پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۶۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
سرپرست وزارت آموزش وپرورش با اعلام اینکه با ۱۶ مدیر متخلف مدارس دولتی برخورد شد و ۱۵ نفر عزل شدند،گفت: شعار ما این است که اول مهر هیچ کلاس درسی بدون معلم نباشد و بخاری نفتی و کلاس درس خشتی نداشته باشیم.

شعارسال : سیدجواد حسینی در نشست خبری با رسانه‌ها که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: هفدهم مرداد ماه در لرستان بودم و از 25 خبرنگار در مراسم افتتاحیه سالن هزار نفری فرهنگیان تقدیر کردیم.

وی افزود: از سه منظر به خبرنگاری نگاه می‌کنم و بین آنها و معلمان ارتباط عمیق وجود دارد چراکه آنها معلمان رشد افکار عمومی هستند و با آگاهی‌بخشی دولت، نقش‌های رشدمدار و آگاهی‌سازی جامعه را بر دوش می‌کشند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خبرنگاران بهترین حلقه واسط بین مردم و دولت هستند، گفت: خبرنگاران از یک سو سیاست‌های دولت‌ها را به مردم و از سوی دیگر مشکلات مردم را به دولت‌ها منتقل می‌کنند و مهمترین نقش را در کاهش شکاف دولت و ملت دارند.

کاستی‌های تعلیم و تربیت را به ما گوشزد کنید

حسینی تصریح کرد: در آموزش وپرورش باید پیوند بین حاکمیت و دولت را هدف‌گذاری کنیم و باید جامعه را حساس کنیم و مشارکت جامعه و اولیا را برانگیزیم و خبرنگاران عامل اصلی پیوند صاحب نظران و اولیا با آموزش و پرورش هستند. برای داشتن مدرسه با کیفیت باید مدارس را به جامعه و جامعه را به مدرسه تبدیل کنیم و ضمن ارج نهادن و تقدیر مقام رسانه، قدرشناسی مهمتر آن است که زمینه اتصال آنها را به همه لایه‌های سازمانی فراهم کنیم و سازمان‌های ما شیشه‌ای شکل شوند و همه لایه‌های اطلاعاتی آنها را به رسانه متصل کنیم.اولین اقدام من در آموزش و پرورش استقرار روابط عمومی و شورای اطلاع رسانی بود و به مدیران کل ابلاغ کردیم به هیچ عنوان از رسانه شکایت نکنند و کارگروهی تشکیل شود و در آنجا به روش مفاهمه مشکلات حل شود و پیگیری قضایی انجام نشود، ما می‌گوییم انتقاد خوب است و حتی نمی‌گوییم انتقاد سازنده داشته باشید و از شما می‌خواهیم تمام کاستی‌های نظام تعلیم و تربیت را به ما گوشزد کنید که بهترین هدیه شما به ما روشن کردن کاستی‌ها در بحث تعلیم و تربیت است.

وی در ادامه با بیان اینکه "نخستین برنامه بنده اجرای متوازن سند تحول بنیادین است"، گفت: سند تحول 5 آموزه دارد، نظام تعلیم و تربیت ما تک‌ساحتی و متمرکز بر آموزش است و پرورش را کمتر مورد توجه قرار می‌دهد و تعلیم و تربیت تمام ساحتی مدنظر است، نگاه به معلول‌ها به جای علت‌ها یکی از مشکلات است و دومین آموزه سند چرخش‌های تحول آفرین است که نظام تعلیم و تربیت را از سلیقه‌گرایی و شتاب زدگی دور می‌کند و باید از نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سومین مشکل نظام تعلیم و تربیت تقلیل‌گرایی‌های هویتی و بحران هویت است و ایران اسلامی و هویت ملی و دینی باید به شکل ترکیبی دیده شود و یکی از آموزه‌های سند تحول، هویت ترکیبی به‌صورت ملی و دینی است.

حسینی اضافه کرد: عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزه‌های چهارم و پنجم سند تحول است و برای تحقق آن ساختارهایی در نظر گرفته شده است از جمله 6 خرده نظام که عملیاتی، تدوین و تصویب شده است و معاونان وزارتخانه براساس تعلیم‌وتربیت تمام‌ساحتی با 160 راهکار تدوین کرده‌اند و 670 برنامه طراحی شده است و به 760 منطقه آموزشی ابلاغ شده است تا بومی‌سازی شود و یک نگاه به آموزه‌های سند این است که به صورت تجویزی و اقناعی باشد که حالت اقناعی برای ما در اولویت است و چهار میز برای اجرای سند تحول با حضور تمام شرکا یعنی اولیا، دانش آموزان، معلمان و مربیان مدارس ایجاد شده است و بخش زیادی از برنامه‌ها به صورت تجویزی به مدارس ارائه می‌شود.

وی گفت: لایه نهادی سند تحول یعنی تقسیم کار ملی که بخش‌های مختلف در اجرایی‌سازی آن همراهی کنند و 50 تا 60 درصد برنامه‌های سند که وارد مدارس می‌شود نوآورانه است، 25 درصد تقویتی و 25 درصد ترکیبی است و به هیچ عنوان آموزه‌های سند را نباید تضعیف و تحریف و کوچک‌انگاری کنیم‌ و‌ عزم درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را برای اجرای سند جزم کنیم و داشبورد مدیریتی سند تحول تدوین شده است و نقاط کور، خاکستری، قرمز و سفید که میزان پیشبرد برای اهداف را مشخص می‌کند، رصد می شود و برای امسال 82 برنامه اولویت دار را مدنظر داریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وقتی وارد آموزش و پرورش شدم اولین برنامه پیش‌رو اوقات فراغت بود و امروز 40 برنامه اوقات فراغت با مشارکت بیش از 4 میلیون دانش‌آموز انجام می‌شود.

حسینی با اشاره به پروژه مهر گفت: تا الان 80 درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از دو هزار اکیپ بازرسی فرستادیم و 4 هزار شکایت مردمی داشتیم که 10درصد مربوط به دریافت پول توسط مدارس دولتی، 4درصد به دلیل عدم ثبت‌نام در مدارس محدوده محل زندگی و 4درصد شهریه مدارس غیردولتی بود و با 16 مدیر برای تخلفات برخورد و 15 نفر عزل شده‌اند.

وی ادامه داد: 142 میلیون جلد کتاب چاپ و تدوین شده است و اول مهر دانش‌آموزان بدون کتاب نمی‌مانند و برای همه آنها ارز دولتی گرفته‌ایم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: 80درصد معلمان آموزش‌های ضمن خدمت را دریافت و تا 15 شهریور به 100 درصد می‌رسد و دو هزار پروژه در قالب 10 هزار کلاس درس اول مهر افتتاح می‌شود و 1400 مدرسه در سیل آسیب دیدند و 270 مدرسه کامل تخریب و ساخت مدارس سه تا 5 کلاس شروع شده و اول مهر آماده می‌شوند و مابقی تا آخر سال تحویل می‌شوند .اعلام کردم اول مهر پایان مدارس خشتی و گلی را جشن می‌گیریم ابتدا گفتم به جز سیستان و بلوچستان ولی دست‌کم از 400 مدرسه خشتی 160 تعداد در سیستان بود و با خیران و کارشناسان سه روز به سیستان می‌رویم تا در آنجا نیز پایان مدارس خشتی را داشته باشیم و همچنین اول مهر پایان مدارس نفتی را داریم و 24 هزار کلاس درس با هزینه 300 میلیارد تومان با بخاری هوشمند جایگزین و اگر علمک گاز نرفته باشد بخاری تابشی جایگزین می‌شود.

حسینی تصریح کرد: شعار ما این است که اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم نباشد، اول مهر 60 هزار معلم بازنشسته و ورودی‌های ما در مجموع 20هزار نفر خواهد بود و تلاش می‌کنیم 10 تا 13 هزار نیرو از معلمان حق‌التدریس‌ و آموزشیاران نهضت تبدیل وضعیت استخدامی شوند و 5 هزار نیروی خدماتی هم جذب خواهیم کرد.

وی گفت: برای جبران کمبود معلم 15هزار معلم بازنشسته استمرار خدمت خواهند داشت و آموزشیاران نهضت در قالب حق‌التدریس جذب می‌شوند، همچنین تدریس معاونان را به تعداد 10 هزار نفر خواهیم داشت، و 3هزار نفر سرباز معلم وارد آموزش و پرورش می‌شوند، 16 هزار دانش‌آموز نیزطرح خرید خدمات آموزشی قرار می‌گیرند و امسال درس آمادگی دفاعی را هم در قالب خرید خدمات به سپاه می دهیم و تا اول مهر 100 هزار نفر معلم تمام وقت می‌شوند، همچنین دو میلیون و 480هزار را از طریق حق‌التدریس شاغلان جبران خواهیم کرد؛ تا پایان مرداد صدور ابلاغ معلمان انجام می‌شود و در 20 تا 25 شهریور انتقال اضطراری معلمان را داریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه علت تأخیر در نشست خبری‌ام با رسانه‌ها این بود که در دانشگاه فرهنگیان تدریس می‌کردم و از زمانی که به بنده سرپرستی وزارت را پیشنهاد کردند تا زمانی که این کار انجام شد دو روز طول کشید و وقتی که آمدم اوج کار آموزش و پرورش بود، گفت: برای کار عمیق باید یکبار از صدر تا ذیل وزارتخانه را بررسی می‌کردم و با تمام معاونان و مدیران تک به تک جلسه گذاشتم و به تمام آنها تأکید کردم همیشه رسانه‌ها را دعوت کنند.

حسینی ادامه داد: اعتقاد بنده این است خبرنگاران به لایه‌های سازمان دسترسی داشته باشند، یکی از دلایلی که جوابگویی کم بود این است که آموزش و پرورش یک فراوزارتخانه است و تمام همکاران ما شب و روز گرفتار هستند و باید راه‌هایی برای ارتباط باز کنیم که خبرنگار احساس نکند اطلاعاتی را می‌خواهد اما به دلیل عدم دسترسی نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

وی تصریح کرد: نشست‌های مختلف کاری داشته‌ام و در همین مدت 6 استان رفته‌ام و این هفته به سیستان و بلوچستان می‌روم و در جلسه شورای معاونان گفته‌ام چرا در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش رسانه‌ها نباشند و همواره گفته‌ام رسانه‌ها را دعوت کنید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: درباره معلم تمام وقت توضیح روشن داده‌ام ما در برنامه ریزی اجرایی باید واقع گرایانه عمل کنیم یا آرمانگرایانه؟ واقعیت این است اول مهر 40 هزار معلم کم دارم و آرمانی این است که این تعداد معلم از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شوند اما واقعیت این است که فقط 20 هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند در این شرایط باید چه کار کنیم؟ یکی از روشها این است که از معلم با مهارت که خودش تمایل دارد 6 ساعت اضافه‌تر کار کند و 500 تا 700 هزار تومان به حقوقش اضافه می‌شود، استفاده کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه ردیف مالی که برای رتبه بندی اختصاص می‌یابد با حق‌التدریس‌ها متفاوت است، افزود: دو هزار میلیارد تومان اعتبار رتبه‌بندی را دریافت کرده‌ایم و می‌پذیرم که این آن رتبه‌بندی آرمانی نیست، رتبه‌بندی باید به صورت لایحه به مجلس ارسال شود و این کار را انجام می‌دهیم. آخرین کار کرد رتبه‌بندی افزایش حقوق است و اصل آن افزایش انگیزه است، پول آن را به حساب آورده‌ایم و می‌خواهیم توزیع کنیم و بودجه‌ای که باید به حق التدریس می‌دادیم الان به معلمانی می‌دهیم که می‌خواهند عضو معلم تمام وقت شوند.

حسینی ادامه داد: در شرایطی که دولت با جنگ اقتصادی تمام‌عیار مواجه است پاداش پایان خدمت را در دو مرحله در ماه‌های مرداد و شهریور واریز می‌کنیم که قبلاً در سه مرحله پرداخت می‌شد.

240میلیارد تومان از حق‌التدریس شاغلان کارسازی شده است

وی گفت: 240میلیارد حق‌التدریس شاغلان کارسازی شده و به دست آوردن اعتبارات بسیار دشوار است و 50 درصد بدهی خرید خدمات و معلمان خارج از کشور‌ نیز تامین شده است، البته این حق معلمان است که باید قبلاً داده می‌شد و در طول تاریخ آموزش و پرورش 20 هزار‌ میلیارد تومان مطالبات معلمان تلنبار شده است و نظام باید یکبار آن را پرداخت کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: صندوق ذخیره مربوط به معلمان است و در سال 1402 سود آن به 6 هزار میلیارد تومان می‌رسد و گفته‌ایم سهام شرکت‌های سودده را به معلمان بدهند و همه چیز این صندوق باید برای معلمان باشد و ارزش افزوده املاک نیز محاسبه شود.

حسینی افزود: سهم اعتبارات آموزش و پرورش باید از جی دی پی مشخص شود و می‌خواهیم کارگروه اقتصادی قوی تعیین کنیم و بنده در آموزش‌ و پرورش دیده‌ام با این ساختار عظیم و پهن مثل هواشناسی با قوانین عام اداره می‌شود و تیمی را گذاشته ایم تا قوانین خاص برای آموزش و پرورش تعیین کند.

وی ادامه داد: با دریایی از مشکلات مواجهیم و آموزش و پرورش مانند هواپیماست و باید در حال حرکت اصلاح شود لازم نیست 24 نوع مدرسه داشته باشیم و باید طرح ساماندهی مدارس را اجرا کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بنیاد شهید در استان تهران 32 ملک دارد و 22 مورد در تهران است و این بنیاد شکایت کرده و حکم تخلیه برای برخی مدارس گرفته البته با آقای شهیدی به تفاهم رسیدیم تا برای برخی مدارس اجاره دهیم و برخی را بخریم.

خواهان تقویت مدارس غیردولتی هستیم

حسینی تصریح کرد: پوشش تحصیلی دختران از پسران کمتر است و با رویکرد عدالت ترجیحی چند طرح را داریم استان‌ها، مدارس و دانش‌آموزان لازم‌التوجه مدنظر است هم اکنون 30 درصد دانش آموزان در مدارس محرومند و با استفاده از شبکه سینا‌روبیک دختران مناطق محروم را تحت آموزش‌های ویژه قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: ما خواهان تقویت مدارس غیردولتی با راهبرد هدایت، حمایت، کفایت و نظارت هستیم طرح خرید خدمات نیز با همین نگاه به عنوان راهکار موقت برای جبران کمبود نیروی انسانی مدنظر است

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار19 مرداد 98، کدخبر: 2072876، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین