پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۵
از اوایل اردیبهشت ماه امسال بود که قطعی‌های مکرر و چندین ساعته آب در برخی از شهر‌های استان گلستان از جمله گرگان مردم را کلافه کرده و حالا چند ماهی است که این مشکل همچنان ادامه دارد و مسئولان هم وعده رفع مشکل را تا چندسال آینده می‌دهند.
شعارسال: با اینکه نام گلستان تداعی کننده سرسبزی و آبادانی است و کمتر کسی هم تصور می‌کند این استان در پس این نامی که به یدک می‌کشد و دارا بودن جنگل‌های هیرکانی و واقع شدن در مجاورت دریای خزر، با بحران کم آبی مواجه باشد.

امسال با توجه به اینکه گلستان یکی از سال‌های به شدت خشک را پشت سر می‌گذارد، تأمین آب شرب در شهر‌ها و روستا‌ها با مشکلات فراوانی روبه رو شده است. منابع آب‌های سطحی استان به شدت محدود شده و فقط ۱۷ درصد ظرفیت سد‌ها آب دارد و بیش از ۲۷۱ میلیون مترمکعب از ذخیره آبخوان‌های عمیق و کم عمق استان نیز کمتر شده است.

خشکسالی امسال وضعیت منابع آبی استان را بحرانی کرده و این شرایط اثرش را در تأمین آب شرب برخی شهر‌ها از جمله گرگان به شدت نشان داده است.

از اواسط اردیبهشت ماه امسال مشکل قطعی چندین ساعته آب در گرگان آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. روز‌های گرم و داغ تابستان امسال همراه با بحران کم آبی برای مردم جای جای استان گلستان از جمله مرکز استان به سختی سپری شده و تلاش‌های مسئولان هم فقط سبب شده بخشی از بار مشکلات کم شود.

برای اینکه شرایط تا حدی مدیریت شود حتی تعدادی از چاه‌های آب بخش کشاورزی و صنایع نیز به شبکه آبرسانی گرگان متصل شد، اما مشکلات کم آبی گرگان که از حدود یکی دو دهه قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد.




یکی از نکاتی که آسیب پذیری آبرسانی به گرگان را بیشتر کرده این است که این شهر به همراه کرمان تنها مراکز استانی هستند که از منابع آبی پایدار (سد) برای تأمین آب شرب محروم هستند و اتکای ۱۰۰ درصدی به منابع آب زیرزمینی دارند.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان معتقد است اگر فکری اساسی برای رفع مشکل آب شرب گرگان نشود خیلی زود این موضوع به یک بحران اجتماعی بزرگ مبدل خواهد شد.

غلامرضا منتظری تأکید کرده طرح‌هایی که برای حوزه آبرسانی گرگان پیش بینی شده از جمله سد میرداماد، شیرین سازی آب دریای خزر و حفر و تجهیز چاه‌های آب جدید باید در مدت کوتاهی انجام شود تا بتوان به مردم برای حل مشکل آب شرب، امید داد.

بهزاد هرمزی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان با بیان اینکه ۷ درصد آب تولید شده در استان به مصرف شرب می‌رسد، اظهار داشت: میزان تولید آب در استان ۵ هزار لیتر بوده که نیاز روزانه ما ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار لیتر است. یعنی در شرایط معمول ۲۰ تا ۳۰ درصد کمبود تولید آب شرب در استان داریم.

وی گفت: مطالعات آب شرب گرگان که در سال‌های گذشته انجام شده بود، نشان داد که در افق ۱۴۰۰ این شهر با کمبود ۴۵۰ لیتر بر ثانیه‌ای آب شرب مواجه خواهد بود و از همان زمان برخی طرح‌ها و پروژه‌ها هم از جمله سد میرداماد مطرح شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بیان داشت: مشکل آب شرب گرگان مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و حدود ۱۵ سال است که این مشکل را در گرگان داریم، اما امسال خشکسالی آبدهی چاه‌ها را کاهش داد و شرایط را سختتر کرد. ضمن اینکه امسال برای مدیریت شبکه ما با مشکل قطعی برق هم مواجه بودیم که امکان مدیریت شبکه و ذخیره سازی آب در مخازن را هم نمی‌داد.

وی گفت: از مردادماه پارسال پیش بینی‌هایمان را درباره بحران کم آبی که در گرگان مواجه هستیم به وزارت نیرو اعلام کرده بودیم. در مهرماه پارسال اعلام کردیم که اگر فکری برای این شرایط نکنیم بحران جدی خواهیم داشت. قرار بود ۶۰ درصد منابع مورد نیاز از منابع ملی و ۴۰ درصد آن از طریق منابع استانی تأمین شود که از محل اعتبارات استانی تخصیصی نداشتیم و اعتبارات ملی هم ۵۰ درصد تخصیص داشتیم.

هرمزی افزود: سد میرداماد امسال برای اولین بار دارای ردیف اعتباری شده و در بهترین شرایط تا ۵ سال دیگر احداث می‌شود. شیرین سازی آب دریا هم نیاز به زمان دارد تا به نتیجه برسد. در چنین شرایطی مشکل آب شرب گرگان دست کم تا ۴، ۵ سال دیگر ادامه دارد و باید مدیریت مصرف را در سایر بخش‌ها رعایت کرد.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۵۶۳۰۷۶، tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین