پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۲
شیره‌پزی سنتی مانیزان ۱۰ ساله شد، رویدادی که هر سال مسیر گردشگری شهر جهانی انگور را هموارتر می‌کند تا رفته‌رفته پازل گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران تکمیل شود.

شعارسال: مانیزان بهشت جادوانه‌ای است که در درّه جوزان ملایر پنهان شده و خوشه‌های طلایی‌اش معجزه‌ساز و انگورش زبانزد خاص و عام است، شهد شیرینی که همزمان با فصل انگورپزان گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته آئین شیره‌پزی سنتی مانیزان فرش قرمز خود را زیر پای گردشگران و مسافرانی از راه‌های دور و نزدیک کشور گستراند و با وجود مصادف شدن این رویداد مهم گردشگری با ایام صفر، اما شیرینی و حلاوتش کم نشد و مردم خونگرم و مهمان‌نواز مانیزان درهای منزل خود را به روی مسافران و علاقه‌مندان به این رویداد ملی گشودند.

رویداد شیره‌پزی مانیزان پر بود از شیرینی و سوغات و فرآورده‌های تولیدی انگور، محصولاتی که به دست توانمند زنان و مردان این روستا تهیه شده بود، غرفه‌هایی مملو از سوغات، عسل، شیره انگور، کشمش، آش‌های محلی، نان محلی، ترشک و لواشک و دیگر فرآورده‌های انگور که امسال نیز به ابتکار اهالی روستا تعداد غرفه‌ها فزونی یافت.

جاذبه‌های طبیعی روستا زیبایی این آئین ملی را چندین برابر کرده بود، رودخانه طبیعی که از وسط روستا عبور می‌کرد و بافت سنتی و خانه‌های قدیمی در مرکز روستا، در و دیوار روستا پر بود از خوشه‌های زرین انگور، خوشه‌هایی که مانیزان را بر بام گردشگری نشانده است.

به طور یقین شیره‌پزی مانیزان می‌تواند گفته فرماندار ویژه ملایر را تحقق بخشد و ملایر را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کند، مقصدی که گردشگران می‌توانند در شهر جهانی انگور و شهر ملی مبل و منبت لحظه‌ها و ساعت‌های خوش و ماندگاری را برای خود ثبت کنند.

ورود بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر در جشنواره عید تا عید ملایر

به گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر عصر چهارشنبه در دهمین آئین شیره پزی سنتی مانیزان حضور بیش از ۱۵۰ هزار مسافر و گردشگر نیمه دوم مرداد امسال به این شهرستان را گواه این مطلب دانست و صنعت مبل و منبت و انگور را از دروازه‌های مهم صنعت گردشگری این استان برشمرد.

قدرت الله ولدی با اشاره به برگزاری سه جشنواره آلبالو، مبل و منبت و شیره‌پزی مانیزان تاکنون در این شهرستان، از برگزاری ۲ جشنواره مهم دیگر تا پایان امسال خبر داد و گفت: ۱۲ آبان جشن ثبت جهانی انگور و دهه فجر امسال جشن جهانی شدن منبت ملایر را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آئین شیره پزی مانیزان حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد افزود: به همت مردم این روستا همچنان این آئین پابرجاست.

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به وجود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور در این شهرستان ادامه داد: حدود ۷۵ درصد از انگور برداشت شده تبدیل به کشمش، ۱۰ درصد تبدیل به شیره و حدود ۱۵ درصد به صورت تازه خوری مصرف می‌شود.

ولدی صنعت انگور و اجرای طرح‌های وابسته به آن همچون اجرای طرح فراز و آبیاری نوین را از اهداف بلند سند راهبردی توسعه ملایر و افزایش ۲ تا سه برابری محصول برشمرد و بیان کرد: در این زمینه وضعیت فعلی آب باغ‌های انگور باید به سمتی هدایت شود که محصول تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار و آب مدیریت شود.

اجرای ۵۶۰ هکتار طرح فراز در باغهای انگور ملایر

وی با بیان اینکه طبق این سند ۶۵۰ هکتار از باغ‌های انگور ملایر داربستی و طرح فراز در آنها اجرا شود، مدیریت آب، کیفیت انگور و افزایش ظرفیت تولید را سه هدف مهم در سند توسعه مرتبط با انگور دانست و آن را موجب بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد مردم، چند برابر شدن عایدی باغداران و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

معاون استاندار همدان اجرای ۲۰۰ طرح در ۲۰۰ روستا را از دیگر اقدامات این شهرستان برای افزایش اشتغال و بهبود اقتصاد مردم برشمرد و افزود: منابع مالی این طرح از محل تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی و تسهیلات حوزه دستگاه‌های حمایتی پیش بینی شده است.

ولدی تاکید کرد: تمامی این اقدامات در راستای تبدیل ملایر از معبر گردشگری به مقصد گردشگری است و در حال توسعه زیرساخت‌های گردشگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مراکز اقامتی هستیم و در این راه از توان بخش خصوصی نیز استفاده می‌کنیم.

وی خواستار حمایت و همراهی اصحاب رسانه به عنوان کاپیتان تیم مدیریتی شهرستان برای معرفی ملایر به ایران و جهان شد و گفت: در کنار هم کمک کنیم تا اقتصاد، تولید و معیشت مردم روز به روز بهبود پیدا کند.

احیای سنت‌ها و آئین‌های بومی و محلی بدون شک یکی از راه‌های میان‌بُری است که می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری کمک کند، رویدادهایی که امروز در کشورهای توسعه یافته بسیار جاذب گردشگر است و درآمدهای افزونی را نصیب آنان می‌کند.

میراث‌های ناملموسی همچون شیره‌پزی سنتی مانیزان که قابلیت برگزاری در هر مناسبتی را دارد، از جمله رویدادهای گردشگری مهم و یکی از خلاقانه‌ترین روش‌هایی است که می‌توان از کنار آن به توسعه صنعت گردشگری رسید، میراثی که امروز مانیزان، درّه جوزان و تمامی روستاهای این منطقه قابلیت جذب گردشگر را از سراسر جهان دارند.

این در حالیست که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان نیز آئین شیره‌پزی سنتی مانیزان را در کنار دیگر رویدادهای این چنینی یک راه میان‌بُر دانست که می‌تواند بر صنعت گردشگری در آن مقصد گردشگری تاثیرگذار باشد.

رویداد شیره‌پزی مانیزان، راه میان‌بُر توسعه گردشگری

علی مالمیر این رویدادها را همچون نهالی تشبیه کرد که آرام آرام رشد می‌کند، تا در نهایت به ثمر می‌نشیند و میوه می‌دهد، رویداد شیره‌پزی مانیزان نیز می‌تواند آرام آرام به ثمر بنشیند.

وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از رویدادهای جانبی بتوانیم شاهد حضور بیشتر گردشگران در این منطقه و بهره بردن مردم منطقه از این آئین باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با بیان اینکه رویداد شیره‌پزی مانیزان می‌تواند مقصد مورد نظر را برای گردشگران تبلیغ کند گفت: علاوه بر این می‌تواند ظرفیت‌های منطقه را معرفی و محل و مقصدی که جاذب گردشگری است را از نظر نرم افزای و سخت افزاری تجهیز کند.

مالمیر بیان کرد: ما مجبور هستیم برای میزبانی از گردشگران خود را آماده کنیم و زیرساخت‌های گردشگری را مهیا و خدمات مطلوبی را به گردشگران ارائه کنیم.

وی گردش مالی ناشی از برگزاری این رویدادها را از دیگر مزایای مثبت آن برشمرد و افزود: آئین شیره پزی مانیزان یکی از رویدادهای مهم گردشگری کشاورزی استان است و در روزهای گذشته شاهد برگزاری دیگر رویدادهای گردشگری کشاورزی نیز در این استان بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان ادامه داد: آئین شیره‌پزی مانیزان امروز آوازه ملی پیدا کرده و امیدواریم تکامل یابد و تاثیر بیشتری در جذب گردشگری و توسعه این صنعت داشته باشد.

ایجاد فضای کسب و کار جدید برای عرضه محصولات، سوغات و فرآورده‌های انگور، نمایش آداب و سنن، معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های منطقه از دیگر فواید رویداد شیره‌پزی سنتی مانیزان بود که مالمیر به آن اشاره کرد و بدون شک می‌تواند زمینه را برای ایجاد فرصت شغلی، افزایش درآمد و ارزش افزوده فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری ۱۰ درصد از شاغلان جهان را به خود اختصاص داده تاکید کرد: برای توسعه صنعت گردشگری استان همه باید در کنار هم و همراه هم باشیم.

مالمیر ادامه داد: آئین شیره‌پزی مانیزان چیزی کمتر از رویدادهای دیگر همچون گلاب‌گیری قمصر کاشان ندارد و امیدواریم به عنوان یک رویداد شناخته شده ملی نقش خود را در صنعت گردشگری ایفا کند.

گردش مالی ۶ هزار میلیارد ریالی سومین جشنواره مبل و منبت ملایر

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز به تلاش‌های وافر برای ثبت جهانی انگور درّه جوزان اشاره و بیان کرد: ملایر موفق شد گوی سبقت را از دیگر رقبای خود بگیرد و با ثبت شهر جهانی انگور بر پله نخست دنیا تکیه زند.

محمد کاظمی تاکید کرد: در این مسیر با استفاده از ظرفیت‌های موجود در منطقه، تکیه بر داشته‌ها و استعدادهای شهرستان حرکت چشمگیری داشتیم و باید از این فرصت بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی به برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت به عنوان یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های ملایر در حوزه گردشگری و تبلیغات شهر ملی منبت از رسانه ملی در ایام تابستان اشاره و بیان کرد: سال گذشته چهار هزار میلیارد ریال گردش مالی این صنعت در ایام برگزاری جشنواره بود که امسال با توجه به حضور بیش از ۱۵۰ هزار مسافر، بیش از ۶ هزار میلیارد ریال گردش مالی در جشنواره سوم تخمین زده می‌شود که رونق اقتصادی خوبی را نصیب شهرستان کرد.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با اشاره به کاهش قیمت سبزه گفت: چنانچه انجمن خرید و صادرات کشمش در این شهرستان تشکیل شود، می‌تواند در افزایش قیمت این محصول اثرگذار باشد و ما این آمادگی را برای تشکیل انجمن داریم.

کاظمی همچنین با غلط بودن روش برداشت محصولات باغی همچون انگور اظهار داشت: برداشت انگور باید با سبد انجام شود تا از کیفیت آن کاسته نشود که ما این موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرده‌ایم.

در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی انگور دستمان خالی است

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز این شهرستان را صاحب ۲ برند شهر جهانی انگور و شهر ملی منبت دانست و گفت: طبق قول وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در سفر به ملایر، تا پایان امسال منبت ملایر نیز جهانی می‌شود.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به ورود بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر در کمتر از ۱۰ روز به ملایر، انگور و محصولات باغی را نیز جاذب گردشگران بی‌شماری دانست و ادامه داد: در این حوزه ظرفیت‌های ویژه‌ای داریم.

وی رقم تعیین شده برای سبزه کشمش را جفا به کشاورز عنوان و بیان کرد: حق کشاورز در حوزه باید ادا شود.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تک محصولی بودن در حوزه محصولات باغی را یک مشکل عمده در این شهرستان برشمرد و تاکید کرد: باید به سمت تنوع ارقام انگور و جذب بازارهای جدید به ویژه در تازه‌خوری انگور باشیم.

حجت الاسلام آزادیخواه همچنین اظهار داشت: در حوزه صنایع تبدیلی محصولات باغی همچون انگور دستمان خالی است و باید با کمک بخش خصوصی، دولت و مجلس در این حوزه تحول ایجاد کنیم.

وی خطاب به دهیاران تاکید کرد: جشنواره شیره‌پزی فقط مختص مانیزان نیست، بلکه دهیاران دیگر روستاها نیز می‌توانند این انگیزه را در بین روستاهای دیگر برای عرضه محصولات، پخت شیره و دیگر مشتقات انگور ایجاد کنند و ۱۰ روز اهالی روستاها شیره و باسلق بپزند و از این راه درآمد کسب کنند.

حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: این جشنواره نیز همانند جشنواره مبل و منبت می‌تواند به مدت ۱۰ روز در روستاهای دارای باغ و محصول انگور برگزار شود و درآمد اقتصادی خوبی را نصیب مردم روستاها کند، در عین حال گردشگران زیادی را نیز به منطقه بکشاند.

دهمین جشنواره شیره‌پزی سنتی مانیزان عصر چهارشنبه با حضور جمع کثیری از مسئولان استانی و شهرستانی، اقشار مختلف مردم و مسافران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برگزار شد و نقالی خوانی، تواشیح و موسیقی سنتی متناسب با ایام صفر از برنامه‌های جنبی این آئین بود و در نهایت طبق سنت هر سال شیره‌های برتر نیز انتخاب شدند، آئینی که از سال‌های آینده نیازمند ایده‌های نو و خلاق‌تری برای جذب هر چه بیشتر گردشگران است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 11مهر1398 ، کدخبر: 83501361: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین