پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۷۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: خلیج گرگان با چالش‌های متعددی مانند خشکی و فرسایش رسوب‌گذاری روبه‌رو است و با توجه به تاخیر در تداوم مشکلات، زمان زیادی برای نجات این پهنه آبی وجود ندارد.

شعارسال: راضیه لک روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار همایش ملی دوسالانه زمین شناسی کوهزاد البرز و دریای خزر در گرگان اظهار داشت: بسته شدن کانال های ارتباطی به دریا و در نتیجه کاهش آب ورودی، نوسان آب دریا و ادامه دار شدن خشکی از جمله چالش های پیش روی خلیج گرگان است که نتیجه آن، خشک شدن آرام آرام این پهنه آبی است.

وی بیان کرد: برای خروج خلیج گرگان از این وضعیت بحرانی، انجام رصد و مطالعات دقیق و کارشناسی ضروری است.

رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: اجرای طرح های ممانعت از ورود رسوب رودخانه های قره سو و گرگانرود قبل از رسیدن به دریای خزر و همچنین نصب تله گیر با هدف خروج رسوب گیر در دهانه اصلی ورود آب به خلیج گرگان از جمله راهکارهای موثر در نجات خلیج گرگان است.

خلیج گرگان که در سده های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزوده بود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و با چالش های دست و پنجه نرم می کند.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

رییس پژوهشکده علوم زمین در ادامه به راه های مقابله با سیلاب در گلستان اشاره کرد و گفت: این استان دارای رودخانه های پرپیچ و خم زیادی است که در زمان سیلابی شدن موجب آبگرفتگی می شود که ایجاد دشت سیلابی می توان از بروز خسارت ها جلوگیری کند.

دشت سیلابی اراضی مسطح اطراف رودخانه است که در دوره های طغیان رودخانه به زیر آب می روند.

وی تهیه پهنه بندی سیل، توجه به حریم زمین شناسی رودخانه ها، شناسایی عرض رودخانه ها، مطالعه فرسایش، لایروبی رودخانه، تقویت پوشش گیاهی خاک و تغییر ندادن کاربری اراضی را از جمله راه های مقابله با خسارت سیل در گلستان برشمرد.

همایش ملی دوسالانه زمین شناسی کوهزاد البرز و دریای خزر در گرگان از روز (چهارشنبه) با حضور محققان، دانشجویان و جمعی از مسولان دستگاه های مرتبط استانی و کشوری و پیشکسوتان زمین شناسی در دانشگاه گلستان آغاز به کار کرد.

به گفته بهنام شفیعی دبیر برگزاری این همایش، محققان و صاحب نظران مقالات خود را در ۷ محور شامل زمین شناسی بنیادی، مخاطرات زمین، ذخایر و منابع زمین شناسی، زمین شناسی مهندسی ساختگاه ها، زمین شناسی زیست محیطی و پزشکی، زمین شناسی کواترنری و دریایی و زمین گردشگری و زمین باستان شناسی ارسال کردند که از میان ۷۰ مقاله دریافت شده، ۳۲ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۰ مقاله به صورت پوستر در مدت ۲ روز برگزاری این همایش ارایه می شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 29آبان1398، کدخبر: 83562503: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین