شعارسال: سیدجواد حسینی در حاشیه مراسم قدردانی از رتبههای برتر کنکور سراسری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای تحقق عدالت آموزشی و جبران جاماندن دانشآموزان مدارس دولتی عادی از گردونه رقابت نفرات برتر کنکور سراسری 98 گفت: 107 هزار مدرسه در کشور داریم که به 24 نوع مدرسه تقسیم میشود. یکی از مواردی که به سمت اصلاح آن حرکت میکنیم تنوع مدارس و تلاش برای کاهش آن است که هم اقدامی بهرهورانه است و هم عدالت آموزشی را در پی دارد و عملکرد تحصیلی را ارتقا میدهد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تحلیل وضع مدارس از روی آمار رتبههای دهگانه اول کنکور در 5 رشته، تحلیل درستی نیست. رتبههای اول کنکور به عملکرد مدارس و مدیران آموزش و پرورش ارتباطی ندارد بلکه به استعداد شخصی و تلاش خود دانشآموزان مربوط است. برای نمونه، بیش از 20 سال است که میانگین رتبه قبولیهای استان یزد در کنکور بالاتر و در جایگاه اول است اما امسال دو دانشآموز در نفرات برتر داشت.
حسینی ادامه داد: اگر بخواهیم عملکرد مناطق را بررسی کنیم باید به میانگین قبولی در کنکور توجه کنیم، هرچند همین شاخص هم شاخص جدی و واقعی برای سنجش عملکرد تحصیلی مدارس نیست.
او گفت: طرح مدارس، مناطق، استانها و دانشآموزان لازمالتوجه را با توزیع ترجیحی بودجه در دستور کار داریم. به عنوان مثال بودجه دانشآموزان عشایری سه برابر دانشآموزان عادی است و باید مناطق لازمالتوجه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند. همچین امکان دسترسی به بسترهای دیجیتالی آموزش باید فراهم شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: با وزیر ارتباطات تفاهمنامهای در راستای هوشمندسازی مدارس بهویژه در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت منعقد کردیم که میتواند در جهت عدالت آموزشی به ما کمک کند.
او اضافه کرد: در مناطق شهری به ازای هر 100 دانشآموز، ۷ کامپیوتر و در مناطق نابرخوردار نیم کامپیوتر وجود دارد. اخیرا کمیتهای برای شناسایی محرومترین مناطق و کمک به آنها تشکیل شده است.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار:20مرداد1398 ، کدخبر: 946303: www.pana.ir