پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۰
اهالی روستای بلم جرک مینودشت در کنار مشکلات زیادی که با آن مواجه هستند در این روزهای گرم تابستان قطعی آب آشامیدنی و نامناسب بودن جاده دسترسی نیز بر خیل مشکلات آنها افزوده است، مشکلاتی که به گفته مسؤولان تنها در صورت تخصیص اعتبار رفع خواهد شد.

شعارسال: در حالیکه طی چند سال گذشته بیشتر مسوولان تلاش میکنند با ارائه طرحهای اشتغالزا و تخصیص اعتبارات برای عمران و آبادانی روستاها از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کنند اما همچنان شاهد آن هستیم در استانهایی از جمله گلستان که بیش از نیمی از ساکنان آن را روستاییان تشکیل میدهند هنوز برخی از روستاها از حداقل امکانات و نبود زیرساختها رنج میبرند.

روستای «بلم جرک» یکی از روستاهایی است که در ارتفاعات مینودشت و در 130 کیلومتری مرکز گلستان واقع شده است اهالی این روستا در کنار مشکلات زیادی که با آن مواجه هستند در این روزهای گرم تابستان قطعی آب آشامیدنی و نامناسب بودن جاده دسترسی نیز بر خیل مشکلات آنها افزوده است، مشکلاتی که به گفته مسوولان تنها در صورت تخصیص اعتبار میتوان برای رفع آن تلاش کرد، با این وجود این روزها اهالی روستای «بلم جرک» در مقابل نارضایتی و گلایهمندی از وضعیت روستای خود تنها از مسوولان امر نبود بودجه را میشنوند.

*قطعی و کمبود آب در روستای «بلم جرک»/ اعتبارات کافی نیست

در همین رابطه عضو شورای روستای «بلم جرک» مینودشت با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی اهالی این روستا قطعی آب در اکثر ساعات شبانه روز است، اظهار کرد: بارها برای رفع این مشکل به اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان مراجعه کردهایم اما هر بار کمبود بودجه و عدم تخصیص اعتبار را عنوان میکنند.

زینب کوهی تصریح کرد: با گفتن نبود بودجه نمیتوان مردم را متقاعد کرد، مردم آب آشامیدنی خود را از داخل روستا و منازلی که قطعی آب وجود ندارد تهیه میکنند تنها در نیمههای شب آب با فشار کمی داخل لولهها جریان پیدا میکند حتی برای استحمام و شستن ظروف مجبورند از پایین دست روستا آب تهیه کنند.

وی ادامه داد: در حالیکه در اکثر ساعات شبانه روز در بالادست روستا قطعی آب وجود دارد با این وجود قبضهای آب با قیمتهای نسبتأ بالا برای اهالی روستا صادر میشود.

*خطر رانش زمین در کمین روستای «بلم جرک»

عضو شورای روستای «بلم جرک» با اشاره به وضعیت نامناسب مسیر روستا گفت: با توجه به بارشهای ابتدای سال شاهد رانش در روستا بودیم حدود پنج ماه از وقوع سیل اخیر میگذرد اما هنوز برای جبران خسارت جاده و زمینهای کشاورزی اعتباری تخصیص نیافته است.

کوهی اذعان کرد: مسیر روستا بسیار خطرناک است و اگر فردی غریبه در ساعات منتهی به شب وارد این روستا و رانندگی کند اتفاق ناگواری پیش خواهد آمد.

*شکستگی پنهان لوله آب زیر سنگفرشهای روستا، دلیل قطعی آب در «بلم جرک»

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان در خصوص مشکلات قطعی آب در روستای «ـبلم جرک» مینودشت گفت: روستای «بلم جرک» یکی از روستاهایی است که منابع تأمین آب و مخزن موجود با وضعیت روستا همخوانی دارد.

عاشور محمد مرگان‌پور تصریح کرد: متأسفانه به دلیل شکستگیهای لوله آب که به صورت پنهان در زیر سنگفرشهای این روستا قرار دارد و از طرفی سنگفرشها به شکلی اجرا شده است که اگر شکستگی صورت گیرد خودش را نشان نمیدهد در قسمتهای بالای دست روستا که در ارتفاعات واقع شده در برخی ساعات روز با قطعی و کمبود آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد:شبکه داخلی آب روستا سال 1386 و سنگفرش روستا دو سال بعد انجام شد در زمان سنگفرش که توسط پیمانکار صورت گرفت شکستگیهایی در لوله آب بوجود آمد و زمانی که لوله‌کشی گاز در این روستا انجام شد این شکستگیها تشدید شد.

معاون بهرهبرداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات کمبود و قطعی آب در قسمتهایی که به صورت غیر فنی رفع شکستگی صورت گرفته و شکستگیها خود را نشان میدهد نسبت به تعمیر آن اقدام خواهد شد و در جاهایی که پیش بینی می شود احتمال شکستگی وجود دارد نسبت به تعویض لولههای آب اقداماتی انجام میدهیم.

به گفته مرگان‌پور در انجام کارهای تکمیلی مثل خط انتقال، لولههای آن خریداری شده و جزو پیشبینیهای اعتبار سال جاری میباشد.

وی ادامه داد: قسمتی از شبکه که در اجرای سنگفرش و گاز رسانی شکستگیهای بیشتری داشته است مجبوریم این قسمتها را در بازسازی انجام دهیم تا از هر لحاظ شکل روستا حفظ شود.

*تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت از سیل در گلستان

از سویی دیگر مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان با اشاره به اقداماتی که برای تعمیر و مرمت جاده روستایی «بلم جرک» در دست اجراست اظهار کرد: در مقطعی که شاهد بارش و وقوع سیلاب در استان بودیم رانشها و لغزشهای زیادی در مناطق کوهستانی و ارتفاعات مینودشت، گالیکش و خوش‌ییلاق ایجاد شد.

مهدی میقانی تصریح کرد: دو روز گذشته اعتباراتی که از محل خسارت سیل به استان تخصیص یافته بود از استانداری به سازمان مدیریت برنامه و بودجه ابلاغ شد و حدود 50 میلیارد تومان برای استان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات بتوان بخش زیادی از مشکلات در حوزه محورهای روستایی را رفع کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان بحث اعتبارات را یکی از موانع مهم در ساخت و تعمیر محورهای روستایی عنوان کرد و گفت: واقعیت آن است که پیمانکاران بسیاری از دستگاه‌های دولتی از جمله اداره راهداری طلب دارند و تا زمانی که اعتبار نباشد کارهای عملیاتی و عمرانی به سختی انجام میشود.

میقانی با بیان اینکه به تازگی تخصیص اعتبار خوبی برای استان در نظر گرفته شده است افزود: 80 درصد تخصیص اعتبار داریم و امیدواریم در این دوره با همکاری پیمانکاران مشکلات رفع شود عمق فاجعه در برخی محورهای روستایی بسیار زیاد است ترمیم و مرمت نیازمند اعتبارات و قرارداد با پیمانکاران است که این امر در دستور کارفرما نیز قرار دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:20مرداد1398 ، کدخبر: 13980517000728: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین