پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
در آینده‌ای نزدیک محموله‌های نفت کوره ایران به دلیل قوانین سازمان جهانی کشتی‌رانی (IMO) امکان صدور نخواهد داشت .

شعار سال: کمی بیش از سه‌ ماه تا ژانویه 2020 و اجرائی‌شدن قوانین جدید سازمان جهانیIMO (نهاد بین‌المللی کشتی‌رانی) با هدف ممنوعیت تردد کشتی‌هایی که از نفت کوره با گوگرد بالا در سوخت کشتی‌ها استفاده می‌کنند، باقی مانده و ایران هنوز برای نفت کوره‌های سرگردان خود، مقصدی نیافته است. با اینکه گفته می‌شود این روزها ایران بر اساس داده‌های معاملات جهانی چیزی بین 200 تا 300 هزار بشکه نفت کوره صادر می‌کند، نباید از نظر دور داشت که هنوز چاره‌ای برای کاهش گوگرد موجود در این نفت کوره (مازوت) پیدا نکرده است. کارشناسان معتقدند، اگر بخواهیم به تداوم صادرات نفت کوره ادامه دهیم، قطعا باید بپذیریم که گوگرد آن را کاهش دهیم، آن هم در شرایطی که تحریم امکان صادرات ایران را کاهش داده است. حال اگر بخواهیم چنین هدفی را عملیاتی کنیم، چهار سال برای ارتقای هر پالایشگاه باید صرف کنیم؛ آن هم اگر سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این زمینه پیدا شود. بااین‌حال، به گفته برخی دست‌اندرکاران به نظر میرسد ایران برای بخشی از این نفت کوره، راهحلی یافته و از آن برای تولید سوخت کشتیهای ایرانی بهره میگیرد، اما میزان آن نسبت به نفت کوره تولیدی در ایران هنوز هم بسیار اندک است و راهحلی برای این مازاد در برنامهریزیها در نظر گرفته نشده است.

صادرات نفت کوره، بحرانی است؟
علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، چندی‌ پیش در پاسخ به سؤال «شرق» مبنی‌بر آنکه آیا صادرات نفت کوره کشور کاهش یافته و به مرحله بحرانی رسیده است یا خیر، گفت: «نفت کوره در ایران هنوز تبدیل به بحران نشده و برای تصفیه در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌گیرد و امور بین‌الملل به نیابت از پالایشگاه‌ها این نفت کوره را می‌فروشد». او در ادامه گفت: «فعلا نفت کوره؛ چه در پالایشگاه و چه در بخش بین‌الملل به ‌منظور فروش در نظر گرفته می‌شود و پالایش و پخش هم بر آن نظارت دارند و هنوز به گلوگاهی بحرانی بدل نشده است». مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش البته این پرسش را در نشستی خبری پاسخ داد و از توضیحات بیشتر درباره استفاده این نفت کوره در نیروگاه‌ها امتناع کرد. بااین‌حال با درنظرگرفتن آمارهایی که از تولید و صادرات نفت کوره در کشور وجود دارد، این ظن تقویت می‌شود که نفت کوره تولیدی که چیزی بین 400 تا 450 هزار بشکه در روز است، تنها بین 200 تا 300 هزار بشکه صادر می‌شود و باقی در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به هشدارهای سازمان محیط زیست به نیروگاهها برای استفاده از نفت کوره به دلیل آلایندگی و چرخش نیروگاهها به سمت استفاده از سوخت گازی، حالا مصرف داخلی نفت کوره هم تحتالشعاع قرار گرفته است. اما اینکه با این مازاد نفت کوره که در کشور وجود دارد، اگر قرار است در نیروگاه‌ها استفاده نشود، چه باید کرد، مسئله‌ای است که هنوز پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.

کاهش صادرات نفت کوره
پیش‌تر مدیرکل خاورمیانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز FGE در گفت‌وگویی هشدار داده بود که نفت کوره تولیدی در ایران با گوگرد بالاست و در دو، سه سال اخیر، مازاد زیادی به‌واسطه جایگزینی نفت طبیعی و گاز در نیروگاه‌ها به‌جای نفت کوره‌ (مازوت) پیدا کرده است. به گفته او، ایران مازاد نفت کوره خود را صادر می‌کند که کیفیت آن بسیار پایین است و از اول ژانویه ٢٠٢٠ هیچ کشتی‌ای در هیچ آبی اجازه ندارد این سوخت را بسوزاند. چیزی تا این زمان باقی نمانده و خبرها نشان از کاهش صادرات نفت کوره ایران دارند. ایمان ناصری می‌گوید: «درحال‌حاضر، بیش از نصف مازوت صادراتی قبل از شروع دور جدید تحریم‌ها در داخل استفاده می‌شود و به سمت نیروگاه‌های برق روانه شده است. مقداری از آن، فصلی است، اما امسال به نظر می‌رسد این روند بیشتر شده و احتمالا همین‌گونه باقی خواهد ماند.»

صادرات 200 تا 300 هزار بشکه نفت کوره
اعداد و ارقام صادرات نفت کوره از نظر او با تغییرات قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است‌: «بر اساس مصرف ماهانه، صادرات نفت کوره متفاوت است، اما به‌طور میانگین صادرات نفت کوره روزانه 350 هزار بشکه در روز یا چیزی بین 300 تا 400 هزار بشکه در روز بوده است، اما اکنون چیزی بین 200 تا 300 هزار بشکه صادرات را بر مبنای کشتی‌هایی که توسط سرویس‌های ردیاب کشتی مشاهده می‌شوند، می‌توان رصد کرد».ناصری می‌افزاید: «چین، مهم‌ترین مقصد صادراتی نفت کوره ایران است که مورد استفاده خریداران چینی قرار می‌گیرد و گفته می‌شود بخشی از آن نیز در انبارهای چینی ذخیره می‌شود.»

حذف نفت کوره ایران از بانکرینگ تا سه ماه دیگر
این کارشناس بین‌المللی نفت ادامه می‌دهد: «از ژانویه سال 2020 که قوانین جدید IMO عملیاتی می‌شود، کار فروش و صادرات نفت کوره ایران سخت‌تر می‌شود و همین مسئله، زمینه را برای تغییر کاربری از صادرات به مصرف داخلی بیشتر می‌کند، زیرا دیگر بازار نفت کوره صادراتی ایران را برای بانکرینگ نخواهد خواست. به گفته او، در هر دو صورت، ایران با داشتن حجم بالای نفت کوره با گوگرد بالا دچار مشکل صادرات خواهد بود». از این کارشناس درباره شیوه‌های کنترل این وضعیت می‌پرسم. او پاسخ می‌دهد: «راهکار درست اما زمان‌بر و نیازمند سرمایه‌گذاری و ارتقای پالایشگاه‌هاست، اما تنها راه دررو در کوتاه‌مدت (با هزینه نسبتا بالای زیست‌محیطی) مصرف در بخش نیروگاه‌های برقی‌ است.»

باران اسیدی و آلودگی هوا در انتظار نفت کوره بالا
شیوه‌های آلودگی این ماده را نیز از او می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: «نمی‌توان دقیق آن را مطرح کرد، اما آلودگی هوا به‌طور کلی و باران‌های اسیدی (به‌دلیل گوگرد بالای داخل مازوت) به‌طور جانبی و مشخص‌تر از آسیب‌های زیست‌محیطی مصرف مازوت با گوگرد بالاست.»

ماجرا چیست؟
ماجرا این است که حدود پنج میلیون بشکه در روز سوخت مایع به وسیله کشتیهای دنیا مصرف میشود که از این میزان حدود ۳,۵ میلیون بشکه نفت کوره با گوگرد بالاست. IMO (نهاد بینالمللی کشتیرانی) گفته از اول ژانویه ۲۰۲۰، هیچ کشتیای در هیچ آبی، مجاز به سوزاندن نفت کوره با گوگرد بالا نیست. به این معنی که 3.5 میلیون بشکه نفت کورهای که امروز در دنیا به وسیله پالایشگاهها تولید میشود، یکباره خریداری نخواهد داشت. این عدد خیلی بزرگ است. اکنون پالایشگاههای دنیا بهطور میانگین ۱۱ درصد تولیدشان نفت کوره با گوگرد بالاست. درصورتیکه ایران حدودا ۲۵ تا ۳۰ درصد نفت کوره با گوگرد بالا در ۹ پالایشگاه اصلی کشور تولید می‌كند.

یک‌چهارم نفت کورههای سرگردان در ایران صادر میشود
در حال حاضر یک‌چهارم نفت کورههای سرگردان جهان در ایران تولید میشود. ایران در حال حاضر بزرگترین صادرکننده نفت کوره است که در سه ماه آینده احتمالا خریداری در بازار نخواهد داشت. ایران حتی اگر امروز تصمیم بگیرد که به سرعت پالایشگاهها را ارتقا دهد، نمیتواند همه این نفت کوره با گوگرد بالا را از بین ببرد یا گوگرد آن را کم کند. پروژههایی هست که این کار را انجام میدهند، اما از روزی که تصمیمگیری شود و منابع مالی تخصیص پیدا کند، سه، چهار سال زمان میبرد. یکی از راهها این است که ایران این نفت کوره را به بازیگران میانی بفروشد که در پالایشگاههای دیگر فراوری کنند یا بهصورت تلفیق و امتزاج با نفتهایی با گوگرد پایین یا سایر فراوردههای نفتی با گوگرد پایین، میزان گوگرد را کم کنند.
تحلیلی که مدیرکل خاورمیانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز FGE ارائه میدهد آن است که مطابق ارزیابیها از میزان عرضه و تقاضا، نفت کورهای که ایران الان تولید میکند، در آن زمان، قیمت بسیار پایینی خواهد داشت و ایران شاید نفت کوره را بشکهای ۲۵ تا ۳۰ دلار کمتر از قیمت نفت بفروشد. اگر در سال ۲۰۲۰ قیمت نفت ایران ۶۰ دلار به ازای هر بشکه باشد، نفت کوره را باید ۳۰ تا ۳۵ دلار بفروشیم. او میگوید: «۳۰ درصد تولید پالایشگاههای ما نفت کوره است. نفتی که ایران می‌تواند در بازار ۲۵ تا ۳۰ دلار بالاتر بفروشد، یک‌سومش تبدیل به فراوردهای مي‌شود که ۲۵ تا ۳۰ دلار ارزانتر است. ما همیشه از ارزش‌افزودهای صحبت میکنیم که فراوردهها در پاییندست پیدا میکنند، اما در سال ۲۰۲۰ این بخش پاییندستی ما که پالایشگاه است، ارزش‌افزوده منفی ۲۵دلاری تولید میکند، به بیان دیگر اگر این نفت کوره را به پالایشگاه نفرستیم، ۲۵ دلار بیشتر میگیریم».به گفته او، این بحران سه، چهار سال طول میکشد تا بازار به تعادل برسد و باید سه، چهار سال این نفت کوره را در نیروگاههای خودمان بسوزانیم یا با قیمتهای خیلی پایین، بخشی از آن را به خریدارانی بفروشیم که میخواهند آن نفت کوره را ارتقا دهند یا معدود خریدارانی که در گوشه گوشه دنیا هنوز در بخش صنعت یا نیروگاهی خود، قوانین زیستمحیطی محکمی ندارند. مازاد ما آن‌قدر بزرگ خواهد بود که شاید بشود بخشی را با ارزش پایین فروخت. حال اگر سازمان محیط زیست مخالف بازگشت به سوخت مایع در نیروگاهها به دلایل آلایندگی آن باشد، شاید مجبور شویم بخشی را چند سال انبار کنیم و بعد کمکم بفروشیم. یعنی خواهید دید مخازن نفت کوره ایران رو به رشد خواهد بود. آن زمان هم باید محاسبه کرد هزینه انبارداری در بخش دولتی و شرکتهای خصوصی که مخازن نفتی را توسعه میدهند، چقدر است. از برنامههای اولویت‌دار آقای زنگنه آن است که در ترمینال خارک مقدار زیادی ذخایر توسعه داده شود. اگر هزینه نگهداری هر بشکه نفت کوره برای مدت طولانی کمتر از ۲۵ دلار تخفیفی باشد که به ناچار برای فروش آن باید در بازار بدهند، به صرفه است که نگه دارند تا بازار به تعادل نسبی برسد. ۳۰۰ هزار بشکه در روز یعنی سالی صد میلیون بشکه باید نگهداری شود. امروز میزان نفت کورهای که در کل مخازن دنیا ذخیره شده، ۷۵ میلیون بشکه است. یعنی در یک سال، ایران مازاد نفت کورهاش بیش از نفت کوره دنیا خواهد بود. شرکت پخش و پالایش سالهاست هدفگذاری کرده میزان نفت کوره پالایشگاهها را بهطور میانگین به زیر ۱۰ درصد بیاورد. پروژههای متعددی با سرمایهگذاران خارجی تعریف شده، اما تأمین منابعشان گران است و خیلی کم پیش رفته است.

تولید نفت کوره برای کشتیهای ایرانی
با این حال براساس خبرهایی که از سوی برخی دستاندرکاران به گوش میرسد، راهحلهایی هم برای بخشی از این نفت کوره در نظر گرفته شده است. شهاب‌الدین متاجی، کارشناس حوزه نفت و گاز و عضو هیئت مدیره پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز با بیان اینکه اکنون حدود 400 هزار بشکه در روز تولید نفت کوره داریم که باید آنها را صادر کنیم، میگوید: «ایران طبق برنامههایی که در پیش گرفته و با روش اکسیداسیون که در حال توسعه است، گوگرد نفت کورهای که برای سوخت کشتیهای ایرانی به کار گرفته میشود را کاهش داده است، اما بخشی که فراتر از این نیاز است، باید صادر شود و برای کاهش گوگرد آن هنوز برنامهریزی نشده است».متاجی میافزاید: «با روشهای معمول در جهان (سیستمهای تحت فشار، استفاده از هیدروژن و کاتالیست) که بسیار سرمایهبر هم هست، چهار سال طول میکشد تا پالایشگاههای خود را برای کاهش گوگرد مازوت، ارتقا دهیم. ایران در حال حاضر با روش اکسیداسیون در حال کاهش گوگرد مازوت است که هزینه کمتری دارد، اما فقط از آنها میتوان برای مصرف کشتیهای ایرانی استفاده کرد و مسائل زیستمحیطی هم در آن در نظر گرفته شده است. با این حال، چنین اقدامی کار پالایشگاههای کوچک‎‎مقیاس (MINI REFINERY)‌ هم نیست.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 23 شهریور 98، شماره: 3523


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
کمتر از سه ماهه دیگه خواهد بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین