پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
امروزه گردشگری یکی از صنعت‎های پردرآمد در اکثر کشورها محسوب می‎شود اغلب مسوولان در کشورهای مختلف یکی از فعالیت‎های مهم اقتصادی خود را در زمینه گردشگری عنوان می‎کنند در این میان یکی از شاخه‎های گردشگری، گردشگری کشاورزی است که اتفاقأ به عنوان یکی از جدیدترین جاذبه‎های گردشگری در دنیای امروز شناخته می‎شود.

شعار سال: امروزه گردشگری یکی از صنعت‎های پردرآمد در اکثر کشورها محسوب می‎شود اغلب مسوولان در کشورهای مختلف یکی از فعالیت‎های مهم  اقتصادی خود را در زمینه گردشگری عنوان می‎کنند در این میان یکی از شاخه‎های گردشگری، گردشگری کشاورزی است که اتفاقأ به عنوان یکی از جدیدترین جاذبه‎های گردشگری در دنیای امروز شناخته می‎شود.

گردشگری کشاورزی یا اگری توریسم شامل فعالیت‎هایی مبتنی بر کشاورزی است که گردشگران را به یک مزرعه، مرتع یا هر محل طبیعی دیگر برای فعالیت‎های تفریحی در فضای باز، آموزش، خرید و یا حتی سکونت جذب می‎کند.

با نگاهی به تعریف گردشگری کشاورزی می‎توان پی برد در کشور ما و البته استان‎هایی نظیر گلستان پتانسیل‎های فراوانی در خصوص توسعه گردشگری کشاورزی وجود دارد، امری که در صورت تحقق درست آن می‎تواند به اقتصاد جامعه روستایی، اشتغال و درآمد استان کمک شایانی داشته باشد با این وجود به گفته برخی کارشناسان در حوزه گردشگری هنوز مقررات و قوانین در این بخش کاملأ مشخص نیست و فعالان گردشگری کشاورزی هنوز برای اخذ مجوزهای لازم بین اداره های مختلف سردر گم هستند.

سر درگمی فعالان گردشگری کشاورزی برای اخذ مجوزهای لازم

چند روز گذشته اولین همایش انجمن فعالان گردشگری کشاورزی در گلستان برگزار شد در حال حاضر یک مزرعه پنج هکتاری در جنگل توسکستان در زمینه گردشگری کشاورزی مشغول به فعالیت است.

مسوول برگزاری انجمن فعالان گردشگری کشاورزی در خصوص چگونگی فعالیت این انجمن اظهار کرد: حدود هفت ماه پیش  در کشور کارگروهی متشکل از نمایندگانی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت گردشگری و نمایندگان بخش خصوصی که در حوزه گردشگری کشاورزی فعالیت دارند تشکیل شد تا قوانین را برای اخذ مجوزها تسهیل کنند.

زمانی تصریح کرد: تاکنون قوانینی در حوزه گردشگری کشاورزی در کشور مصوب نشده است وقتی به عنوان بخش خصوصی به اداره‎های مختلف برای اخذ مجوزهای لازم مراجعه می‎کنیم سردرگم هستیم که باید به کدام اداره مراجعه کرد چرا که این حوزه یک حوزه چندبخشی است که بخشی از آن مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی و بخشی مربوط به وزارت گردشگری است.

وی با اشاره به فعالیت مزرعه توسکا در حوزه گردشگری کشاورزی گفت: این مزرعه از دو سال گذشته با رویکرد گردشگری کشاورزی  خدمات خود را ارائه می‎دهد در واقع تمام فعالیت‎های داخل مزرعه براساس الگوی کار داوطلبانه انجام می‎شود.

فعال حوزه گردشگری کشاورزی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان محصولی ازمزرعه خارج نمی‎شود فروش داخل مزرعه است وتمامی فعالیت‎های مرتبط با مزرعه که نگهداری مزرعه است تحت عنوان کارداوطلبانه انجام و در ازای آن یکسری خدمات تفریحی و گردشگری ارائه می‎شود.

ایجاد اشتغال در روستاها مهمترین دستاورد توسعه گردشگری کشاورزی در گلستان

یک کارشناس در حوزه برنامه‌ریزی گردشگری، گردشگری را یکی از بزرگترین منابع درآمدزای دنیا دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: امروزه صنعت گردشگری نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصاد و توسعه کشور به عهده دارد.

فائزه شریفی با بیان اینکه کشاورزی و تولیدات آن در تمام دنیا حائز اهمیت است، افزود: گردشگری کشاورزی به عنوان یکی از اجزای مهم صنعت گردشگری به ویژه در کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‎شود.

وی افزود: در کشور ما گردشگری کشاورزی به عنوان یک پدیده نو در قالب مراکز گلخانه‎ای، باغ‎ها و مزارع کشاورزی در حال رشد است در این‌میان گلستان با دارا بودن پتانسیل‎های بالای محیط زیستی و جشنواره‎های سنتی کشاوری می‎تواند  پیشرفت خوبی در زمینه گردشگری کشاورزی داشته باشد.

فعال حوزه گردشگری گفت: با توجه با آنکه جمعیت نیمی از گلستان را جامعه روستایی و کشاورزان تشکیل می‎دهند بدون تردید توسعه صنعت گردشگری  به بهبود و ارتقا اقتصاد روستایی نیز کمک شایانی می‎کند.

شریفی با بیان اینکه در سال‎های اخیر عمده مناطق روستایی و بخش کشاورزی با چالش‎های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: تغییرات آب و هوایی، بحران آب، عدم حمایت از کشاورزان و افزایش هزینه‎های کشاورزی موجب شده  تا شاهد مسیر پایدار در بخش روستا و کشاورزی کشور نباشیم در این میان یکی از جدی‎ترین چالش‎های جامعه روستایی کشور بحث اشتغال است.

وی اذعان کرد: ایجاد اشتغال در روستاها موجب ماندگاری روستاییان و عدم مهاجرت آنها به شهرها خواهد شد توسعه گردشگری کشاورزی بدون تردید می‎تواند علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی روستاییان، به حفظ زمین، مدیریت پایدار منابع طبیعی تجدیدپذیر و حفظ تنوع‌زیستی کمک کند از سویی شاهد رونق اقتصادی در روستاها خواهیم بود.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 27 خرداد    99، کد خبر: 13990326000859،www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین