پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۷
حمید علیزاده معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: هر چند خلیج گرگان زیر فشار فعالیت مخرب محیطی از جمله رهاسازی فاضلاب خانگی و کشاورزی قرار دارد اما خطر خشکسالی این پهنه آبی را تهدید نمی‌کند.
شعار سال:  معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: هر چند خلیج گرگان زیر فشار فعالیت مخرب محیطی از جمله رهاسازی فاضلاب خانگی و کشاورزی قرار دارد اما خطر خشکسالی این پهنه آبی را تهدید نمی‌کند.

حمید علیزاده روز شنبه در کارگاه تخصصی خلیج گرگان با حضور جمعی از دانشگاهیان، کارشناسان و مدیران گلستان اظهار داشت: بر اساس فرضیه‌هایی مانند احتمال نجات خلیج در صورت لایروبی کانال خزینی نمی توان برای احیای خلیج گرگان تصمیم گیری کرد و این کار به مطالعات عمیق و بررسی همه جوانب احتیاج دارد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی پیشنهاد کرد: برای مطالعه دقیق راه‌های احیای خلیج گرگان، کارگروهی متشکل از استانداری، جامعه علمی و دانشگاه‌های داخل و خارج از گلستان با محوریت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تشکیل شود و همه فرضیه ها و راه حل‌های موجود را به طور دقیق مطالعه کنند.

وی به وضعیت منابع آبی دریای خزر اشاره کرد و گفت: زمزمه‌های احتمال خشک شدن این دریاچه مبنای علمی ندارد و با توجه به حجم فراوان ورودی آب، این دریا در معرض خطر خشکسالی نیست.

علیزاده ادامه داد: در صورت بسته شدن راه ورودی آب رودخانه‌های منتهی به دریای خزر، این پهنه آبی حداقل ۴۰۰ سال دیگر عمر مفید خواهد داشت.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: دریای خزر ۷۸ هزار میلیارد متر مکعب آب دارد  که ۱۰ برابر آب خلیج فارس است و نباید نگران خشک شدن آب دریای خزر شد.

وی افزود: دریای خزر ۳۸۰ هزار کیلومتر مساحت دارد و آب ۱۳۰ رودخانه از روسیه، ایران، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، گرجستان، ارمنستان و ترکیه به آن سرازیر می شود که ۹۰ درصد آبدهی این دریاچه بر عهده رودخانه ولگا روسیه است.

علیزاده اظهار داشت: طبق آخرین آمار، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۳ میلیارد متر مکعب از آب این دریاچه برای مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده شد که بر خلاف کشورهای غرب و شمال دریای خزر، روند مصرف آب این دریا در بخش های کشاورزی، صنعتی و خانگی (با استفاده از تجهیزات آب شیرین‌کن) در ایران همواره صعودی است.

در این نشست تعدادی از استادان و کارشناسان دستگاه های مرتبط با دریای خزر و خلیج گرگان، بر دستیابی به دانش روز و فنی در این حوزه برای مقابله با چالش های پیش رو، سرمایه گذاری برای مطالعه علمی و عمقی در حوزه دریای خزر و خلیج گرگان و اهمیت آن در توسعه اقتصادی منطقه تاکید کردند.

 به گزارش ایرنا، خلیج گرگان که در سده های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزوده بود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و دیگر خبری از آن همه شکوه نیست و این پهنه آبی با چالش های دست و پنجه نرم می کند و شتاب بخشیدن به احیای آن جزو دغدغه مردم منطقه است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی حتی در دنیا است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:23شهریور1398،کدخبر:83474757،www.irna.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین