهری در حاشیه شهر اظهار داشت: متاسفانه در مناطق شهر بجنورد یکنواختی آسفالت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وضعیت آسفالت در حواشی شهر به ویژه در نیروگاه در بدترین شرایط قرار دارد افزود: علی‌رغم اینکه شهردار مرکز استان در سال 97 بحث نهضت آسفالت را مطرح کرد، اما این مهم محقق نشد لذا انتظار می‌رود هر سخن و کلامی که از سوی شهردار مطرح می‌شود حتما همراه با تحلیل و بررسی باشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر بجنورد با اشاره به بودجه ستاد بازآفرینی شهری جهت آسفالت معابر حاشیه شهر تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های اولیه در ستاد بازآفرینی شهری مشخص شد که 40 میلیارد تومان اعتبار دولتی به مجموعه خراسان شمالی تخصیص داده شده بود و 25 میلیارد تومان از این رقم در اختیار شهرداری بجنورد قرار گرفت.

تالار مذاکرات بین‌المللی اقتصاد شهری هم برای بجنورد اشتغال و درآمد نشد

قریب به 13 ماه از ورود 11 شرکت سرمایه گذار خارجی از کشورهای چین، یونان، ایتالیا، قرقیزستان و قطر می‌گذرد اما همچنان هیچ توافق و قراردادی در این خصوص انجام نگرفته است.

سرمایه گذاری در بخش مدیریت شهری، پسماند، زیرساخت های گردشگری، ساخت شهربازی، تله کابین، موزه حیات وحش، رستوان، فست فود و مجموعه آبی را از جمله برنامه های پیش بینی شده برای حضور سرمایه گذاران خارجی عنوان شده بود.

بهمن جباری دبیر تالار مذاکرات بین المللی اقتصاد شهری در همان ایام و در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بیش از 50شرکت دعوت به این نشست شده بودند که 11شرکت آماده حضور در ایران شدند. جوسازی‌های منفی بین‌المللی در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: فرصت های فراوانی در حوزه اقتصاد شهری داریم که متاسفانه تاکنون از آن استفاده نشده٬ درصورتی که می‌تواند در حوزه اشتغال و درآمد تاثیر بسیاری در استان داشته باشد. طرح توجیهی 30فرصت سرمایه گذاری در بجنورد آماده شده و در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص تلاش های انجام گرفته در زمینه دعوت این سرمایه گذاران افزود: 4ماه است در حال مذاکره و دعوت از شرکت‌های مختلف هستیم که ابتدا 50شرکت اعلام آمادگی کردند که متاسفانه برخی جوسازی‌های منفی و دلایل نامشخص باعث شد تا تنها 11شرکت از 5 کشور در بجنورد حضور پیدا کنند.

مجید درخشانی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی در خصوص همایش سرمایه گذاری شهرداری بجنورد اظهار داشت: تالار مذاکرات بین‌المللی اقتصاد شهری در بجنورد اثری برای استان به همراه نداشت و تاکنون نتوانسته هیچ سرمایه گذاری را جذب کند.

وی در ادامه افزود: در سال 97 هیچ‌گونه جذب سرمایه‌گذار خارجی در شهرداری بجنورد نداشته‌ایم. مشکل اصلی سرمایه‌گذاران خارجی عدم اعطای وام بانک‌های اروپایی به این شرکت‌ها است.

وی افزود: عدم توانایی در نقل و انتقالات ارزی توسط سرمایه گذاران خارجی یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌هایی است که بر سر راه این بخش قرار گرفته است.

آیا شورا برای انتخاب بعدی درس گرفته است؟

این برخی از وعده‌های چندگانه شهردار سابق بجنورد بود که در این گزارش از دیدگان شما گذشت. شهرداری که اینک به روایت بسیاری از کارکنان شهرداری٬ علی‌رغم بازنشستگی٬ زمام امور را به‌عنوان مشاور عالی شهرداری و شورا برعهده دارد و هنوز هم شورای شهر دل خداحافظی کردن با او را ندارد.

قطعاً شهردار بجنورد نیز در مدت مدیریت خود نقاط قوت و ضعف داشته اما روی سخن ما با شورای شهر است که بسیاری از موارد را فدای ائتلاف کرد و چشم خود را بر روی مشکلات و ضعف‌های شهرداری بست. نظارت بر روند کار و انتخاب درست شهردار وظیفه اصلی مجموعه شورای شهر است که عدم انجام آن هیچ تکلیف دیگری را برای این شورا باقی نمی‌گذارد.

حال باید دید شورای شهری که در دوران شهردار گذشته نتوانست به نحو احسن به تکالیف و وظایف خود عمل کند، در آینده که دیگر خبری از ائتلاف و وامداری نسبت به شخصی نیست٬ می‌تواند به تکالیف و وظایف خود عمل کند و پاسخ اعتماد مردم را بدهند یا خیر؟

شعار سال ،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ،تاریخ انتشار8مرداد 98،کدخبر: 2065374،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین