پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
در حالی که بنا به گفته مسوولان بخش کشاورزی، تمام تلاش‎ها بر جبران خسارت ناشی از سیل و احیای مجدد اراضی متمرکز شده است، اما بعد از گذشت پنج ماه از وقوع سیل، کشاورزان گلستانی از وضعیت جبران خسارت سیل در این بخش گلایه‎مند هستند.وقوع سیل در روزهای پایانی سال 1397 و ادامه آن در سال جاری، موجب وارد آمدن خسارت به بخش عظیمی از کشاورزی و مجموعه‎های دامداری و باغی استان شد و در پی آن، دولت و سایر نهادهای حاکمیتی به کمک مردم سیل‌زده شتافتند.

شعار سال: با وجود تمام چالشهای موجود در بخش کشاورزی، اما گستردگی جلگه وسیع، تنوع آب و هوایی و خاک مناسب باعث شده تا حدود 56 درصد جمعیت گلستان در یک‌هزار روستای دارای سکنه سالیانه به کشت و کار حدود 650 هزار هکتار از اراضی با ترکیب 89 محصول زراعی و باغی مشغول باشند؛ از این رو، توسعه بخش کشاورزی لازمه توسعه اقتصادی کشور است و تا زمانی که موانع و مشکلات در این بخش رفع نشود، سایر بخشها نیز به شکوفایی اصولی دست نخواهند یافت.

وقوع سیل در روزهای پایانی سال 1397 و ادامه آن در سال جاری، موجب وارد آمدن خسارت به بخش عظیمی از کشاورزی و مجموعههای دامداری و باغی استان شد و در پی آن، دولت و سایر نهادهای حاکمیتی به کمک مردم سیل‌زده شتافتند.

تاکنون به گفته مسوولان 92 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل پرداخت شده است که این میزان شامل 15 هزار و 300 پرونده معرفی شده به بانکهاست.

طبق گفته مسوولان کشاورزی استان روند پرداخت خسارت به 4 هزار پرونده دیگر همچنان ادامه دارد، این در حالی است که بعد از گذشت پنج ماه از وقوع سیل، کشاورزان گلستانی از وضعیت جبران خسارت سیل در بخش کشاورزی گلایهمند هستند.

* در سیستم بانکی مشکلی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد

در همین رابطه، دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای گلستان در خصوص نحوه پرداخت خسارت به سیل‌زدگان بخش کشاورزی گفت: با توجه به اینکه گلستان یکی از قطبهای کشاورزی کشور محسوب میشود دولت و دستگاه‌های زیرمجموعه توان خود را میگذارند تا بخش عظیمی از خسارتها در بخش کشاورزی استان جبران شود، سیستم بانکی نیز از این امر مستثنی نیست و همراه دولت 45 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار قرضالحسنه برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

عبدالله باقریان تصریح کرد: با معرفی سازمان جهاد کشاورزی، سیستم بانکی برای جبران خسارت ناشی از سیل تمهیداتی اندیشیده است تاکنون 600 فقره از پروندهها با ارائه تسهیلات 29 میلیارد و 700 میلیون تومان به سرانجام رسیده است.

وی با بیان اینکه در سیستم بانکی مشکلی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد، افزود: برای خسارت‌دیدگان از سیل که از طرف سازمان جهاد کشاورزی معرفی میشوند نیازی به استعلام وجود ندارد و در سیستم بانکی اگر چک برگشتی یا بدهی معوقه داشته باشند لحاظ نمیشود وامها با ضمانت زنجیری پرداخت و در صورت معرفی به سیستم بانکی مشکلی برای پرداخت وجود ندارد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای گلستان خاطرنشان کرد: در خصوص احیا زمینهای کشاورزی خسارت دیده از سیل، دولت تسهیلاتی را به صورت کمکهای بلاعوض پرداخت میکند در این رابطه نیز بدهی معوقه و چک برگشتی عاملی محدود کننده برای پرداخت تسهیلات نیست.

*اختلاف نظر سازمان جهادکشاورزی با پژوهشکده فضایی کشور در نحوه تعیین خسارت سیل در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز با اشاره به آخرین وضعیت جبران خسارت سیل‌زدگان بخش کشاورزی استان گفت: برای استان 270 میلیارد تومان کمکهای بلاعوض در نظر گرفته شده است که 50 درصد آن معادل 135 میلیارد و 835 میلیون تومان تخصیص پیدا کرده است از این میزان 92 میلیارد و 500 میلیون تومان آن پرداخت شده و 171میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات بانکی به کشاورزان در نظر گرفته شده است.

مختار مهاجر با بیان اینکه در بحث سیستم بانکی و تسهیلات مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: در بحث پرداخت کمکهای بلاعوض با تهیه نقشههای فضایی که توسط پژوهشکده فضایی کشور تهیه میشود تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ادعا بر این است تنها به اراضی که آب‌ماندگی داشته و در آن زمان نقشه هوایی گرفته شده است پرداخت خسارت انجام میشود در صورتی که ما خسارت بخش کشاورزی را چیز دیگری میدانیم چرا که یک مقدار آب‌ماندگی پایین بود و دیده نمیشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: یکسری اختلاف نظرهایی وجود دارد که در استانداری پیگیری خواهد شد تا موارد اختلاف رفع شود.

مهاجر گفت: بیش از 3 هزار و 600 هکتار از اراضی بالادست استان رانش ایجاد و تخریب شده است در تعیین خسارتهای اولیه این زمینها دیده شده است.

با وقوع سیل در گلستان، حالا امید کشاورزان به تعیین خسارت سیل و پرداخت غرامت و احیا مجدد اراضی کشاورزی سیل زده است، با توجه به خسارت وارده و متضرر شدن کشاورزان از سیل، ضروری است تا مسوولان با حذف بوروکراسیهای اداری، رسیدگی به پروندههای سیل‌زدگان و پرداخت خسارتها را در اولویت کاری خود قرار دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 21مرداد 98، کد خبر: 13980520000092، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین