پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۵۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفته، فرونشست زمین هیچ ارتباطی نمی‌تواند با تاغ‌کاری‌ها داشته باشد اگرچه بخشی از فرونشست‌ها در جنوب سمنان و دامغان در حوالی همین جنگل‌های دست‌کاشت باشد.

شعارسال: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفته، فرونشست زمین هیچ ارتباطی نمی‌تواند با تاغ‌کاری‌ها داشته باشد اگرچه بخشی از فرونشست‌ها در جنوب سمنان و دامغان در حوالی همین جنگل‌های دست‌کاشت باشد.

علی‌نقی حیدریان با اشاره به اینکه سطح سفره‌های زیرزمینی در این سه چهار دهه گذشته به شدن پایین رفته است، اظهار کرد: حدود سه دهه پیش در اراضی کشاورزی گرمسار با حفر حدود 40 متر به آب می‌رسیدیم و از این رو تمامی چاه‌های منطقه نیمه عمیق بودند و اصلا چاه عمیق در گرمسار وجود نداشت اما متاسفانه امروزه در شهرستان گرمسار به هیچ عنوان با چاه‌های نیمه عمیق به آب نمی‌رسیم لذا همه چاه‌های منطقه عمیق هستند.

وی با بیان اینکه همه این اتفاق‌ها در طول کمتر از 30 سال اتفاق افتاده است، افزود: متاسفانه در این سه دهه به دلیل برداشت زیاد از منابع و وقوع خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی آسیب‌های جدی به منابع آب زیرزمینی در کشور و استان وارد شده است.

حیدریان از ایجاد پوشش گیاهی به عنوان موثرترین راه برای رویارویی با بیابانزایی نام برد و گفت: پیشینه بیابانزدایی در استان سمنان حداقل به بیش از نیم قرن پیش برمی‌گردد.

وی ادامه داد: اولین عملیات بیابان‌زدایی از طریق تاغ‌کاری در استان سمنان به سال 1347 در روستاهای حسن‌آباد دامغان و اعلاء سمنان برمی‌گردد که نزدیک به 52 سال از آن می‌گذرد.

وی با بیان اینکه برای تثبیت شن‌های روان در مناطق کویری راه‌های مختلفی وجود دارد، افزود: مالچ‌پاشی شیمیایی عوارضی هم به دنبال دارد و ریگ‌پاشی که از روش‌های جدید است توسط استاد کردوانی، جغرافی دان پیشنهاد شده است؛ ایجاد پوشش گیاهی و بذرپاشی و تاغ‌کاری و...از شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای مقابله با حرکت شن‌های روان و پیشروی کویر و بیابان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از درختچه کویری تاغ به عنوان یکی از مهمترین پوشش‌های گیاهی برای مقابله با بیابان‌زایی نام برد و افزود: درخت تاغ در مساحتی حدود 9 تا 12 برابر ارتفاع‌اش به تثبیت شن‌ها می‌پردازد و از این رو هیچ روشی به اندازه تاغ‌کاری به فرآیند بیابان‌زدایی کمک نمی‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که برخی افراد محلی وقوع پدیده فرونشست‌ها را با تاغ‌کاری‌ها مرتبط می‌دانند آیا دلیل علمی در این ارتباط وجود دارد گفت: به هیچ عنوان چنین نظری کارشناسانه نیست و فرونشست زمین هیچ ارتباطی نمی‌تواند با تاغ‌کاری‌ها داشته باشد اگرچه بخشی از فرونشست‌ها در جنوب سمنان و دامغان در حوالی همین جنگل‌های دست‌کاشت باشد.

حیدریان از افت و پایین رفتن سطح سفره‌های آبی به عنوان مهمترین دلیل فرونشست‌ها یاد کرد و افزود: پایین رفتن سطح آب درست همچون یک اسفنج که از آب خالی می‌شود عمل کرده و با پایین رفتن سطح آب زمین از درون تهی می‌شود و همین سبب می‌شود که به مرور زمین فرو ریخته و این حفره‌های درونی با خاک بالای سفره پر شود و در نتیجه شاهد شکاف و چاله در زمین یا فرونشست باشیم.

وی فرونشست‌ها را نتیجه دست بردن انسان در طبیعت دانست و گفت: ایجاد چاه‌های متعدد، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در کنار وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی در یک دهه گذشته از اصلی‌ترین دلایل فرونشست‌ها در زمین هستند اگرچه منابع طبیعی استان در این ارتباط کار پژوهشی دقیقی انجام نداده است اما بی‌تردید مهمترین عامل وقوع این پدیده را باید در همین برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و تهی شدن زمین از درون جست‌وجو کرد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ،تاریخ انتشار: 10شهریور1398،کدخبر:98061004990 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
1
ایجاد پوشش گیاهی و بذرپاشی و تاغ‌کاری و...از شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای مقابله با حرکت شن‌های روان و پیشروی کویر و بیابان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
1
فرونشست واقعا فاجعه وحشتناکی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین