پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۳۸۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
وزير محترم بهداشت در بياناتي متين فرموده‌اند: «فرزندان شهدا و جانبازان جاي كسي را تنگ نكرده‌اند». التفات و احترام ايشان نسبت به شهدا و خانواده ايشان كه در هر حال از فحواي اين جمله فهميده مي‌شود، مايه خوش‌وقتي و مباهات است و وظيفه همه ماست. اما فال نيك گفتارهاي وزير بيشتر از اينهاست!

شعار سال: شواهد و مشاهدات زيادي دال بر اين واقعيت است كه امكانات آموزش پزشكي كشور در حال حاضر هم نه از لحاظ كمي و نه از لحاظ كيفي ظرفيت و «جا»ي لازم براي دانشجويان فعلي! را ندارد هم از اين‌روست كه بيانات اخير جناب وزير مي‌تواند مايه اميدواري هم باشد. مي‌توان اميدوار بود مقام محترم وزارت كه بيشترين اطلاعات درباره سيستم آموزش پزشكي كشور را در اختيار دارند، بنا دارند ابتدا «جا»ي لازم براي آموزش دانشجويان فعلي را فراهم آورند و در مرحله بعد به «جا»ي كافي براي سهميه‌ها بينديشند. بعد و براي اينكه به كسي اجحاف نشود، معادل همين سهميه را هم بر پذيرفته‌شدگان آزاد بيفزايند! و در هر مرحله به‌طور متناسبي بر امكانات موجود بيفزايند. جز اين هيچ امكان ديگري به ذهن نمي‌‌آيد. عقل بسيط نمي‌پذيرد وزير محترم بهداشت بالكل مسئله ظرفيت و امكانات در امر مهمي مثل آموزش پزشكي را ناديده بينگارد. بنابراين بايد خوشحال باشيم به‌زودي شاهد اختصاص ساختمان‌هايي جديد به ناوگان آموزش پزشكي كشور خواهيم بود. به‌علاوه بودجه كافي به اين بيمارستان‌ها اختصاص خواهد يافت، امكانات مالي مستقيما در اختيار مديران گروه‌هاي آموزشي قرار خواهد گرفت يا با صلاحديد ايشان هزينه خواهد شد، فراخوان استخدام هيئت علمي در مقياسي بين‌المللي انتشار خواهد يافت و... .

ديگر كسي در كلاس تنگ گزارش صبحگاهي بخش سرپا نخواهد ماند و وقتي كه در بخش راند مي‌كني همه دانشجويان در داخل اتاق بيمار جا مي‌شوند و راهروي وسط بخش دچار انسداد يا بلوك نخواهد شد! به‌علاوه قطعا جناب وزير اين كارها را پس از يك‌سري اقدامات ديگر انجام خواهند داد و چه بسا كه انجام داده باشند. ايشان به‌طور قطع قبل از بيان اين جمله به گروه‌هاي متعدد تحقيقاتي در معاونت‌هاي مختلف وزارت متبوع‌شان دستور داده‌اند ظرفيت آموزش پزشكي در كشور را بر اساس قواعد و معيارهاي بين‌المللي تعيين كنند؛ مثلا تعيين كنند اين تعداد استاد و اين‌قدر امكانات جغرافيايي و تجهيزاتي براي آموزش چند دانشجو در هر دوره كفايت مي‌کند. قطعا بعد از اين بيانات و انجام مقدمات آن ديگر شاهد نخواهيم بود تعداد دانشجويان ارسالي از دانشكده به بخش ما در هر دوره تا چندين برابر تغيير كند. وقتي «جا» يا ظرفيت پذيرش دانشجو براي هر بخش به‌دقت تعيين شود، به اين معناست كه هزينه لازم براي تربيت هر پزشك از روز اول تا فارغ‌التحصيلي محاسبه شده است. در آن صورت همه متوجه خواهند شد با مهاجرت هر طبيب به كانادا چه ميزان خسارت قابل فهم به كشور وارد مي‌شود. عدم‌النفع اين طبيب يعني محاسبه منفعتي كه او بايد مي‌رساند، اما نخواهد رساند هم فقط از همين طريق قابل محاسبه است. فقط در غياب اين محاسبات است كه مي‌توان به ‌راحتي از افزايش ظرفيت دانشجو مثل ريختن آب بر قيمه آبدار مادربزرگ‌ها صحبت كرد و در عين حال، هيچ اقدامي در جهت كاهش مهاجرت پزشكان به عمل نياورد. قطعا وزير محترم بهداشت بيش از هر كسي و به‌ویژه بيش از يك نسخه‌نويس يك‌لاقبا از همه آنچه گفته شد، اطلاع دارند. از اين‌روست كه اظهارات اخير ايشان موجي از خوشحالي پديد مي‌آورد چراكه اين اظهارات را مي‌توان به معناي عزم جدي براي تهيه امكاناتي زيرساختي «قبل» از افزايش ظرفيت‌ها، چه براي دانشجويان موجود و چه براي دانشجويان آينده، خواه مردم عادي خواه افراد صاحب سهمیه هم فرض كرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 15 مهر 98، شماره: 3543


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین