پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
یک اقتصاددان در خصوص نحوه خصوصی‌سازی در صنعت خودرو گفت: برای خصوصی کردن ایران‌خودرو باید مزایده بین‌المللی برگزار شود تا هر کسی که آمد بخرد نه این که فقط به خودی‌ها گفته شود.

شعار سال: این که اقتصاد و به تبع آن بنگاه‌ها خصوصی‌سازی شوند یا خیر؟ یا این که خصوصی‌سازی در بنگاه‌هایی که تا به حال خصوصی شده‌اند درست اجرا شده است یا خیر؟ از سوالات اصلی این روزهای گفتگوهای اقتصادی است.

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در ابتدای مهر ماه در یادداشتی که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرد به لزوم آزادسازی و تقدم آن بر خصوصی‌سازی پرداخت. وی در این خصوص نوشت: از نظر تحلیلی خصوصی‌سازی موفق نداریم چون نمی‌توانیم داشته باشیم. خصوصی‌سازی موفق یعنی بنگاهی وارد بازار شود و آزادانه کالای خود را بفروشد. وقتی سازمان روی کالاها قیمت‌گذاری می‌کند؟ این بنگاه چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد.

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است باید در اقتصاد آزادسازی انجام شود. وی در این مورد گفت: اقتصاد کشور باید با دو قید به سمت آزادسازی برود، اول این که نباید یک شبه انجام شود چون من با شوک درمانی در اقتصاد مخالف هستم. کارشناسی که پیشنهاد شوک درمانی می‌دهد یا کارشناس نیست یا به لحاظ سیاسی ریگی به کفش دارد و دنبال حل مساله نیست. دوم این که باید اقتصاد به صورت همگن آزادسازی صورت بگیرد، نباید تکه تکه شود؛ چون این کار انجام شد، اول نساجی و بعد کامپیوتر را به خاک سیاه نشاند.

از آنجایی که صنعت خودرو یکی از صنایع بزرگ کشور است، موضوع خصوصی شدن آن بارها مطرح شده است؛ در این خصوص رضا رحمانی، وزیر صمت در ابتدای مرداد ماه امسال از واگذاری سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو تا پایان سال ۹۹ خبر داد.

در همین مورد موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان معتقد است روند خصوصی کردن شرکت‌های خودرویی مثل ایران‌خودرو به صورت مزایده بین‌المللی انجام شود.

این اقتصاددان در جدیدترین اظهارنظر در نشت «خصوصی‌سازی آری یا خیر» که در روز دوشنبه ۱۵ مهر ماه در دنیای اقتصاد برگزار شد، در خصوص نحوه خصوصی کردن در خودروسازی عنوان کرد: برای خصوصی کردن ایران‌خودرو باید مزایده بین‌المللی برگزار شود تا هر کسی که آمد بخرد نه این که فقط به خودی‌ها گفته شود.

وی در این خصوص افزود: اما در ایران مزایده بین خودی‌ها برگزار می‌شود، اگر کسی هم در مزایده یا مناقصه برنده شد با یک تلفن تاکید می‌کنند که باید این شرکت به فلان شخص داده شود.

لیلاز نیز با غنی‌نژاد هم‌نظر است، وی وضعیت خودروسازی را پس از آزادسازی این گونه تشریح کرده بود: اگر کل اقتصاد به سمت آزادسازی پیش رود و در خصوص خودروسازی تعرفه‌ها برداشته شود، این صنعت بعد از یک شوک خود را پیدا می‌کنند. مهم‌ترین اتفاق بعد از آزادسازی در خودروسازی این است که جابه‌جایی در منابع اتفاق می‌افتد و مالکیت این صنعت عوض می‌شود، مثلا ایران خودرو را رنو می‌خرد. هیچ کشوری نمی‌تواند بیش از صادرات، واردات داشته باشد. تمام تولید کشور که صفر نمی‌شود اولویت‌های تولید جابه‌جا می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تجارت نیوز، تاریخ 24 مهر 98، کد مطلب: 405321: www.tejaratnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین