پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
پرونده بانک سرمایه ۴۴ متهم دارد که اکثر آن‌ها افرادی سرشناس هستند، اما عملیات فریب رسانه‌ای فقط نام داماد وزیر را با سهم کمتر از ۱ درصد برجسته کرد.

شعارسال: پرونده بانک سرمایه ۴۴ متهم دارد که اکثر آن‌ها افرادی سرشناس هستند، اما عملیات فریب رسانه‌ای فقط نام داماد وزیر را با سهم کمتر از ۱ درصد برجسته کرد.

 سال 95 و بعد از بازداشت مدیرعامل صندوق فرهنگیان، گفته شد 22 نفر مبلغ هشت هزار و 800 میلیارد تومان وام از بانک سرمایه گرفته اند، در این پرونده اعلام شد افرادی با کمترین و ضعیفت ترین تضامین و فاکتورها به شکل چک و سفته و با این روش 8 هزار و 800 میلیارد تومان وام گرفته اند.

در نهایت مشخص شد در بانک سرمایه مبلغی حدود 14 هزار میلیارد تومان در اموال فرهنگیان خیانت در امانت شده و تعداد متهمان به 44 نفر رسید.

از جمله متهمان این پرونده می توان به حسین هدایتی معروف به عابر بانک، پرویز کاظمی وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت احمدی نژاد، علی بخشایش، محمدرضا توسلی، محمد امامی از سرمایه گذاران سینما، علی اکبر یقینی ، یاسر ضیایی قائم مقام وقت بانک سرمایه، احسان دلاویز مشاور جوانان محمد خاتمی و هادی رضوی داماد وزیر تعاون کنونی اشاره کرد.

در دادگاه حرف از تبانی 586 میلیارد تومانی حسین هدایتی مطرح شد، اگر ملاک کل فساد را 14 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم 4.1 درصد و اگر ملاک کل فساد را 8800 میلیارد تومان در نظر بگیریم سهم فساد هدایتی 6.6 درصد است.

بر اساس صحبت های نماینده محترم دادستان محمد امامی بیش از 300 میلیارد تومان به بانک بدهکار بود و در این فساد نقش داشته است، با فرض اینکه کل فساد 8800 باشد سهم امامی از این فساد 3.4 درصد و اگر رقم کل فساد را 14 هزار میلیاد تومان در نظر بگیریم سهم امامی 2.1 درصد است.

در جدول زیر سهم برخی از افراد از کل رقم فساد آمده است.

قبل از ورود به موضوع اصلی نوشتار، اعلام می شود که در اینجا نه قصد تبرئه هادی رضوی را داریم و نه اینکه در بررسی های قوه قضائیه ابهامی وجود دارد بلکه هدف رونمایی از یک عملیات فریب رسانه ای است.

در فساد بانک سرمایه عملیات فریب در رسانه ها با رمز "داماد وزیر" کل پرونده را هادی رضوی جلوه داد، در حالی که سهم هادی رضوی از این فساد بانکی با کمترین رقم یعنی 8800 میلیارد تومان تنها 1.2 درصد و با بیشترین رقم 76/ درصد است و در دادگاه اعلام شد نرخ وام های رضوی بالاترین نرخ 36 درصد بوده و او نقداً حدود سی میلیارد تومان و سند ملک با ارزشگذاری روز توسط دادستانی 92 میلیارد تومان بعلاوه 105 میلیارد تومان وثیقه نزد بانک و دادگاه داشته است.

در این پرونده کسی از خود نپرسید که چرا همه پرونده بانک سرمایه به نام هادی رضوی تمام شد و حتی صدا و سیما خبر دادگاه را اینگونه اعلام می کرد" دادگاه هادی رضوی و دیگر متهمان بانک سرمایه برگزار شد" !

وقتی رسانه ها و حتی نماینده محترم دادستان، هادی رضوی را داماد وزیر کار و ژن خوب خطاب می کردند کسی نپرسید که چرا از احسان دلاوریز به عنوان مشاور جوان رئیس دولت اصلاحات (ایسنا، 22 شهریور 84 ) و برادر محسن دلاویز؛ مدیر عامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت کشور (مشرق، 12 خرداد98) نام برده نشد؟!

چراکسی نپرسید علت اینکه رسانه ها از پیگیری نام و دادگاه روحانی پرنفوذ که به اعتقاد نماینده سازمان بازرسی " خیلی در کشور ادعا دارد و در لواسان مهمانی می­گیرد" امتناع کرده و می کنند، چیست؟

چرا کسی حسین هدایتی را عضو سابق فلان نهاد معرفی نکرد؟! بیش از 98 درصد این فساد کار چه کسانی بود که باید اسمشان محفوظ یا در حاشیه می ماند؟ سایر مفسدان دیگر این پرونده به پشت گرمی چه کسی توانسته بودند فسادهای میلیاردی انجام دهند و اینگونه اموال بیت المال را با زد و بند و با کمترین مدارک معتبر و وثایق کافی به تاراج ببرند و از سودهای کلان منتفع شوند؟

سوال این است؛ فساد بانک سرمایه 44 متهم داشته است، وابستگی 43 متهم دیگر این پرونده چرا کمرنگ و پنهان مانده است؟

این بازی رسانه ای را چه کسی و با چه هدفی طراحی کرد، هادی رضوی قطعا می بایست محاکمه می شد و به قوت هم شد، اما چه دستی در کار بود تا نام و ارتباط و وابستگی بقیه متهمان زیر هیاهوی نام هادی رضوی گم شود؟! نگاهی در تیتر خبرها این ادعا را ثابت می کند که بسیاری از دوستان رسانه ای در این زمین از پیش طراحی طراحی شده، بازی خوردند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 20 مرداد 98، کد خبر:783763 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین